|
|
|
|---|---|
|
Hej jag är sugen att köpa ett par nya fälgar och däck till min e91 xdrive och jag har en fråga. Har hittat ett par fälgar + däck med 225/40 8Jx18 tum ET 34 fram, 255/35 8,5Jx18 tum ET 37 bak. Går det att ha dessa till en xdrive? Hur räknar man ut skillnaden i rullomkrets och hur mycket får det MAX skilja på en xdrive? Tacksam för hjälp! | |
|
Rullomkretsdifferensen beräknar du genom att dividera det ena hjulets rullomkrets (H1) med den andra hjulets rullomkrets (H2). Rullomkretsen (H) beräknar du genom att ta diametern x pi. Pi kan du avrunda till 3,14. Diametern (D) beräknar du genom att addera däcksidornas höjd och fälgstorleken (F) omräknat till meter. Däcksidornas höjd (DH) beräknar du genom att ta profilen (P) och multiplicera med bredden (B). Bredden anges i mm, men det är enklare att räkna allt i en enhet, dvs meter. Kom ihåg att det är två däcksidor. H1 = (P x B x 2 + F x 0,0254) x pi = (0,40 x 0,225 x 2 + 18 x 0,0254) x 3,14 = 2,00081 meter. Sen kan du räkna ut H2 med samma formel. Exakt hur mycket det får skilja på en x-drive är jag osäker på. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack för hjälpen! Rullomkretsen till H2 blev 1,996098m 2,00081 - 1,996098 = 0,004712 (4,7mm) Hittade även en sida att räkna på för att kontrollera att jag räknade rätt. Det skiljer alltså 4,7mm mellan fram- och bakaxel, enligt sidan jag räknade på är det 0.1% skillnad uträknat på rullomkretsen, vilket är väldigt lite så dessa fälgar + däck borde alltså gå bra att sätta på en xdrive? |
|
|
Du kan i stort sett betrakta en skillnad på 0,1 % som 0%. Rullomkretsskillnaden är alltså inget att oroa sig för. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack för de snabba svaren! Såg nyss på "lappen" vid a-stolpen som visar däcktryck etc. så finns dimensionerna 225/40 R18 fram och 255/35 R18 bak med, så då det skall fungera utmärkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.