|
Sida 4 av 12
|
|
|---|---|
| Alpinadelar beställer du genom BMW men du kan även prata med Jarls Bilservice som har nära samarbete med Alpina så kan dom ta hem slangen åt dig. | |
| Perfekt! Då skall jag ringa Jarls imorgon! | |
|
Slangen är beställd till ett pris på 640:-, lev tid ca 2 veckor -.-. Jag behöver använda bilen! Om ni kollar på nödlagningen, vad tror ni? Kan de hålla i 2 veckor? Värt att nämna att jag kört ca 15 mil med denna lagning redan. Men jag samåker till jobbet just nu och hade inte planerat att göra de i 2 veckor. Som ni ser så ligger den emot kompressorn lite, inte att det skär på det viset, men den ligger och klämmer lite. Orginal: Länk Lagning: Länk Lagning: Länk Så vad tro ni, pallar den? :) |
|
| Om du är orolig att den ska nötas sönder mot kompressorn så ta den gamla slangen, skär upp den och ha den över den provisoriska slangen med några buntband så den sitter fast. Det lär säkert hålla i 2 veckor. | |
| Jag gjorde det också! Fast inga buntband, den klämmer så pass hårt endå då trycket stiger. Bara hålla tummarna :) | |
|
Köpte ett nytt kylarlock också när man väl va i farten.. Vem vet om de kanske var det som spökade. Den tömde ju inte heller ut vattnet jag hade fyllt på för mkt så.. Dränerade ut de själv. Iallafall slangen borde dyka upp i veckan och ja tänkte fixa de till helgen isf.. Va bara en fundering, visst fasen äre etylenglykol (blå) som ska i systemet? Är rätt säker men rätta mig gärna om ja har fel :) |
|
|
Nu äntligen har slangen landat.. Tog verkligen längre tid än vad jag förväntat.. Mekonomen slangen som jag ersatte orginal med har skött sig väldigt bra under tiden :) Iallafall så köpte jag också 5 flaskor 1,5l etylenglykol hos bmw som jag skall byta till, så att allt är i sin ordning sen med riktiga vätskor ist för nå dynga bara ;) Det är ju liks rekommenderat att byta var 10 år och det börjar närma sig. Ett tomt kylsystem i B5an rymmer ca 14,5l.. (Som BMW 545i) och jag tänkte tömma sedan spola systemet med vanligt vatten sedan fylla upp med glykol. Min fråga var ju då ifall kylaren har en pip/dränering på lämpligt ställe? Någon som bytt på en 545? Har endast fått tag på dåliga bilder på kylare och skulle se om någon kunde bidra med en vettig förklaring kanske. |
|
|
Ja, kylaren har en avtappningsplugg, benämnd "2" på sprängskissen, Länk Du lär inte få ut 14,5 liter när du lossar pluggen, mycket vätska finns kvar på andra ställen i blocket samt i värmesystemet till kupén. |
|
|
Den bör sitta på vänster sida av kylaren framifrån sett alltså. Ca 2 liter ca är kvar i systemet läste jag. Jag ska blåsa med tryckluft så de mesta kommer ur sedan skölja upp med vanligt vatten sen tömma igen. Sen får man upskatta den mängd vatten som är kvar i systemet och fylla upp lite oblandat först innan man späder ut och fyller ut resten av systemet. |
|
|
Bytte kylarvätska å slangen förra torsdagen å de gick bra. Här ä nästa skumma grej. Nyss bytte ja plats på båda bakdäcken eftersom min diff är öppen och den gillar att spinna på höger däck mest, då de börjar bli slut så bytte ja plats eftersom vänster bak var fin. (Ja ska byta däck snart) rotationsriktning spelar ingen roll (Michelin pilot sport 2) Iallafall, tog en domkraft på ena sidan och en annan domkraft på den andra.. Lyfte så hela ändan va uppe i luften och bytte plats, monterade tillbaka däcken å sedan nu då jag kollar är vänster sida bak högre än höger sida bak.. Det är gasdämpare på dessa bilar men nån som vet varför? Kommer den åka ner igen? :p |
|
| Bilen ha ju vart på lyft tidigare på bes jag hade i april å sen på service förra månaden.. Känns som ja borde märkt de då isåfall. | |
| Puh, de va inge | |
|
Var in idag på en 4hjulsinställning av min b5 Han använde BMW e60 inställningar, det står så här: Utan aktiv styrning (min har servotronic) sport dämpare lowered=med lägre fordonshöjd - 19" hjul. (Gasdämpare på b5) Vet någon om de inställningar han använt från e60 ovan beskrivet, är det ok? Ja mena om de skiljer sig nå särskilt då de e alpina? Tack för svar |
|
|
Nästa skit. Tänkte fylla AC'n i morse men det blev aldrig av eftersom de tyckte att det fanns läckage i axeln till kompressorn. Såg aldrig att det var nån annan kompressor till AC för just denna bil motför en vanlig 5 serie. Jag kunde fyllt men systyemet skulle mest troligen vara tomt efter påställnig igen. Remmen var även skadad. Vågar man köpa beggat eller är det en ny som gäller? |
|
| Du kan väl byta axeltätningen? Ganska vanlig operationm på klimakompressorer. | |
| Pratade med en ac expert här på jobbet och han tyckte de bara va å fylla, om jag betalar 500 kr vartannat år så är det fortfarande billigare än att byta eller laga skiten. | |
| Fast man kanske skulle plocka ner den i vinter och byta axeltätningen endå. Vet du någon repsats eller liknande? | |
|
Hej! Läser tråden med skräckblandad förtjusning :) Provkörde en B5 förra veckan och har stort sett legat sömnlös sedan dess.. Vad betalar du i försäkring om jag törs fråga? |
|
| Jag betalar ca 15500kr i helförsäkring, 38år gammal och bor 3mil norr om Sthlm. | |
| Ja är 24 och bor i övik, 25500:- helår. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.