AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
58.914

Vi som har problem med Alpina B5 (E60)

Sida 3 av 12
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Han sade att det va deras säkerhetspolicy samt att mekanikern inte kan utföra sitt jobb till fullo. Jag tyckte de va så dumt att ena snubben sa att de va ok med ett undantag samt att han förstod min situation när dem aldrig servat en alpina, att man vill ha koll helt enkelt. Medans denna snubbe ja talade med bara blånekade. Ja sa att detta är ingen 520 men han sa att de inte kunde särbehandla kunder. Less blev ja iaf.

Gör de hellre själv men de e ju stämpeln som ja vill ha åt såklart!
Kan förstå båda resonemangen att ha ägare resp inte ägare med under servicen.
Blir väl jobbigt för en mekaniker med ägare springandes runt hela tiden under jobbet.

Men tror samtidigt att om man ändrade sin policy att låta ägare vara med istället så skulle man i slutändan tjäna på det som ren kvalitets höjning.

Tycker Du F-Tar skall stå på dej och vara med under servicen med tanke på den bil du har :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Grejen är ju att jag skall inte stå brevid å gapa på dom. Jag behöver inte vara inne i verkstaden hela tiden utan gå ut i butiken å kika på bilarna sedan gå in å kolla på hur de går med bilen, surra lite allmänt om de hittat något särskilt under inspektionen osv, ungefär som hos SBP.

Det är ju trots allt pga mig de får ut lönen deras samt att de som servar bilen inte är ägare utav den, det är ju jag och med tanke på det så kanske de inte är så onormalt att man kanske vill vara med så att det inte händer något, som nämnt.. Dessa grabbar har aldrig kastat en blick på en B5 motor i verkliga livet. Det är därför jag är lite nervös och skulle kännas bättre om ja fick va me. Jag ska försöka övertala dem en gång till, hoppas de går bättre isf.

Men ang microfiltret som ja skrev tidigare, har lite beslutsångest.. Hade ni bytt det själv i efterhand (typ dagen efter servicen) eller låtit de på bmw gjort de? Om jag köper och byter själv i efterhand så sparar jag ganska exakt 1000:-

Jag har liks inte alla kvitton från föregående ägare, vem vet.. Kanske tidigare ägare också gjort så nångång.. Bytt filtret själv sedan bockat i bara. Jag låter/är petig men sån är jag :P
Håller med om att det är ändå kundens önskemål som är det viktiga.

Kan du inte byta olja/filter själv? det är ett av dom lättaste sakerna göra själv om du känner att det tar emot att lämna in den.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nu hade dem ångrat sig igen :O Nu hade dem pratat med verkstadskillarna (varav en jag känner) och för dem var de ok om jag var med.. Har bokat tid 7/5 nu iallafall.

Klart ja kan, men jag vill inte sabba service boken på en Alpina som denna, känns dumt att göra det på ett sånt fint exemplar som denna #001 alpina. Jag vill att den skall vara servad enl bok och rekommendationer.

Jag skäms nästan av att byta en fjuttig grej som microfiltret själv. Hursom så hinner jag få min nya leverans av filtrerna så skall jag ge dem till verkstaden så gör det bytet, hinner jag inte få filtrerna så byter ja själv i efterhand.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Klart du skall byta kupéfiltren själv!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kmr mest troligt bli så med.. Tack för input så länge :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
En liten OT fundering ang diffen på alpinan, som jag hört tidigare var bromsad diff ett tillval men då jag kollade på min (lyfte upp ena bakdäcket å snurrade lätt fram och bakåt) så har du den öppen diff.. Alltså en "enhjulardiff".

Men igår till min förvåning så kunde jag känna vid kraftigt pådrag utan anti sladd/spinn på så drev båda bakdäcken trots att de var hjulsläpp. Testade sedan en gång till och man känner riktigt hur arslet på bilen slingrar sig sådär skönt!

Är det nåt särskilt med denna diff att den kan vara både bromsad och öppen beroende på hur man kör? Blir halvt förvirrad haha :)
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Bromsad diff var ett tillval på B5, ngt som också kritiserades i tester av biltidningar att man snålat in på detta. Likaså var 328 E36 tills nyligen den sista modellen som gick att beställa en bromsad diff på men jag läste nyss att nya M235 går att få med bromsad diff, dom har visst förstått att antispinn inte kan ersätta en hederlig bromsad diff.
Om båda hjulen spinner på din beror det väl på att bägge hjulen har samma fäste(lika dåligt/bra), då spinner väl bägge hjulen på en obromsad diff också?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tro fan de.. En bil på 500hk med obromsad diff är ingen bra kombo. De stämmer nog som du säger, kan vara att jag "lottade" in några sköna släpp :) Men jag blev förvånad, säljaren påstod att denna hade tillvalet men sådan var inte fallet.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Förr hade diffarna ett "S" påtryckt som visade att det var en "Sperrdifferential", dvs bromsad men tror inte att det är så längre. Men du borde kunna få en spec på bilens utrustning från fabrik från Alpina om du mailar dom. På en vanlig BMW är det bara att gå till närmaste BMW handlare med reg.nr så får du en spec på papper på vad den har för utrustning mm men vet inte om det funkar på Alpinor.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Haha, kanske om ja slänger i S så blir de en riktig diff :)

Jo jag har mailat med dom, det var innan jag köpte bilen. Dem behöver ägarbevis och betalning innan de skickar info. Tro jag gör de :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kan väl uppdatera lite för de som vill läsa.

Servicen är nu bortgjord och gick utan några större problem, jag var med under hela tiden (4.5h) och till å med gav en hjälpande hand ibland :) Killen som servad har jag känt en tid så det var mest därför det va ok för mig att vara där på verkstaden.

