|
|
|
|---|---|
|
Hej Precis nyligen så har värmen i stolen börjat stänga av på min E61 -07 Det är såhär När det är lite kyligt ute så trycker jag på stolsvärmen på förarsidan. De tre lysdioderna tänds då. Efter några sekunder (2-4) så slocknar dioderna och stolen förblir kall. Har provat att bara köra på 2/3 del värme och 1/3 men ingen skillnad. På passagerar sidan fungerar allt som det ska, dvs normalt. Iövrigt fungerar allt vad jag förstår Någon som har några tips eller ideer? | |
|
Testa att lägga över till bara rygg i idriven. Om det bara är sitsen eller hela stolen?? två skilda fel. Mvh Jonas B |
|
|
Okey Skall testa ikväll ! Återkommer Tack ide |
|
|
Hej Har provat att ställa om från dyna till rygg via idrive och kört de separat Samma symptom, dvs dioderna lyser 2-4sek för att sedan slockna och sätet förblir kallt ....... Vad tyder det på? |
|
thekinglives |
regal: Ohm mät kretsen/kretsarna till värmesitsarna, jämför mellan sidorna, Har du en tångampere för likström så kan det vara enklare att mäta strömmen i kretsen, om du hinner mäta innan den slår ifrån... |
|
Tack för input Kan någon förklara vart jag hittar dessa kretsar och hur jag kommer åt dem? |
|
|
Kablarna går under stolarna. Vanlig ohm-mätare: dra isär kopplingen under stolen och mät, jämför höger och vänster stol. Börja med förarstolen och ta samma koppling på passagerarsidan, så du inte växlar med airbagkontakten under passagerarstolen. Har du tångampere får du vara snabb, men är klart smidigast. Mvh Jonas B. |
|
|
Hej! Har du fått ordning på värmen i stolen, har köpt en 120i 2007 med samma problem. Mvh Kenth |
|
|
Börja med att kolla att säkringen till stolsvärmen inte har gått.. Troligen har du kortis i värmeslingan som gör att säkringen går och att du därför inte får nån värme i stolen. (Har liknande fel på min e39:a. Ibland funkar den en stund efter att man bytt säkringen men sen när man passerar ett gupp eller rör sig för mycket i stolen så går säkringen igen. Men lysdioderna tänds i några sekunder när man sätter på värmen, slocknar efter några sekunder igen om säkringen är paj) |
|
|
Har samma fel på båda stolarna, E39 Tips på hur man blir av med felet så man slipper byta säkringar emotages tacksamt. Var kan man mäta/leta |
|
|
Hej Bumpar denna tråd eftersom jag råkat ut för samma problem. D.v.s. att jag trycker på knappen för stolsvärme och dioderna slocknar efter 2-3 sekunder. Har provat de råd, inställningar o dylikt, som föreslås i tråden. Läste i en annan tråd här på Autopower att det inte gick att köpa bara en värmeslinga utan att man var tvungen att köpa hela sitsen till stolen. Låter lite overkill att byta hela sitsen. (Antar att den dessutom är tämligen dyr.) Är det någon på detta forum som hittat en värmeslinga och bytt bara denna? hacken |
|
|
Hej igen Glömde att skriva att det gäller E61:an. (Vanliga stolarna och med läderklädsel.) hacken |
|
|
På min F11 har jag nu fått bytt dyna med integrerad slinga och skinnklädsel på sittdelen två gånger med dyra delar från BMW (ca 11.000) men det blir inte bra. Sladdrigt och skrynkligt med annan textur på skinnet. Imorgon får jag begagnad stol installerad. Mitt tips är att leta upp fin begagnad stol och koda in den i bilen. Förmodligen bästa och billigaste lösningen. Min stol (komfortstol med minne, svart dakota läder) kostade 4.000 till privatkund. |
|
|
Jag hade avbrott på sitsen i min E61. Det billigaste/smidigaste sättet för mig var att demontera stolen och skinnet och löda ihop tråden som är integrerat i skinnet och montera igen. Blev t.o.m. bättre än den var p.g.a. vänster skumgummistöd var lite mosat som jag stadgade upp med silvertejp. Mitt tips är att motståndsmäta slingorna för att säkerhetsställa var avbrottet är. |
|
|
Tack för svaren. Jag har några följdfrågor till *Salo*. (Eller någon annan som vet.) När man har demonterat skinnet, ser man då tydligt hela tråden? Är tråden "inplastad" eller är det skapligt lätt att se var tråden gått av? Måste man ha några "special-verktyg" när man demonterar o monterar skinnet? Var det svårt att få det "att se bra ut" när man monterar skinnet? hacken |
|
|
Man behöver skära bort ett mjukt isolerlager så ser man tråden (som har blå plastisolering). För mig var det lätt då det hade bränts runt avbrottet. Om avbrottet är synbart svårt att hitta, kan man ohm-mäta genom t.ex. löda på nålar på mätpinnarna till multimetern. Man behöver en hogring tång och hogrings för att få ihop klädseln igen. Det går inte att se att på min klädsel att den varit demonterad. Är man bara noga så är det inga problem. |
|
|
Tusen tack för dina svar *Salo*. Suveränt. Bara att försöka sig på detta arbete istället för att lämna in bilen på BMW, som ville byta hela sitsen. Även om det skulle ta en hel dag för mig att fixa felet blir det ju en "skaplig" timpenning. (BMW skulle ha runt 10.000:- för att byta sits.) Jag tror nog att jag ska klara av att fixa detta problem. Lite träning har jag då jag bytt värmeslinga tre ggr på några olika Fordar jag haft i min ägo. (Ungdomligt oförstånd.) Ford var dock lite kundvänligare. Det gick att köpa slingor utan sits. Det värsta med dessa otrevliga fel som man upptäcker först när vintern närmar sig är att det har blivit så förbannat kallt att stå ute o meka. (Jag har ett fint dubbelgarage men där står det en isärskruvad Jaguar (ursäkta) på ena sidan o fyra NV autopeder plus en massa andra bra o ha grejer på den andra sidan.) hacken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.