|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en Porsche Cayenne Turbo 2006 som just fått beläggen bytta (innan köp). Nu vill jag gärna byta skivorna också och jag undrar hur mycket jobb jag måste göra. Förstår självklart att hela oket måste bort innan jag kan ta ner skivan men kan jag få bort det utan att ta ur beläggen? Hur nära på skivan ligger beläggen? Är inte världens vanaste hemma-meck men jag lär mig gärna så alla tips är välkomna. Jag har denna sida att gå efter: Länk | |
|
Beläggen ligger emot skivorna. Har du slitna skivor med kant så kommer du sannolikt inte få av oket utan att ta bort beläggen. Men det är ju en ganska enkel sak att göra om nu oken ska bort? ------- //Lövet |
|
| Det brukar gå att trycka tillbaka kolven/kolvarna något så att det blir spelrum. | |
|
Ja, det är väl ingen katastrof om jag måste ta bort beläggen men det blir en del extra pill då (t.ex. slitagevarnarna) som jag gärna undviker. Tyvärr är skivorna ganska ordentligt slitna. Det är säkert en 2 mm kant längst ut på skivan som beläggen måste över. Förhoppningsvis kan jag trycka tillbaka beläggen lite, som Anders -72 skriver. För övrigt måste jag säga att Porschen är bra mycket mer mek-vänlig en de modernare BMWs jag haft. Dels bra instruktionsbok och sen känns det som de designat det mesta för att man lätt ska komma åt och byta själv. Typ bromsar, glödlamport osv. Tack för svaren. |
|
|
Om du har en elak metallfil så kan du snabbt fila ner det som behövs för att beläggen skall gå fritt från kanten som bildats på skivan, om du inte får isär kolvarna tillräckligt. Mvh |
|
| Är det inte stark rekommendation på beläggbyte när man byter skivor? | |
|
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på en Porsche men på min BMW klanman inte ta bort beläggen utan att först lossa oket vilket innebär att skivan redan är fri att byta. Dock måste du pressa tillbaka kolven dels för att få loss oket och dels för att få på det på den nya skivan (som är tjockare eftersom den inte är sliten). Om du lossar okets bultar och drar det lite till och från dig så trycker du tillbaka kolven en bit. När oket är loss kan man använda en kraftig tång eller specialverktyg för att pressa tillbaka mera. Tänk dock på att inte sätta någon tång i slitytan på beläggen. /DJ |
|
|
@Kane - Beläggen är just bytta men man bytte inte skivorna. Menar du att man borde byta beläggen när man byter skiva även fast dom är i stort sett nya? @BMW-DJ - Absolut, oket måste ju skruvas ner. Det är jag beredd på. Bra tips om att använda "handkraft" för att få lite spelrum. Tack. |
|
| @ez: Det var en öppen fråga. Jag har lärt mig att man skall byta belägg vid skivbyten men jag kanske har fått det om bakfoten. Beläggen är formade efter gamla skivorna som inte alltid kanske är så fina när det är dags för byte. | |
| Med nya skivan som är slät får man väl lite dålig anliggningsyta i början om beläggen är spåriga efter gamla skivan. Å andra sidan blir det ju samma sak med nya belägg på en lite spårig skiva, så det är nog bara att köra in dom lite försiktigt så går det nog att köra på de nästan nya beläggen. | |
| Tack för dom bra tipsen. Det här ska nog gå bra. Skriver en liten rapport om jag får tid. | |
|
Jag har varit i samma sits med nästan nya belägg(greenstuff) och behov av att byta skivor. Slipade till beläggen så gott det gick och monterade tillsammans med de nya skivorna, det gick bra och jag hade aldrig några problem med anliggningsytan mot bromsskivorna. Hade dock aldrig gjort det igen, känns onödigt att snåla på en såpass viktig detalj som bromsar. Har omvärderat lite och föredrar numera 100%-iga bromsar :) |
|
|
Om beläggen är alldeles nybytta och ser jämna och fina ut skulle jag nog inte byta dom. Har beläggen redan blivit lite formade av dom dåliga skivorna är det ganska troligt att man kommer att göra dom nya skivorna dåliga med om man använder dom gamla beläggen. & i det stora hela så är kanske bromsar det sista man ska fuska med på en så tung och snabb bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.