|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag skulle vilja ha lite mer muller o ljud i min nya F11. Någon som vet om det går? Och vad och vart kan man köpa det? Kan man sätta i sportluftfilter på ett bra sätt? Brukar ju ge ett gött ljud :-) | |
|
Det finns inte så mycket till F11:an; folk brukar väl inte hotta sina kombis... Schiedmann Länk Hartge Länk Eisenmann Länk ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Det är inte så ovanligt att "hotta" upp sin kombis.. Problemet i detta fall är att motorn är en 520d, vilket inte är något enkelt att få ett mullrigt ljud i. Om du plockar bort dpf och byter till ett avgassystem med högre diameter så kan det vissla en del åtminstone. | |
|
Ok. Går det sätta ett öppet sport filter? Och ger det ngot gött ljud som det gör på bensinare? Känns som att man borde höra mer sus vi gaspådrag eller? |
|
|
Skulle tyvärr inte rekommendera ett öppet filter för risken det medför m.h.t. luftmassemätares livslängd och så vidare. Remus är relativt okända i Skandinavien men har grejor till många dieslar, Länk Svensk ÅF är Länk Hade Remus på min f.d. manuella 850 och det ljudet var obeskrivligt... Mvh Asken |
|
|
520d har nog sämst förutsättningar för muller.. Ett sportluftsfilter låter mer på högre varv på en sugmotor, men på en turbomotor så kan man få lite mer ljud från den återcirkuletande dumpventilen endast. Så då är det endast avgassystem kvar.. Testa att byta slutljuddämparen till en mer öppen variant som kanske kan ge lite mer sus och lite mer ljud, men muller går nog inte tyvärr.. |
|
|
Tror det bara är att lägga ner. Möjligtvis kan ljudet förbättras med en ny slutburk för de som är utanför bilen, men tror det blir svårt för dig att överrösta dieselknattret inne i bilen. Den goda ljudisoleringen i F11 hjälper inte heller. Lågvarvande och effektiva turbodieslar ger inte optimala förutsättningar för roligt ljud. Man kan ju undra varför BMW inte sätter in artificiellt ljud i den här typen bilar istället för på bilar som bör låta bra av sig själva... Audi har ju en ljudgenerator som genererar ljud utanför bilen på sin BiTDi. Dieselsexan låter i princip som en V8. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.