AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.809

Hur säkrar man bäst en framåtvänd bilbarnstol?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vi har precis vänt på tjejen och hon har nu fått en framåtvänd bilbarnstol. Hon sitter fastspänd med bilens egna bälte, det finns inga andra bälten eller liknande på själva stolen. Jag frågade i affären hur själva stolen sitter på plats utan barn, hon svarade då att bilen sitter fast pga barnstolens friktion mot bilstolen. Detta funkade fram till att jag behövde bromsa lite hårdare idag och bilen for fram. Dvs den satt inte alls fast, precis som jag misstänkte.

Ska man behöva säkra stolen med bältet även när barnet inte sitter i? Låter som en jobbig process att behöva hålla på med bältet hela tiden. Finns det någon annan lösning? Stolen är en Britax Kid Plus.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Har du inte isofix så ska man säkra stolen när inte något barn sitter på plats. Lösningen är alltså att köpa en stol med isofix.
Vår stol (Acta Graco) är fast häktad med bältet i en bygelsats i ryggstödet(ovanför barnets axel) så att bältet håller fast stolen utan att den är fastspänd. Men annars håller jag med dig, det blir inte mycket friktion vid inbromsning, framförallt inte på skinnklädsel...
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Skulle nog gå tillbaka med den om det va det dom sa till dig. Bästa är att ha isofixfäsen. En stol sitter aldrig fast om den inte är fastsatt! Kan inte tänka mig att det är lagligt eller rekomenderat att köra med en lös bilbarnstol.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vi kommer ha två stolar, så den framåtvända bilbarnstolen är placerad i framsätet och där erbjuder inga tillverkar längre Isofix. Stolen har en bygelsats för att hålla bältet på plats / rätt höj, men frågan är om den kommer hjälpa att hålla stolen på plats? Ser inte att några andra stolar (förutom de med isofix) har någon vettigare lösning.
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Vi har en av stolarna fastsatt med bilens bälte som går igenom stolen, sedan sitter barnet fast i stolen med bilbarnstolens egna bälte. Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Reverss: Yes, kollade på den men hon satt inget vidare i den så den föll bort. Tittar man på hela kategorin bältesstolar Länk så ser alla likadana ut. Antingen så är jag dum eller så åker folk runt med lösa stolar i bilarna...
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Tror nog många åker runt med lösa stolar tyvärr. Hur gammal är tjejen?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har isofix på ena stolen och bilens bälte trätt igenom stolen på den andra. Barnet knäpp med bilstolen bälte i den andra. Isofixfästena på första går att vrida bort om jag vill sätta den stolen i ickeisofixbil men då skulle jag bästa fast tomma stolen på samma sätt som om det satt barn i. Att köra med lös tom stol är dåligt förankrad last och kriminellt i mina ögon.
Spänn fast med bilens bälte, med eller utan barn i om du inte har isofix.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Acey: Kan inet båda barnen åka bak då?
Borde ju inte va trångt bakom föraen i en F15?

Alternativt så sätter du den bakåtvända (som jag antar att du också har) i framsätet...

/Jonas
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag kör med två stolar bak i e46 touring - bakvänd bakom passageraren och där är det trångt men också en gigantisk barnstol. Bakom föraren sitter en rättvänd isofix normalstor stol. Funkar OK så länge jag slipper sitta som passagerare :-) Frun är ju mindre än jag men att sitta framför en bakvänd stor barnstol i en så pass liten bil som E46 touring är inget sätt att åka långt och bekvämt om man är fullväxt....

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.