|
Sida 2 av 12
|
|
|---|---|
| +1 på den damen, Asken! :) | |
|
Lite uppdatering bara! Imorse, -5.. Gick ut till bilen och skulle dra på jobbet i vanlig ordning men motvilligt ville vrida om nyckeln i kylan :/ Liks det så hoppade 8an igång utan bekymmer. (ta i trä) Samma hem från jobbet! Också ok. Längtar tills jag får servicen bortgjord, måste bara få hem nå grejer! |
|
| Tror inte du behöver vara orolig för 95 oktanig bensin. Jag har endast tankat 95 i 2år i min V10 och den går perfekt. Kul att det blev en alpina:) | |
|
Jasså? Nu lugnade mina nerver ner sig lite :) tycker alla är så orolig över 95 men det är ju helt klart godkänt att köra med. Skönt att höra de har gått bra att ha de så :) Riktigt kul! Har inte lärt mig hantera effekten än men de kommer me tiden :) |
|
|
I dom flesta fall är det så klart inte skadligt att köra på 95. Vissa optimerade bilar har en direkt rekommendation att köra på 98 och det bör väl följas isf. Dock ser jag det såhär: Jag tankar alltid 98 i alla mina fordon. Det blir inte mycket skillnad per tank. Ca 20:- på en 50liters tankning. Personligen tycker jag att det är det värt den tjugan för att få lite bättre soppa. |
|
|
En annan fundering.. Jag ringde å pratade me jarls som haft bilen hos dem innan ang servicepunkterna som ja snart skall lämna in bilen för. Han sa att det var OTROLIGT viktigt att de satte in det oljefiltret som skall vara just för alpinas V8 med kompressor, det var absolut förbjudet att montera ett filter som hör till 545/550. Då kan man få motor skador. Jag har instruktionsboken hemma men någon som vet på rak arm vilket filter som alpina b5 skall ha? Det var väldigt vanligt att det kunde bli fel där. Sedan hade en annan BMW verkstad fått för sig att man måste lätta på motorn för att komma åt stiften vilket är helt åt skogen! Det är trångt men helt klart monteringsbart! Det var just på min bil som de vart sagt också. Men då fixade jarls servicen ist. Men tyvärr har jag för långt till alpina experterna. Är jarls auktoriserad BMW verkstad förresten? Tänkte om jag isåfall kunde åka på autoexperten å få stämpeln lika gärna, vi har andra ställen som är duktiga på BMW, bättre än aukt verkstad. Man blir ju lite orolig att de på BMW i stan inte har en susning om hur motorn ser ut ens. Läser de av nyckeln får de fram gamla vin nummer å det stämmer ju inte så bra längre sedan den blev en alpina. |
|
|
Vad skulle det vara för unikt filter då? Låter lite märkligt men det kanske är så. Vilken olja skall man ha i B5? Jarls är inte auktoriserade. |
|
|
Det vet jag inte, men enl jarls var det mycket viktigt! Castrol SLX SAE 0W-30 Okej, men då kan man lämna till autoexperten lika gärna, än hur det blir som kommer jag att vara med under service. BMW ville ha totalt 5070:- (då har jag köpt stift och microfilter) För 4 punkter, som enl dem skulle ta 2.5h. Men på jarls sade dem att det skulle ta 2,5h för bara stift. Så jag antar att BMW i stan har räknat på en 545i E60. Men dem kan väl inte kräva mer betalt om jag inte säger nåt sedan börjar de att jobba på bilen och märker att det faktiskt är skillnad på en V8 från bmw och en som är modifierad av Alpina? Att de ska va sånt krux bara för en service. |
|
|
Enligt Manns onlinekatalog så är det samma filter som för 545, HU 715/5 x. (Till 540/550 är det ett annat, HU 823 x) Med den oljan känns filterfrågan lite märklig. Vad sa BMW till dig om oljefilter? |
|
| Varför är det märkligt? Den oljan står skriven under huven samt i alpina instruktionsboken. Gubben ja köpte de av sa att de skulle va 10 60 olja. Lite tjockt tycker jag. Jag har inte pratat med BMW ang filter utan med jarls som har servat väldigt många alpinor under åren. | |
|
Jag tycker det är märkligt att det skulle vara unikt filter när vanlig olja används och att Mann säger samma filter som till 545. Vad för filter skall du använda när du lämnar den för service? Varför säger förra ägaren 10/60 när det står 0/30? Vad sa Jarls att det skall vara för filter? |
|
|
Slutligen, det var jag som fattade han på jarls fel. Det är inte något "special edition" filter utan det han menade var att det måste monteras ett original BMW filter som är till en 2002 BMW 745i. Alltså det var strängt förbjudet att montera ett filter som är till 545i eller 550i. Nog för att jag kan tycka att det är samma motor i 545i och 745i. Men iallafall, monteras ett filter som är till en 2002 745i så är det lungt sa han! Annars riskerar man att förstöra kompressorn enligt honom. Vet inte exakt vilket filter som sitter i 745i just men det hinner jag kolla upp. Ingen aning varför han sade 10-60 olja, hoppas han inte fyllt på de iallafall. Eftersom BMW/Alpina/Jarls servat denna bil så borde den aldrig haft 10-60 olja heller, om det inte fyllts på men motorn tar ingen olja så. |
|
|
Inget fel med 10-60, det är förmodligen Castrol TWS, det bästa den motorn kan ha. Kör själv med den i min Alpina. |
