AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.943

Gasdämpare hoppar ur led.

Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Har automatisk baklucka på min e61, problemet är att på den hydrauliska sidan där dämparen (vänstra) hoppar ur led.
Hur ser låsningen till kulleden ut från själva dämparen? här är en bild på min ,Länk saknas något?
Så här ser kulan ut Länk (lite rostig).
Ser att det sitter en låsring inne i hålet för kulleden men är den komplett, låsringen går ca 80% runt?
Har försökt att trycka i leden men den hoppar ur direkt.
Är det själva kulan som är sliten?
Har sökt överallt men ingen verkar ha råkat ur för det.
Tacksam för svar

MVH/ Hasse
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Svarar mig själv ifall någon annan råkar ut får det.
Va inne på BMW o frågade om hjälp, fick till svar att kulleden och där hålet kulleden sitter troligtvis slitits ner.
De hade sett det tidigare på några e61or.
Fick ett kostnadsförslag på ca 13000 för byte av hela hydraulcylindern med kablar.
Inga delar finnas att tillgå om något går sönder, cylindern är helgjuten och trycks i med en liten låsring.
Kändes tråkigt att byta allt när hydrauliken fungerar perfekt så tackade iaf vänligt nej till förslaget.
Åkte iväg till biltema o köpte deras sats med låsringar för 90:-, behövde bara en låsring men va osäker på storlek. Låsringen som va närmast i storlek va lite tjock och behövs modifieras lite, blev tvungen att fila ner den så den passade(tog 5 försök). jag rundade kanten från den sida kulan trycks in så gick det lättare, samt låste bra inuti med en rak kant(Original låssringen är helt rundad).
Smörjde upp allt innan jag tryckte fast dämparen och nu sitter den som berget.
Troliga problemet att det hände va avsaknad av smörjmedel i kulan, samt att den högra hjälpdämparen va sliten(ny beställd) vilket medförde högre belastning på hydraulsidan.
Det va ett pilligt jobb o tog ca 1h att göra.
Hoppas det hjälper någon annan.

Med vänlig hälsning / Hasse

st
8
stommen
BMW 530 XD 07
Tjena Riverss

Har det funkat bra för dig med byte av låsringen på gasdämparen?
Har råkat ut för samma problem och är nyfiken på hur du gjorde när du bytte.
Lite halvproblematiskt att dämparen hela tiden går ut i full längd när man ska fippla på. Hur gjorde du?

Tänkte jag skulle pröva samma lösning som dig.
Inklusive köpa en ny dämpare till höger sidan.

Bra inlägg o har lagt ned lite för mycket pengar på min bil sista tiden och tänkte att detta verkar va en bra lösning. Tack på förhand.
/Mattias

Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Japp min lösning funkar fortfarande. Va lite pilligt, det är svårt att komma åt för att få i och ur låsringarna. Kan vara en bra ide att maskera upp ytan där du jobbar, (blir lätt repor) o sen lägga en frigolit som stöd för dämparen, iom att den vill vecklas ut som du säger. Ha även en planka eller dyl som stödjer upp bakluckan medans du jobbar. Mvh
st
8
stommen
BMW 530 XD 07
Kanon, ska försöka i veckan, tack för tipsen, Guld värt!
/Mattias

st
8
stommen
BMW 530 XD 07
Tjena, har ett helsikke med att få gasdämparen att fästa. Eller egentligen är nog problemet att hitta en låsring som passar bra i spåret. Antingen blir dom för stor så dom inte går in eller så är dom för små så att kulan trycker dom ur spåret och inåt.
Har du nån aning om du stor låsring du använde?
Antar att du använde en med invändig låsning?

Att beställa en originallåsring, en sk hålringssäkring är i princip omöjligt :(
/Matte

wy
64
wyu
Toyota RAV4
Samma problem på min bil idag. Finns det någon guide med bilder hur man kan gå tillväga för att fixa. Kändes saftigt med 13000kr... Har även problem med microswitchen på glasluckan, samt att soft-close funktionen slutade funka i julas (dock bara en säkring som gått). Har även redan bytt kablaget till luckan, men som tur var stod firman för det.

Lite småles på allt småstrul. Toyota nästa kanske... :(
st
8
stommen
BMW 530 XD 07
Bilderna som Riversss skickat är bra att tillgå.
Om du vill göra som han måste du pilla ut den låsring som sitter i spåret i dämparen.
Där ska det alltså in en ny låsring som måste modifieras, jag tror jag förstår nu hur riverss har gjort. Ny låsring in i spåret, sedan måste den låsringen filas lite för att kulan ska passa in.
Har provat lite själv men tror jag fattar nu, ska göra nytt försök i veckan.
/Matte

wy
64
wyu
Toyota RAV4
Skulle du kunna dokumentera (fota) när du fått till den hur den ska se ut?
st
8
stommen
BMW 530 XD 07
Det ska jag göra.
Dom bilder som är bifogade längst upp i denna tråd är bra att utgå ifrån.
Det som är det kluriga nu är vilken storlek på låsringen man ska ha som passar bäst i dämparen.

wy
64
wyu
Toyota RAV4
Hej!

Har du fått till det? Vet inte vilka låsringar jag ska utgå från ens...
wy
64
wyu
Toyota RAV4
Tror jag fick till det idag. Köpte denna:

Länk

Och tog en modell yttre, knipsade av de båda hålen så att den blev lite mer som ett "c" än ett "o". Men det krävdes lite våld för att den skulla knäppa på plats.

Får se om det håller...
st
8
stommen
BMW 530 XD 07
Ok, vilken storlek av låsringen använde du dig av?

Jag borrade ett hål strax bakom kulan och har låst med en tjockare ståltråd. Verkar funka med, om det inte gör det kan det vara bra att veta storleken på låsringen :)

Det borde hålla bra som tusan om du fått dit en ny låsring!

/Matte

wy
64
wyu
Toyota RAV4
Ska kolla imorgon. Kulan är väl ca 9mm. Men det var ett jävla pill innan jag fick in den i spåret.
st
8
stommen
BMW 530 XD 07
Jo det är lite pill det där, det är nog en bra ide' att göra som Riverss gjorde, att fasa av låsringen lite så kulan lättare glider på. Men det vill till att låsringen sitter bra så den inte åker in när man trycker på kulan...

Od
14
Odengard
e61 - 530XD
Hejsan!
Detta är en sen bump på denna tråden det förstår jag också.
Jag har en E61 som gått snart 30 000 mil, detta händer för mig nu, jag kör inte jätte mycket med den men jag tänkte fixa lite saker för att ha den ett tag till.

Någon mer information angående låsringarna och hur länge detta höll för er?

Jag tänkte testa det snart. Är det i det nedre läget som låsringen sitter då förstår jag det som? Vad gjorde ni med den övre delen på kolven?

Tack på förhand,
Odengard
Od
14
Odengard
e61 - 530XD
Jag menar övre sidan av kolven såklart. Var ute och tog en kik då den hoppade av när jag öppnade bakluckan igen.

Givaren som sitter på, vet ni vad det är? Är det en ändlägengivare av något slag?

Tack på förhand,
Odengard
Ol
5
Oldgoat
520D touring -09
316D Touring -11
Puffar lite på denna tråden oxå då jag har samma problem. Jag undrar om det är samma låsring i gasfjädern till manuell öppning som till hydraulenheten för automatik. Blir ju trots allt billigare att köpa en vanligt fjäder och ta låsringen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.