|
|
|
|---|---|
|
Hej Äger sedan augusti 2013 en 2006 BMW 525 IX Touring med automat, alltså pre-LCI och innan nya motorn. Bilen har gått strax över 10k-mil idag och jag har aldrig kört en skönare bil - sjuuukt nöjd med den. Dock har jag sedan förvärvet tyckt att den är väl törstig. Det är en stor bil med automat och fyrhjulsdrift, så nog har jag räknat med att den skulle komma att dra en del och det gör inte så mycket då vi har den som familjebil och den går ca 1000mil om året. Häromveckan köpte jag dock en 2005 325i Touring o det har aktualiserat frågan något. Är som sagt inte brydd om förbrukningen egentligen, utan mer över om bilen "mår bra" eller om förbrukningen skvallrar om att något behöver ses över. Den senaste tiden, innan vi köpte 325an, har bilen gått ca 80% av milen på motorväg ca 25km åt gången. Resterande del är landsväg och stadskörning. Förbrukningen på 525an ligger då stadigt på 11,7l/100km. Jag märker ingen förändring mellan när min sambo kör, som håller hastighetsbegränsningarna eller när jag kör som brukar ligga ca 10-15km/h över på motorväg. Motsvarande siffror på vår 325a är 8,5l/100km. Vad har ni för förbrukning på era femmor med bensinsexa? | |
| min gamla 525i-05 med manuell låda låg på 12,7/100km. och det var normalt, bilen mådde toppen...tyvärr. | |
|
På ett sett skönt, jag slipper fundera över om bilen behöver dyra reparationer! =) En fundering jag har dock är huruvida man kan programmera om lådan på denna bil? Jag tycker att den ligger kvar lite väl länge på växlarna. Sexan sparkas i först en bit över 110km/h vid långsam acceleration, åtminstone innan bil/låda blivit varm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.