AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.061

Röda oljelampan lyser m52b28

Sida 1 av 2
do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Tjena! Har en 528i -98 med m52b28 motorn och den röda oljelampan lyser.. När jag köpte bilen så lös lampan bara ibland. Tömde oljan och böt oljefiltret och såg att oljefiltret inte var bytt på ett tag och att det var små flagor i oljan.. Hällde i diesel och drog runt motorn några varv och tömde den igen med brun diesel med massa flagor i.. Gjorde om det 3 gånger med diesel och nu har jag slut på ideer.. Tog även bort givaren i oljetråget och märkte att det satt en ring med bränd olja runt den.. Någon som har nått bra tips?:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog kolla två saker:

1. Fungerar givaren för oljetrycksvarningen som den skall?
2. Mäta oljetrycket så du vet exakt hur högt tryck som byggs upp.

Spontant låter det som om det kan vara väldigt mycket smuts invändigt i motorn.

Hur långt har den gått?

Hur länge har du kört den med "sporadiskt lysande oljetrycksvarning"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Den har gått ca 21000 mil
Har plockat bort givaren och tänkt att byta den men går det inte att mäta med en multimeter om oljeteucksgivaren är trasig? Och hur ska jag mäta oljetrycket? Måste inte motorn vara igång för att den ska bygga upp ett tryck? Har bara kört den på tomgången ungefär en timme sammanlagt i min ägo iaf.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du någon uppfattning om när den servades sist?

Några mekaniska oljud ifrån motorn eller tickanden?

Oljetrycket kan bara mätas med motorn igång, korrekt.

Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, givaren bör fungera så att den är "digital" och ger öppen krets vid över eller under ett visst tryck för att sedan slå över till det andra läget.

Om den skall ge sluten krets under ett visst tryck eller om den skall vara öppen vid samma tryck, samt vid vilket tryck den skall öppna/sluta kretsen får du kolla efter i ett elschema och/eller en rep-handbok.

Men problemet är väl då att du har svårt att generera ett viss tryck för givaren så den skall reagera, även om den elmässiga biten är rätt lätt att mäta med en multimeter....

Kanske är enklast att helt enkelt köpa en ny givare för den kostar nog inte så mycket - troligen mindre än vad en verkstad tar för felsökning av den gamla.

Kontroll av kablaget, så det är helt, kan också vara läge att göra - men då måste du återigen ha ett elschema.

Personligen skulle jag nog börja med en ny givare.

Mvh
Johan B

do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Står i serviceboken att den är servad 2008 då den har gått 18000 mil och i boken låg en postitlapp där de står motorolja ica maxi 0.0 gillar inte dehär... Så tydligen har förra ägaren gjort egna oljebyten med motorolja från ica-.- tycker att det raslar lite i kamkedjan.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bara å ta det i den ordning som rekommenderas i tråden samt ny olja och filter till att börja med. Behöver inte betyda att något rasat dock. Det kan låta ifrån motorn om smörjmedlets egenskaper börjat blivit dåligt. För att mäta oljetrycket behövs lämplig utrustning. På 3000 mil ska det inte behöva vara något akut som skett men det är ju svårt att veta då. Ser partiklarna som kommer ut som smuts eller är de "metallblänkande" mera? Hur ser bottenpluggen ut, den är magnetisk för att kunna dra till sig små skadliga metallpartiklar som annars kan fara runt i motorn.

Länk kan vara att rekommendera efter några mil med ny olja och filter så är du säker på att föregående ägares misstag inte drabbar dig så gott det nu går. Länk Kostar inte mycket mer än ett vanligt oljebyte på verkstad.

En kompis 535iA E39 rasade kamkedjedrivningen på vid 18k mil, berodde på att oljebytesintervallet inte var skött som det skulles och sträckaren upphörde att fungera som den skulle. Han klarade sig med nya glidskenor, kamkedjesträckare och lite annat smått och gott. Ingen ventilsallad eller toppbearbetning.

Lycka till!
Asken

do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Det är inga metallflisor o oljan eller på pluggen så lite tur har jag iaf.

är de oljetrycksgivaren som sitter i botten på oljetråget eller är de oljenivågivaren som sitter där?:o

tack för tipesn!!

har en bekant som tror att det är stop i röret som går till sumpen eller igensatt sump med tanke på oljeflagorna som kommer ut med dieseln kan de vara så kanske?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den som sitter med tre muttrar (pinnbultar egentligen) är nivågivaren - är ofta trasig och ger gul varningslampa om nivån är låg eller givaren är trasig.

Det viktiga är att nivån är rätt på stickan.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ja i tråget då...