Särskilt oljefiltret var jag extra noga med att de sattes in av rätt sort. Tändspolen längst in mot torpedvägg på vänster sida framifrån sett var jobbaigast eftersom spolen är så pass lång att den styper i chassit.

Och som Jarls förklarade så skulle de på verkstaden säga (verkstadschefen kom ut) att de måste lossa på motorfästerna.. Inte en chans sa jag.. Ringde då upp Jarls och bad om några enkla tips, vilka var: "Använd huvudet och fantasin, ge fan i att lyfta motorn bara" sedan skrattade han. Det skiljer sig inte ett dugg jämtemot en vanlig 545i. Efter lite trilskandes så gick den lätt att få ut eftersom sista biten på spolen är lite flexig.

Förutom det och att gängen till ena sidans fjäderbenstag var slut så var det inget annat, allt gick bra. Drog och körde gängtapp i hålet så vare fixat. Känns skönt att bara gasa och tanka resten av sommaren, hoppas jag ;)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
F-tar, jag avundas dig. Njut!

Hoppas att jag får köpa en Alpina någon gång. B3, B5, D3, alla väcker mitt habegär!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det är en helt fantastisk bil! Jag njuter varje meter jag kör.. Det är ett riktigt monster, vid 4000-5000 varv då alla 700nm tas fram så känner man riktigt hur hela chassit bara vrider sig framåt, den kränger så härligt! Sen är det också kul att de ser ut som en "vanlig" bil.. Många trimmade bilar som tros ska dra en ;) jag skrattar högt för mig själv då jag åker förbi :)

Så min åsikt till dig är KÖP :D
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Idag uppkom en smärre incident, kylarslangen ifrån termostaten in till kylaren small hål på, modell större. Trist att man inte var hemma i stan då det hände men jag fick hjälp att några kompisar att få tag i ny slang. Sedan vart man ca 6L kylarvätska kortare, och nyputsat motorrum som blev helt nersölat (Eller tvättat ännu mer?) ;)

Desvärre så var slangen som jag ersatte den gamla med rak, medans den spruckna var lite böjd. Så nu sitter den nya slangen lite tight till,den ligger emot kompressorn lite och kommer mest troligt gå hål på igen, inte imorgon men i framtiden. Jag tog mig hem iallafall, men därför skall jag beställa/köpa hos BMW en ny och göra om det. Jag fyllde upp 5 liter blå "blandbar" spolarvätska ifrån shell och en liter vatten. Jag fick flytta över kopplingarna ifrån den gamla slangen till den nya, samt klippa bort de gjutna klammrerna som var fäst i kopplingarna och sätta dit vanliga slangklammer med skruv på kopplingarna.

Slangen ifråga, nummer 1. Den är automat:

(Den undre slangen går in i tomgångspumpen och kan bli funnen här: Länk Nummer 11, övre anslutning)

Länk

Då funderar jag på ifall någon där ute har nåt tips om-

1. Vad heter den exakta kylarvätskan jag skall ha i systemet? Den enda ledtråden jag har är: Blå kylarvätska. Duger den blåa ifrån OK eller liknande? Eller tycker ni jag bara skall toppa upp den vätska som rinner ut då jag byter slangen? Eller tömma allt och fylla upp bmws vätska?

2. Om jag byter ut all vätska mot BMW's egna.. Vart är bästa stället att dränera ur allt?

Detta skall vara samma delar som en vanlig 545i, inget till IC eller liknnade är trasigt.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Har du kollat i Alpinas reservdelskatalog så att slangen inte är specifik för Alpina?, t.o.m. expansionskärlet är Alpina-specifikt...

Länk

Fyllde du i 5 liter ren spolarvätska och 1 liter vatten efter bytet till den provisoriska slangen??? du menar väl kylarvätska?

Om du ska tappa ur kylvätskan skulle jag göra det vid kylarens nedre anslutning, brukar sitta en avtappningsskruv där, sedan så finns det ju alltid lite kvar i blocket/värmesystemet.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
HAHA WTF??? NEJ,.. Självklart menade jag KYLARvätska, vafan fick ja spolarvätska ifrån..... Bli helt slut på detta, Så nej, jag fyllde inte på spolarvätska. 5 liter kylarvätska och en liter vatten fyllde.

Jag har inte kollat katalogen, men jag är "rätt" så säker på att denna slang är BMW's. Kylaren får vara hur speciell som helst, det är slangen jag vill åt :)

Tack för tipset ang urtappningen. Du råkar inte ha någon aning vilken exakta kylarvätska som ska in? Jag hoppas inte på fler slangbrott precis och därför jag vill göra de riktigt på en gång.

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Hmm, om du menar att det är 17127519248 som har gått sönder och kallas för Insugslang på Realoem så skulle jag säga att det motsvarar slang nr.6 "Inlet pipe" i Alpinas katalog som jag länkade till och den har art.nr 17 12 605, vilket är ett Alpina specifikt artikelnummer och ingen BMW artikel.
Om delen har ett längre nummer i Alpinas katalog som tex 17 13 7 516 004 så är det en del som kommer från BMW:s hyllor.
Gällande kylarvätskan så är det väl samma som till en 545:a och motorn har ju aluminiumblock, borde inte vara ngt speciellt med den.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kollade aldrig länken, men jävlar.. Du har rätt. Det är nummer 6 ja. Hmm, tro vart man kan köpa den då? Jag tyckde de sa att Alpinas grejer var bättre än bmw's, nu blev jag besviken.

Så jag får söka efter en orginal slang från alpina. Jo de visste ja :) Jag har katalogen i bilen ;)

Tack för hjälpen! Då köper jag vilken vätska som helst då.. Bara den är blå :) Kanske eventuellt köper 6-7 liter av BMWs egna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.