AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.904

Byta batteri, E60/E61

Sida 1 av 2
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Hej Bmw vänner!

Har för avsikt att byta batteri i min 535:a. Har förstått att det inte är bara å bara att byta batteri på dessa. Eller är det bara BS att bilen måste in till Bmw för "parning"?
Tänkte se till att bilen inte blir strömlös medans jag byter batteri, eller hjälper inte det?
Hörde med min lokala Bmw verkstad och de vill ha 600:- för att para ihop det nya batteriet och bilen. Vad är era erfarenheter?

Bilen i fråga är alltså en 535d -07.

Tack för era tankar kring detta!

Mvh Brännwik
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
600 är ett bra pris hos verkstad även om en annan tagit 100:- för jobbet. Arbetstid ca 3 min.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Vet inte om det är samma men jag har bytt batteri själv på min 530xd touring.
Köpte batteriet på BMW men i princip skall det inte vara någon skillnad. Har dock för mig att man bör ha samma antal Ah på batterierna då det kan finnas någonting som styr laddningen beroende på antal Ah. Hade också hört att man har max 15 minuter på sig när man byter innan man tappar inställningar. Jag gjorde det på ca 5 minuter och tappade ingenting.
Min -07 är inte faceliftad.
Hoppas det hjälper dig något.

/mården
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Bilen måste få starta ny urladdningscykel, därför gör man detta med Reg.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det behövs ingen så kallad "parning" håller du dig i samma Ah som det gamla så är det är inga problem, och att göra bilen strömlös går hur bra som helst förutom att du måste ställa in klockan efteråt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det krävs visst registrering av batteri om du planerat att äga bilen kommande 5 åren. Du kör slut på batteriet snabbare om du inte går rätt väg. Tro mig, jag vet detta.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
IBS:en (den intelligenta batteri sensorn?) behöver adapteras efter det nya batteriets skick annars blir det som F-Tar skriver.

Mvh
Asken
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
Om han monterar ett nytt batteri med samma egenskaper som det gamla räcker det väl att registrera bytet samt reset'a historiken - tar typ nån minut med INPA.

Om han däremot byter till annan Ah-kapacitet, och/eller från bly/syra till AGM eller vice versa, bör han väl uppdatera VO'n, i både CAS och LMA, samt koda ut de nya värdena - lite mer pyssel så tar väl kanske nån halvtimme med ncsexpert.

Att ha batteriet urkopplat en längre tid gör inget, bara klockan som måste ställas igen som någon skrev.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Visst äre så!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
F-tar; kan du förklara vad det är som gör att man kör slut på batteriet?
Jag misstror dig inte, jag vill bara veta hur det fungerar.

Själv bytte jag batteriet för 3 år sedan (till ett Tudor 1000 som kostade 1500 kr) och för mig har det (hittills...) fungerat bra trots att jag inte registrerade eller programmerade något.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Självklart fungerar det endå men som sagt gamla laddningscykeln finns kvar och tror att bilen har ett dåligt batteri och kommer därmed inte ladda det nya 100% någon gång. Därför sliter man ut batteriet i förtid.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Vi har samma typ av övervakning på Batteribackup (ström/spänning då vårt nät är borta) på Växjö energi. Fungerar inte det är vi helt ute om nätet försvinner
som det gör ibland typ gudrun mm.
Väldigt noga med att få ut rätt livslängd och kapasitet som "bara försvinner"
om det inte görs rätt.

Mvh Jonas B.
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Tusen tack för era svar!

Summa sumarum så är det lika bra att lämna in bilen och få det gjort. Har ändå tänkt att behålla bilen ett tag.

Mvh Brännwik
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Om man byter till ett nytt likvärdigt batteri så behöver man inte registrera eller göra någonting.
Man sparar många sköna tusenlappar som man i stället t ex kan lägga på ett bättre batteri än de BMW-märkta s k "originalbatterierna" som trots allt bara är av vanlig ordinär kvalitet.

Jag har fortfarande inte fått någon rimlig förklaring som säger något annat.

Det enda jag har fått belagt är att systemet tillåter, vid stillastående avstängd motor, att man får förbruka ström ur batteriet (t ex använda stereon) något längre tid än om man inte registrerat batteribytet.
Detta är för mig, liksom för de allra flesta, helt ointressant.
Enligt de fakta jag har fått fram så vid körning påverkas inte vare sig laddningen eller något annat av registrering eller utebliven registrering.

Jag som inte har registrerat ett nytt batteri har alltså lite större säkerhetsmarginal vid avstängd motor då mina strömförbrukare stängs av lite "onödigt" tidigt. Men vid körning finns alltså inga som helst skillnader.

Tills någon på ett trovärdigt sätt kan visa motsatsen så påstår jag nu som tidigare att det bara är skrönor med påståenden att man skulle köra slut på batteriet och liknande påståenden.