Eftersom det inte är något egentligt tryck i oljetråget är det ganska naturligt att det inte är tryckgivaren som sitter där.

Utan att veta 100% i huvudet, borde tryckgivaren sitta i oljefilterhuset.

Mvh
Johan B

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Oljetryckskontakten sitter mycket riktigt som Johan B skriver i oljefilterhuset Länk

Antagligen har så mycket skit samlats att det satt igen funktionen är min gissning i o m att filtret såg ut som det gjorde och oljetryckskontakten sitter ju i botten av filterhållaren.... Ligger nog en del i vad din kompis säger med. Går det att torka rent det hela i botten av oljefilterhållaren? En tops med lite fotogen eller diesel kanske kan vara användbart kring kontakten?

Montera ihop klabbet, i med ny olja och filter samt dra runt ordentligt så du får en smörjande film överallt innan du startar motorn en kort stund och se om inte lampan slocknar av sig självt är mitt tips och lyssna efter oljud. Lyser fortfarande oljetryckslampan så kontakta en lokal verkstad som kan mäta oljetrycket åt dig. Med diesel så tror jag att du tar bort den smörjande filmen som finns mellan alla metalldelar i motorn som motoroljans uppgift har och det finns risk för onödigt slitage i samband med uppstart annars.

Sen byt olja och filter igen inom något tiotal mil eller gör en Engine Flush så borde problemet vara löst. Hade det varit min bil hade den fått nya stift och luftfilter på en gång för att vara säker på att allt är i god kondition när föregående ägare rent allmänt verkar ha slarvat med underhållet.

Mvh
Asken
do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Tack för alla bra tipsen ska köpa nya givare, filter och olja i veckan så hoppas jag att de löser sig. Gör de inte de så lämnar jag in bilen till verkstan så får dom göra rent motorn och göra en oljetrycksmätning också. Har provat att göra rent givaren i botten på oljefilterhuset (oljetrycksgivaren) men ska köpa en ny så de blir ordenkligt gjort. Hör av mig senare om jag lyckas! Tack igen
do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Äre någon som har nått bra tips på företag/hemsida som säljer orginaldelar till ett hyfsat pris?
do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Hittade dehär på mekonomen Länk
Den övre är oljeteycksgivaren vid oljefiltret uppe i motorn och den undre är oljenivågivaren nere vid tråget vad jag förstår. Står oljetrycksgivare på den nedre.. Felskrivning av mekonomen??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla i www.realoem.com där du knappar in sista sju i chassinumret så kan du sedan knappa dig vidare till oljefilterhuset och där plocka BMW:s artikelnummer på givaren.

Detta art.nr. använder du sedan som "sökord" hos t ex. www.reservdelar24.se

Mvh
Johan B

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Metallflagor eller sotflagor i oljan?
När jag läser flagor i oljan och dåligt oljetryck samt försök att göra rent med diesel luktar det utslitna ram- och vevstakslager lång väg. Renovera eller hitta en annan motor på skroten.

// Magnus

do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Det är sotflagor i oljan..
do
11
dodis96
Bmw 528i -98
Är de så troligt att de är lagerna när den har gått 21000? Har hört att vissa har klarat sig över 40000.
dodis96: Det finns massor med mätarskruvade BMW, så är inte milen verifierade låter 21' inte sannolikt om motorn är i så dåligt skick. Jag köpte min bil vid 24' och motorn var kliniskt ren inuti. Gått 32' nu och fortfarande skinande ren.

Allt gegg i motorn visar ju att den misskötts grovt och utan frisk olja går ju trycksmorda glidlager ner på nolltid.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tror inte du behöver oroa dig utan med ny olja och filter och extra byte så är bilen på banan igen. Om det efter detta skulle vara något mekaniskt oljud så får man titta på det hela igen. Bilen hade trots allt gått 3000 mil mellan sista servicen och nu, skillnad vore om det vore dubbla eller tredubbla sträckan.

Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja som sagt med att byta givaren och se vad som händer efter bytet.

Ett eller två "korta oljebyten" kan nog vara på sin plats nu när du vet att det är mycket smuts i motorn. Kör 100-300 mil med den nya oljan och byt därefter oljan och filtret igen. Du kan med fördel köra med en renodlad dieselmotorolja i viskosistet 10W40 vid dessa korta byten. Dieselmotoroljor brukar ha större kapacitet att lösa och binda sot och smuts än bensinmotoroljor - dessutom kostar rena dieselmotoroljor ofta inte många kronor litern. Att de inte uppfyller "longlife-klassning" gör inget vid så kort körsträcka.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.