AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.504

Skalstol i E81, problem med sidoairbag i originalstolen?

Visa användare
20
Higgins69
E81 130i 2008
Jag ska byta till skalstol på förarplatsen i min E81 130 2008, för bankörningar under året. Det sitter original sportstolar i bilen som har sidoairbags monterade i stolarna. I monteringsanvisningarna från Recaro står att om det finns airbags i originalstolen måste man först koppla bort batteriet i bilen, sedan bygla i anslutningen mellan stol och kabelstam för att inte skada utrustningen.

Någon som har erfarenhet av detta, kan det bli problem (annat än att varningslampan för airbag tänds) om man bara helt sonika kopplar ur anslutningen utan att bygla?

Kan tilläggas att Recaros anvisningar inte är specifika för just min bilmodell utan det är en generell manual.

/Higgins
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Nej ingenting skadas men lampan måste släckas med dator sedan när originalstolen sitter på plats igen.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Tror inte du skall bygla kablaget, lampan kommer in slockna av det inte ens om du släcker med dator. Skall du bygla på något sätt så måste du ha ett motstånd med rätt ohmtal. Finns nån guid i mektips ang detta. Dock inte till e87 så hade jag varit i din sits hade jag låtet kablaget vara ur och låtit lampan nysa istället.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Nä precis bara bygla går inte. Antingen får man koppla in rätt motstånd för att lura datorn att airbagen är inkopplad eller bara strunta i det och ha lampan lysande tills originalstolen kopplats in igen. Därefter släcka lampan.
Visa användare
20
Higgins69
E81 130i 2008
Ok, tack för tipsen. Jag provar att bara plocka bort originalstolen och skruva dit skalstolen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.