Som sagt; jag har nu kört i 3 år utan registrering och utan några som helst problem.
Jag kör dessutom med ett bättre batteri och ett batteri med större Ah-kapacitet än standard. Jag valde ett bättre batteri för bättre startström och bättre kallstartegenskaper.
Däremot är det inte prioriterat för mig att kunna stå längre tid med avstängd motor och lyssna på stereon.
Därför finns för mig ingen anledning att registrera ens när jag har bytt till ett batteri med större Ah-kapacitet!

Om någon på ett trovärdigt och faktabaserat sätt kan säga att jag har fel så ska jag självklart ändra mig...
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kom tillbaka till denna tråd om ca 2 år då ditt batteri är slutkört. Som egentligen skulle hålla 8 år.

Varför tror du själv att det är rekommenderat för?? Varför finns funktionen i bmws program? "Register battery replacement". Jag har både kodat och registrerat batteri på många bmws både med samma kapacitet och med större kapacitet.

Det är ungefär som att byta olja fast skita i filtret! Man förlänger batteriets livslängd helt enkelt och jag förstår inte varför det är så svårt att tro på.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
På vilket sätt förlängs batteriets livslängd?
Vilken teknik och/eller funktion är det som gör skillnaden?

Varför det är rekommenderat är för mig självklart; för att tjäna pengar på kunden.
Man vill göra allt man kan för att få in bilägaren till den auktoriserade verkstaden och för att få sälja BMW-märkta reservdelar.
Det är extremt naivt att tro något annat!

I dag krävs allt mer sofistikerade metoder sedan lagändringar mm har gjort det möjligt för bilägaren att välja billigare och bättre alternativ vid service.
En sundare konkurrens har gjort att märkesverkstädernas skyhöga marginaler har minskat och biltillverkarnas skyhöga marginaler på reservdelar har minskat, allt detta till gagn för oss bilägare.

Detta har fått till följd att biltillverkarna använder allt mer sofistikerade metoder för att övertyga (skrämma? hota? lura?) kunden att vända sig till märkesverkstäder.

Som sagt; Om någon på ett trovärdigt och faktabaserat sätt kan säga att jag har fel så ska jag självklart ändra mig...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
PS: Mitt BMW-märkta s k "originalbatteri" höll måttet i 5 år (inte 8!).

Jag är övertygad att ett äkta Tudor-batteri, ur deras "top-of-the-line"-serie är bättre och håller längre än ett BMW-märkt batteri av ordinär kvalitet.
Och detta till under halva priset...
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Alla e60 ägare borde ha förstått vad det handlar om!

Ur länk: Länk

Software ne The program in the microcontroller of the intelligent battery sensor (IBS)ne How it works
The functions of the intelligent battery sensor (IBS) are:
- To continuously measure battery data in all vehicle operating modes
- To compute battery indicators as basis for battery charge state (SoC: "State of Charge") and battery condition (SoH: "State of Health") - To balance the charge/discharge current of the battery
- To monitor the battery's charge state (SoC) and to activate the electric energy management and power management for countermeasures if the battery charge state becomes critical (battery's limit of starting capability).
- To identify initial data for calibrating the battery charge state (SoC: "State of Charge")
- To calculate the starting current curve to determine the battery condition (SoH: "State of Health")
- To monitor off-load current
- To transmit data to the higher-order control unit (DME or DDE)
- Self-diagnosis
- To perform fully automatic updates of algorithm parameters and parameters for self-diagnosis via DME / DDE
- To be able to independently "wake up" from sleep mode
The individual functions of the IBS are illustrated below as function blocks in the overall function of the IBS. The processes are elucidated by the arrows.ne

Så vad blir din slutsats? In på verkstad och göra rätt?
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Rätt eller fel - för mig känns det lika främmande att åka in till BMW för att byta batteri som det skulle göra att åka till närmaste konditori för att breda smörgåsmackorna. Om kostnaden för det dessutom är 600kr - lägger jag hellre dessa pengar på batteribyten lite oftare.

Missförstå mig rätt - jag har inget emot märkesverkstäder. När de dock försöker "tvinga" mig att anlita dem för skitsaker vilken svagbegåvad klant som helst klarar utav utan större problem, blir jag lack och obstinat.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det hela har väl i grund och botten inte med att se till att batterierna håller länge/längre utan IBS togs väl fram för att generatorn skall kunna ladda batteriet "smart" och därmed minimera bränsle förbrukning/utsläpp.

Registrering av nytt batteri gör man således för att hålla denna funktionen optimal då ett nytt och ett gammalt batteri inte tar emot laddningen på samma sätt.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
"Onödiga pengar"...... Lägg pengarna på
ett bra interface med program som du
Kan använda till många märken i många
år och koda/registrera ditt batteri själv mm.
Det är en investering i framtiden.
Bara ett tipps framåt istället för att tjura ihop
totalt.

Mvh Jonas B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.