|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
|
Mera klipp på oljudet. |
|
|
Del 2 av videon låter INTE bra kan jag säga, så där lät min B8 precis innan jag bytte toppackning. Min drog ingen kylvätska, inga av dom klassiska symptonen kunde man tro var topplockspackningen, men efter komptestet såg man direkt. Blir ljudet värre när den blir varmare? |
|
| Ut med stiften. Kontrollera. Spår efter "krock" eller bara suspekt stift? Isf kan det vara kolvbult och/eller lager...Mät komphöjd (borde kunna ge en hint om kolvbult/lager i bästa fall...). Återmontera stiften, dra lagom hårt! | |
|
Ljudet är mer symmetriskt nu, det låter hela tiden på låga varv. Hittade detta på youtube. Ett lager som hade snurrat på en M5 V8. Kan du testa att filma under bilen eller iaf lyssna där? Det låter dock mer när han ökar varvtalet lite. Det är därför jag inte får det att stämma med lagerknack. Här har du en E90 med misstänkt knackning. Det blir ett resonansljud vid ett visst varvtal. Skulle tro att det finns multipler av det varvtalet där knackningarna kommer tillbaka, igen varför jag tycker att det är märkligt att det endast hörs på tomgång. De nämner också att man kan skicka iväg ett oljeprov till ett labb. Vet inte om det finns i Sverige men du kan ju byta olja själv och lysa med en kraftig lampa genom oljan och även skära upp oljefiltret för att se om det syns där. Inte säker på om en glappande kolvbult skapar en massa metall i oljan dock. Misstänkt timing chain BMW 4.4 V8 Löst tändstift, låter nog likadant som en dålig avgaspackning. Igen, löst tändstift eller fel tändstift. Intressant, men jag antar att du redan har kollat stiften? Minns att du hade bytt dem? Mvh Michael |
|
|
Sista klippet kom inte med: |
|
|
Ljudet är i princip oförändrat, aningen högre vid varm motor! Fan också ja stå ju i garaget nu tänk om ja skulle haft en komptestare! Ta ut dom helt för mätning tänkte du? Har ingen testare... :( men kan göra de senare tillfälle! Drog ut tändningen på alla cyl på ena banken, cyl2 särskilt och ljudet försvann! Skall ladda upp video på det med.. Faktiskt så hörs de en hel del under bilen med, klipp kommer på det också! Kanske ska testa dra åt stift på 2an då! Men då ja stannade utanför grinden vid garaget så lät det inte alls, kört i 5km.. Som sagt allt ljud över 1000rpm försvinner, filmade även me gopro under körning. Tack så hemskt för input grabbar!! Ska kika igenom alla länkar. Stiften är bytt för strax över ett år sedan, NGK hos BMW! Jag var med och kollade :) m5ans å de me dåligt satta stift lät mest likt! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
F-Tar, när du tror att det inte kan vara vevlager/kolvbult bara för att du tar bort en tändspole i taget, vad baserar du det på? Vevaxeln och de eventuellt dåliga vevlagren eller den lösa kolvbulten rör på sig ändå. |
|
Tändstiften sitter stenhårt!! Har jag påstått de? Sa bara att ljudet försvinner helt då jag tar bort tändning till cyl2.. Isåfall kan de ju inte vara kolvbultslager eller vevlager,då borde det fortsätta skramla. |
|
|
Stiften kan vara defekta på andra sätt än att bara sitta löst... Mja...Om ljudet försvinner när du tar bort tändningen till cyl 2 (och stiftet är helt i alla avseenden) så får jag nog säg att kolvbult/lager låter rimligt. När du tar bort tändningen så tar du även bort "förbränningstrycket" o det är den kontrollerade explosionen (förbränningen) som ger upphov till det bankande lagerljudet (?). Inget förbränningstryck o lagret lär snurra så gott som ljudlöst... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
