AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.150

Jobbiga el problem E39 -99

BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Hej

Jag har en gammal tråd med en del av problemen men har mycket mer information nu så börjar om istället. Jag har några El-relaterade problem och börjar misstänka att några av dem hänger ihop.

1. "Pulserande belysning" all invändig belysning och även helljus och backljus har jag kunnat se detta på tydligt. Det är med jämna pulser som belysningen tappar styrka. Jag har märkt att ju mer AC, stolvärme och sånt man använder ju värre blir det.

2. Vid kallstart så efter en stund börjar bilen tappa kraft under korta stunder och till sist stannar den. Detta försvinner så fort motorn är varm. Jag får en känsla av att det är bensinen som tar slut och bilen kompenserar för detta och håller den igång. man kan tänka sig att man slår av tändningen 1 sekund och på igen med full gas. Ska försöka fixa en film på detta.

3. Får inte rätt temperatur i bilen, spellar ingen roll om AC är på/av. om jag t.ex. ställer 20°c så blir det behaglig temperatur men efter kanske 45min så blir det svin kallt! det kommer ingen varmluft vid fötterna och det blåser kallt uppe. Jag sätter 32°C och det blir genast mycket varmt så ändrar till 20-22°c igen och efter en stund är det kallt igen. Detta är fruktansvärt irriterande.

4. I mina facelift bakljus (eftermonterade) så slocknade 2/4 ränder. och sedan allt pos. ljus på högersidan. Jag fixade "nya" kretskort på skroten och det fungerade jätte bra i några dagar och nu är 2st släckta igen, i alla fall på den ena sidan av lyktan.
Det var när jag var ute och körde som jag plötsligt fick en massa varningar om alla möjliga lampor som inte fungerade. Det enda som inte fungerande var höger pos.ljus bak samt att LED nummerskyltsbelysningen flimrade och blinkersen på båda sidor var med dubbel hastighet. Det regnade lite lätt vid detta tillfälle. blinkersen blev normal strax igen men bakljuset fortfarande delvis ur funktion.

Kan allt detta hänga ihop på något?
En tanke jag fick var att laddningsregulatorn spökar, kan det stämma? hur kontrollerar jag funktionen på den?
Motorproblemet kanske har med dålig jord att göra?

Vet du hur gammalt batteri du har i bilen? Ibland kan ett dåligt sådant ge diverse skumma problem och felmeddelanden. Vet av erfarenhet då jag haft tre E39 tidigare...
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Enligt ett kvitto som ligger i bilen är batteriet bytt 29/2 2012. jag kollade vätske nivåerna idag och det såg ok ut.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är batteriet fulladdat med en extern laddare? Kört mycket korta sträckor så kan det behövas då många modernare BMW är rena strömslukarna.

Mvh
Asken
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Har du läst felkoder? 2:an kan kanske vara ngn givare (vilka kan väll i och för sig säkert få spel om strömtillförseln är ojämn).

Svajande innebelysning har jag haft pga dåligt laddat batteri.

Kan 3:an bero på dåligt fläktslutsteg (vilket också är bra på att dra ur batterin)?
1an tyder ju på att generatorn inte orkar ladda som det ska, jag hade börjat med att kolla laddspänning + generator.
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Jag kör 2-3ggr/dag sträckor som är ca 2 km men 4ggr/veckan till och från jobbet som är drygt 2 mil enkel resa. Jag har DEFA motorvärmare så kan testa ladda via den.

Jag köpte en trådlös OBDII mojäng på kjell&co som man har till iphone men den visade inga felkoder.

Jag ska prova byta bränslefiltret de närmsta dagarna och se om det hjälper mot kallstarts problemet. Har provat insprutningsrengöring för några veckor sedan men blev ingen skillnad.
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Ett tips är dålig jordning! Kolla att kabelskon ( båda) är dragen på batteriet eller rengör densamma. Generatorn kan du lätt kolla med voltmätaren, ska ladda med 14v typ.
Laddning via motorvärmare är kanon att ha!
Vall_fora har nog rätt ang fläktslutsteget och värmen enligt vad man läst om på forat!

Lyck till och återkom om hur det gick!!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. 3:an. Kolla så att det är rent vid de små gallren i klimatpanelen. Blås ev. ur med trycklupt. Det sitter en liten fläkt innanför som cirkulerar kupéluften förbi en givare därinne. Om fläkten kabbat ihop med damm och luften står still därinne och blir varm, så luras systemet att sänka tempen.
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Tack Anders-72! Precis som du sa var det mycket dammigt i klimatpanelen och efter rengöring så verkar det problemet vara löst. Får testa under några dagar och se om det kommer tillbaka.
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Spänningen över batteriet mättes till 12,8 utan nyckel i tändningen och 14,1 med motorn igång
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Filmen jag lovade:
Hittade en stackare som verkar ha samma problem som jag. När jag läser lite genom kommentarerna verkar det som det är vanosen eller luftläcka. Båda insugsbälgarna är bytade ganska nyligen och har testat spraya start gas där man man kommer åt men får ingen reaktion på det.

Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Mer om punkt 3 - instruktioner för att se till att den lilla viktiga fläkten snurrar som den ska. Saxat från min tråd om klimaproblem:

Min 5-åring tog ut min panel/styrenhet häromdagen, jag berättade bara hur han skulle göra. Jag gjorde steg 4, resten gjorde han. Inklusive all återmontering.

1. Dra bort volymratten
2. Insexnyckel 2mm in i hålet under volym-axeln, vrid 1/4 varv moturs och dra samtidigt i axeln. (konstruktion för detta kan skilja sig något)
3. Putta ut klimapanelen bakifrån, båda sidor samtidigt
4. Kontakten längst till höger måste jag dra ut med polygrip, låsanordningen funkar inte som någon tänkt sig.

Jag applicerade 1/2 droppe Braun rakapparatolja på axeln och vips så var glappet borta. Fläkten snurrar otroligt lätt nu. Fläkten drar man bara loss, den hålls på plats med en magnet och hänger upp och ner i monterat läge.

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.