AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.554

Tips på BMW för runt 40"?

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Dags att köpa ny bruksbil till min sambo, har generellt dålig koll på vilka modeller som är bra och driftsäkra i den prisklassen/årsmodellen.
Hon kommer köra mycket korta sträckor, spelar ingen extrem roll vilken motor eller om det kombi eller sedan.
Enda kravet är att den skall vara 4-dörrars eller kombi. Lutar väl mest åt en E39 eller E46.

Har scannat av Blocket ordentligt de sista dagarna men inte hittat någon vi känner är helrätt, även om det inte är några enorma summor vill man ju ändå försöka köpa en hyfsat problemfri bil.
Finns det någon som har några tips? Priset är inte hugget i sten men helst inte över 40".

Sjöberg
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Nu kastar jag sten i glashus, men om inte motor osv är superviktigt kan en Skoda Fabia funka (ja vet, ja vet... ) men kör man korta sträckor är den lilla 1,2 liters motorn med 3 cylindrar toppenbra. Motorn blir varm på 2 minuter och den drar extremt lite soppa. Sen kostar den i princip inget i skatt/försäkring heller.

Har haft 2 såna och varit förvånansvärt nöjd.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
För min del hade hon gärna fått ha en Skoda eftersom bilen bara går T&R till hennes jobb (ca 1,5 mil om dagen) men kraven finns att den skall vara snygg också och nu har hon bestämt sig för en BMW...
Då finns det inget en annan kan göra :-)

Sjöberg
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Har en polare som letar Bmw med liknade kriterier. Vi har kommit fram till att för runt 40-50k är det E46 320 som gäller. Dugligt sena svensksålda med 15-17k på mätaren. Gamla billiga bilar är alltid lite rysk roulette, men det känns som såna har rätt bra odds.
Såklart väl undersökta och genomgångna.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är bara att göra som regeringen säger så du inte behöver sova på soffan:)

Den här ser fin ut Länk men som med alla äldre bilar med stora motorer så får man ha några kronor i reserv om något skulle hända.

Mvh
Asken
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Tack för länken Asken, såg ju iofs fin ut men hade varit skönt att slippa kuska upp till Uppsala från Skåne.
Kanske denna: Länk ?

Sjöberg
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gillar du utrustning samt vill slippa flytta stolen manuellt varje gång du får förmånen att köra bilen samt en massa övrigt lull-lull så är nog bilen ifrån Uppsala att föredra. Flyg från Sturup till Arlanda finns för under tusenlappen. Kan ju be säljaren komma och visa den där och därefter avgöra, tror den kommer boga för många problemfria mil framöver med den historiken.

Kör och kika på den i Simrishamn, dåliga bilder och dålig annons. Om skicket är som annonsen är den inte värd ens 30 kkr utan snarare 25...

Mvh
Asken
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Hmm, ligger lite i detta. Ska iaf se om jag får tag i säljaren i Simrishamn och kan kolla på den.
Man blir ganska handikappad av att bara ha en bil när man bor på landet...

Sjöberg
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan ju kolla på Uppsalabilen åt dig eller be en klubbekant göra det men det blir först i början av nästa vecka. Du kan PM:a mig om intressant.

Mvh
Asken
För egen del hade jag gått på en E46 320 om jag skulle ha en bil i den prisklassen. T.ex nåt i stil med denna : Länk Vet inget om just den bilen då, bara ett exempel.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har lite tänkt i den banorna själv, kollade på denna.
Länk
Hade kunnat ta en sväng och kolla på denna ikväll men han svarade inte.

Sjöberg
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Jag tycker du skall fundera på Asken's förslag, 5 serien är en bättre bil, och vid lugn körning nästan samma förbrukning.
Har själv ägt många typer av BMW modeller utom 7 serie, den som gett mig mest problem är just 3 serie. 5 serie och 1 serie betydligt bättre.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ursäkta om jag kapar tråden en aning, men rubriken är ju så passande.
Som jag nämnde tidigare letar en polare bil, och har nu reviderat E46 tankarna och sneglar lite på E39.
Är det nån som har några funderingar eller vet nåt om denna?

Länk

Tycker den verkar riktigt schysst om infon stämmer. Har gått en del, men är det välskött så är det ju ingen direkt fara.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Tycker själv att det är rätt kul när folk återkopplar efter att ha skapat en tråd. Iaf, har nu äntligen lyckats hitta en bil som gjorde min sambo nöjd. Det slutade med en -00 528iA med M-pkt.

Sammanfattande intryck efter att "tokjagat" en 3 eller 5-serie en dryg vecka:
Utbudet är ganska stort men de som kommer ut till bra pris och med bra historik går ruskigt fort, var "tvåa på bollen" några gånger...

Sen är det nog som många här skriver, 5 serien känns lite mer gediget ihopskruvad utan att 3:orna för den delen är dåliga.
Hitta en bil helt utan rost i dessa prisklasser var i princip omöjligt, däremot måste jag säga att motor och drivlina imponerar med tanke på ålder.

Sjöberg
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Kan hålla med om att 525 känns som ett meningslöst val att köpa begagnad OM det inte vore för att 530 är betydligt ovanligare i varje fall med manuell låda. Fick leta rätt länge innan det dök upp en manuell M-sport.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.