12:39 idag skrev du följande: "Vevlager eller kolvbultslager kan de nog inte vara eftersom då jag plockar tändspole efter tändspole så är oljudet oförändrat." Så ja, du har påstått det. Men skit i samma. Hoppas du hittar felet. Dawwe, vevaxeln snurrar ju fortfarande och därmed är det påfrestning på lager/bult. Eller blir "punktbelastningen" så mycket högre om tändningen ej är borttagen på cylindern med det felande lagret/lösa bulten? |
| Jag skulle råda dig att låta motorn gå så lite som möjligt innan du vet med säkerhet vad som hänt. Du vill INTE att vevaxeln skall vara "bortom räddning" om du nu har lagerras. Om kolvbulten är redigt superkass (och eller superkassa vevlager) så kan man kanske tänka sig att kolven träffar ventilerna lite lätt.... | |
| Utan tändning så komprimerar man endast luft/bränsleblandningen, blandningen borde absolut inte självantända (detonation). Så just den cylindern går då relativt lätt utan större påfrestningar på vevlagerna. Försvinner ljudet om man tar bort tändningen så är det nog som så att det är rimligt att anta kolvbult/lager... | |
| Eller, en någorlunda modern bil stänger väl till o med av bränsletillförseln när man tar bort tändningen? | |
|
Haha sant Westerlund :) de va för tidigt i stadiet då, nu har man ju mer kött på bena hehe. Men att ljudet försvinner helt!! Då bilen är i rullning och även höjer varv till 700rpm så hörs inget med alla cyl tändande. Angående stiften ör dem strax över ett är gammalt, kört snart 2k mil med dom.. Då ja köpte bilen så var stiften kassa och den misstände hela tiden! Har inte kollat på stiften men jag antar att dem e fräscha, få kika då ja tar ut för komptest. Kanske ska låta cyl2 vara urkopplad tändning. Asså detta är typ 1 på 1000, mest troligt bland de första b5or som eventuellt har kassa lager. |
|
| Inget oljud alls över säg 1000 rpm? Inte ens om du belastar motorn ( kraftig acceleration från låga varv, säg 1100 rpm)? Låga varv, hög växel och kraftig acceleration påfrestar vevlagren "bäst"...Säker på att det inte är nåt aggregat som låter? Kopplat loss samtliga drivremmar o startat motorn i typ 15 sek i kontrollsyfte? | |
|
Inte ett knyst eller knack över 1000rpm.. Kollade stiften nyss på 2an å 3an, ska ladda upp bild då ja kommer hem. Bytte sida på spolar ingen skillnad. Har filmat med gopro under huven då jag körde så ska ladda upp de med! Har ej hunnit tagit bort någon rem öht än |
|
|
Här är knacket filmat underifrån. Kan inte påstå att jag hör någonting mycket då jag varvar upp.. Kanske liite!! De värsta är ju att ljudet börjar vänja mina öron :( Här är gopro'n under huven, man hör ljudet innan jag kör iväg. (Lyssna på kompressorn :D ) Här är då jag tar bort tändning från spole å sedan kopplar tillbaka som beskrivet tidigare. |
|
|
Alpina i Tyskland har svarat! Nu börjar man bli orolig. please remove the belt of the radial compressor. If the noise stays the same, I would remove the engine and send it to us for overhauling, because then it sounds like a bearing problem. Ska iväg å göra ett komptest snart på alla cylindrar. |
|
| Skit också. Har svårt att tro att ljudet ändras om man tar av remmen. Fick du någon kostnadsindikation? | |
|
Ja tror inte heller de gör någon skillnad, men borde ja testa? Fick inget pris eller ca pris överhuvudtaget. Det märker dom nog då de plockar isär isf! Detta är egentligen inget som en "vanlig Svensson" har pengar över till.. Bilen ökar inte i värde bara för att man lagar det precis, vilket är synd :) Vad ska man tro att dom kan ta för reparation med frakt å allt..? 1- 2-300 000 :O ? Hade tagit ett kopplingsbyte på en m5 vilken dag som helst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.