|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Helloj. Har idag originalfälgarna 19 tums med 235/35 19 fram (ET47) och 255/35 19 (ET27) bak. Har sneglat på en uppsättning CSL med 235/35 19 (ET40) fram och 265/30 19 (ET40) bak. Då jag är toktorsk på ET så som jag har förstått det så kommer framdäckens fälgkant att hamna 7 mm längre ut medan bakdäckens fälgkant 13 mm längre in. Stämmer det? Om så - kommer det att se fult ut? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Det beror på om fälgarna är lika breda. Men om vi utgår ifrån att båda uppsättningarna är 8 fram och 9 bak så stämmer det du säger. 7mm fram ser nog bara bra ut, fyller ut bättre, och 7mm är väldigt lite. 13mm åt fel håll bak kommer nog att se lite tunt ut. Men det finns ju spacers. Skaffa sådana spacers som sitter med egna bultar (själva spacerna är först bultad på navet, sedan sitter fälgen med hjulbultar i spacerna). 20mm spacer så får du ut även bakfälgarna 7mm. Min gissning är att det kommer se bra ut, men du får kolla och mäta lite på bilen. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tackar. Hur tror du det ser ut med "luften" mellan däck hjulhus? Det kommer ju skilja ung 1 cm på radien. Måste jag sänka för att de nya skall "göra" sig? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Du behöver ha en 9,5" bred fälg bak med ett et på 20-25 för att den ska sitta snyggt. Se mina tidigare bilar, där har du rätt et på csl fälgar Länk |
|
|
Jag är långt ifrån någon expert på M3, men det verkar som om de nya fälgarnas däck är mer original. De du har nu är 15-20 mm för stora i diameter bak - men det kanske ser rätt ut? Jag vet inte - har inte så bra koll på M3. Men 235/35 och 275/30 hade varit nästan perfekt - då skiljer det bara 1mm i diameter. Dessa siffror för diameter får jag: 235/35 = 64,7cm 265/30 = 64,2cm 275/30 = 64,8cm 255/35 = 66,1cm |
|
Philly. Det är det som är dilemmat. Fram tror jag att 40 kommer bli OK men med 40 bak så får man inte den där (inbuktningen) som är snygg utan alla fälgar runt om blir lika "raka". Var även inne och tittatde på din Phoenixgula för där hade du väl 40 fram om jag kommer ihåg rätt. Även om jag sätter en spacer bak så är jag tvekis, men priset är väldigt rätt så det är det som gör att jag inte riktigt kan släppa det hela. Fälgen bak är 9.5 "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
40 fram funkar men det skadar inte att få ut de lite med spacer, typ 10mm. Bak måste du ha et 20-25 för att fälgen ska bli konkav precis som de jag har nu och haft haft på mina tidigare bilar. Vill man inte köpa original så kan man köpa kopior som är identiska i design och ET från exempelvis Mark @BMautosport i England. Med "fel" ET på bakfälgen blir det inte snyggt, designen på fälgen blir alldeles för rak och den hamnar för långt in, se bilden så förstår du vad jag menar: Länk |
|
Förstår vad du menar. Med en 20 mm spacer bak så kommer den likväl att vara för "rak". Frågan är om jag är beredd på den "skönhetsmissen" då bilen är ganska "bruxig" för mig. Fatt mig rätt - jag vårdar den ömt och rätt men den körs året om på alla underlag så en omlackning lite här och var kommer snart att krävas. Jag har den mer för prestanda och känsla än utseende. Skall köpa båt nu och var vill jag lägga pengarna? Jag måste oavsett köpa en uppsättning däck och nu kan jag få både däck och fälg för i princip samma summa. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Philly. Är det ET 40 bak på den bilden? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Vet ej vilket ET det är på hans fälgar. Kopiorna från England är inte så dyra = 6500:- sen däck på det, exempelvis Michelin Pilot Super Sport 235/35 + 265/30 = 9000:- Fälgarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.