|
|
|
|---|---|
|
Behöver lite hjälp med detta, har läst lite gamla trådar.. Bilen (523 touring 00 ) började för ett tag sedan klonka på vänstra sidan fram vid ojämnheter, typ Kullersten. Nu ger den t om av sig ett ljud när man åker över asfaltsfogar. Öppnade motorhuven för att känna lite på dämparna. Den sidan där det inte låter känns den stummare, när jag guppade vänstra sidan och lyssnade så lät det som vätska som åkte fram o tillbaks plus ett ljud av metall (klonket?). Tyckte även att vänstra sidan var enklare att gunga | |
|
Mycket svårt att säga. Det kan vara stabilisatorstag, någon av spindellederna eller fjäderbenslagringen. Kan även vara dämparna. Om du står ut kan du försöka utröna det vid besiktning. Jag har haft klonk som inte genererat någon anmärkning, men det är ett ypperligt tillfälle att vara med och känna på leder och stag när bilen står på skakbordet. Känns som om det kan vara dämparen då det hörs bara du gungar på bilen för hand. |
|
|
Be någon vrida på ratten (med motorn igång) samtidigt som du håller fingarna uppe vid fjäderbensfästet i motorrummet. Känner du att det "hoppar" lite och knastrar kan det vara fjäderbenslagren som är slut. Är de hela ska det inte kännas någonting i fingrarna. På min förra E39 lät det likadant som du beskrev. Det var inte fjäderbenslagren. Jag gjorde ett mycket litet hål i skyddsgummit på varje led och tog en lithiumbaserad smörjolja och sprutade in i lederna. Efter det blev det tyst och inga klonk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.