|
|
Här har du Alpinas egna reservdelskatalog: Länk Där finns oljefiltret med, med Bmws egna 11 siffriga nummer. När det är ett 7 siffrigt nummer, är det en Alpina specifik del. /Kent |
|
|
lanab: Om det är den bästa oljan varför står det rekommenerad i alpina instruktionsboken samt under huven att denna motor skall ha Castrol SLX SAE 0W-30? Det är ju bättre vid kallstarter också. Men i detta nu har jag ingen aning vad för olja som är i. Tack makeba, riktigt bra katalog! Skall skriva upp nummret så att BMW inte tar fel filter!! |
|
|
Hej F-tar Det är oerhört viktigt att du sätter 545ans oljefilter i bilen. Filtren skiljer sig åt en aning med följd att oljetrycket blir för lågt om du sätter i 550ns filter. Trycket blir dock inte så lågt att elektroniken varnar. Flera B5or lär ha havererat pga detta. Till senare B5or följde info med för att uppmärksamma verkstäderna om detta. Tyvärr är det ingen garanti för att rätt filter sitter i motorn. Ett par bekanta som köpte en B5S Touring för ett par år sedan gjorde just den kollen i samband med köpet. Dom köpte ett filter av varje och jämförde. Bilen hade fel filter TROTS att den var servad av en auktoriserad Alpinahandlare i Tyskland! Dock hade bilen bara gått lite drygt 2000 mil och Alpina själva menade att med så få mil med fel filter så behövde de inte oroa sig. Det hade varit värre om den gått säg 10000 mil med fel filter. Dock finns det dokumenterat att den haft fel filter OM något skulle ske. mvh Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
| Nu kan man ju verkligen undra vad Jarls menar?? Det är ju samma filter i 545i som 745i...... | |
|
Tack för ännu en påminnelse 635 CSi :) Hört att de kan skita sig om man inte e försiktig me filtret, såsom Jarls också sade.. Nu kommer detta inte bli mitt ansvar eftersom BMW själva skall serva denna Alpina. Jag har gjort så gott ja kunnat genom att ringa upp dem på BMW och be dem skriva ner detta särskilda art.nr 11 42 7 511 161 från denna länk Länk BMW hade redan noterat detta och skrivit ner den filtersatsen i offerten de gjorde åt mig. Så det låter som om det borde skall gå bra. Kane: Ja vet, men samtidigt visste han inte benämningen på en 745i karosserimässigt heller, jag blev tvungen att hjälpa honom genom att säga "E65 menar du?" Då han inte kunde komma på chassit själv hette. Men hursomhelst, som nämnt ovan art.nr och alpina länk och BMW i stan hade skrivit upp detta redan då jag ringde och dubbelkollade. Det han på Jarls menade var nog att sätta in en 550 filter i en 545i motor var en dålig idé som 635CSi säger. Samtidigt så tog jag chansen att fråga de på Jarls hur jävligt de e att ex byta tändstift.. Han sade att de sex åren de servat min alpina som jag äger idag har det tagit ungefär 2,5h för stift. Nu har BMW i stan offerterat mig en service på: Olja filter Tändstift (Jag förser dem med egna NGK) Fordonsinspektion Microfilter (Jag förser dem med filter) Och allt detta i en total tid på 2.5h och 5070:-.. Då undrar man om ens BMW vet hur det ser ut under huven på en preppad 545i vs en vanlig 8a. Nu har de ju offerterat mig ett pris redan och det känns ju konstigt om de inte förstår vad det ger sig in på, detta e deras första alpina som skall servas och jag har redan offerten ihop plockad, det kan väl inte påbörja arbetet sedan fakturera extra kostnader pga att det såg annorlunda ut än en 545i? Ja mena, jag har berättat att det är Nr.1 alpina B5. Så det vet dem om. Jag skall även vara med under verkstadsbesöket och hålla koll på dem :) Det har jag fått godkännande för redan. Det finns en kille på verkstaden som är känd för att köra vårdslöst med kunders bilar, det är mest därför jag vill vara med och se att de blir riktigt gjort. |
|
|
Fick en ny offert idag på servicen då de har insett att det faktiskt e skillnad på 545i E60 och Alpina B5. Sedan fick jag heller inte vara med under servicen, även där hade de ångrat sig. Men de kör inte bilen en enda meter utan att jag är med i bilen. Totala kostnaden för denna service är då 7450:- ekl tändstift. Microfiltret blev aldrig skickat så det kan ja inte förse dem med, på bmw tar de 603:-/st för microfilter. Ebay oem kvalité=200:-/st. Tror ni att man kan köpa det i efterhand sedan kryssa i inuti serviceboken och klicka bort intervallen från kombiinstrumentet med gott samvete? Hur hade ni gjort? Jag själv är väldigt noga med att serva på verkstad särskilt denna bil. Men microfilter känns lite överkurs att MÅSTA behöva göras på verkstad. En annan femma med stift olja och fordonsinspektion som bmw skall göra. Inte en enda misständning på 2 veckor iallafall. Sedan gick bilen igenom besiktning UA i förrgår :D Hon som besiktade hade väntat hela dagen på att få besikta alpinan ;) |
|
|
Vad är deras svar till att du inte får vara med under servicen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.