AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.773

Ojämn gång E60 530i N53 - 2008 efter programmering av NOx-sensor

Sida 1 av 2
Hej,

Jag hade bilen inne för kylarbyte och i samband med det gjorde han en felkodsavlösning och ändrade några gränsvärden på nox katalysatorn då de är snålt ställda?

motorn har jag inte haft några problem med. när jag hämtade bilen sa han att den bara gick på 5 cyl o efter några sek gick den jämnt. märkligt.

idag körde jag en liten runda. hinner bara ut från parkeringen och gul motorlampa tänds. stänger direkt av och startar efter några minuter. lampan slocknade och den gick bra igen. ikväll tog jag en liten runda och motorn gick ojämnt på jämnfart i 50km/h. när jag stängde av motorn skakade den till.

han sa att det troligtvis var dags o byta tändmodulerna.

jag tycker dock att det är konstigt att motorn funkade prima när jag lämnade in den och 2 dagar senare går den som skit.

programering av nox katalysator. någon som förstår detta? var inget jag bad om. Vill inte hänga ut min mekaniker utan skall kontakta honom på måndag. vill bara få lite förståelse för dehär med noxen

he
110
henrick
523 Touring -07
Hej.
Nox-sensorn har väll inget med tändspolarna att göra?
Jag tror att det är ren otur och att en av tändspolarna håller på att ge upp.

ja det verkar som det. har lämnat in den nu iaf.
480kr+moms för tändspole plus arbete.
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
BMW har haft auktion på tändspole. Kolla om de har fortfarande på din.
De går efter chassi nr.
Tack för tipset h03admpa
Mailade Förenade bil i Malmö och blev snabbt uppringd. Mycket överraskande :)
Men tyvärr fanns där inga tekniska auktioner på min kärra.

Var värt ett försök iaf

och problemen fortsätter....

som jag tidigare skrev fick jag missfire på cyl6.
Fick då Tändspole 6 och alla tändstiften bytta. Senare på kvällen gick den lika illa igen. Då visade den missfire på cyl2 så jag fick resterande spolar bytta. Bilen gick toppen i 2 dagar och imorse påväg till jobb tänds lampan på motorvägen i samband med att jag accelererar upp lite. Bilen börjar missa på cyl och jag stannar direkt på vägen och kollar felkod med min telefon. Missfire Cyl6 och felkod P0159 vilket betyder Oxygen Sensor Circuit Slow Response.

Jag stänger därefter av motorn och väntar och startar upp den igen. Bilen dog. väntade då lite till och bilen startar. bluddrar lite och ryker kraftigt. kör sakta och motorn går bra och röken upphör... körde nu på lunchen för o lämna in den på nytt så får vi se vad mekanikerns dator visar.

Skjut mig långsamt. någon som har något förslag?
Kan det vara Nox sensorn? Igensatt katalysator? Spridare? Pump?

Vill även tillägga att på väg till mekanikern gick bilen bra. i jämn fart såg jag att varvtalet inte låg helt jämnt dock. åkte upp och ner ett par gånger med ett spel på en halv cm. dock kände jag inget direkt fel på motorn
NOX sensorn är visst kass och får bytas.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Är alla spolar/trändstift/högtrycksbränslepump bytta?

Isåfall är det NOX-sensor byte samt alla spridare och helst en uppdatering av motorprogramvara.

Den där jävla N53an är helt horribel att felsöka. Om du inte byter alla spridare nu, så kommer du behöva göra det för eller senare.

Jag har gått den här stigen nyligen och ta det som ett extremt gott råd från AB-svängsta.

Byt alla spridare samt NOX-sensorn och det är pronto. Varför är frågan då?

Jo för att ifall du kör med misfire en längre tid så kommer katalysatorn att gå åt fanders, då kommer bilen inte gå igenom besiktningen och du kommer behöva byta den också.

Katten går loss på 22kkr. 6 stycken spridare går loss för 1,3-1,4k st + montering/programmering.

Får jag fråga vart du bor?

Ifall svaret är Sthlm eller inom en 5 mils radie av den kungliga hufvudstaden så talar jag väldigt varmt om en mekaniker som heter Göran Wallinder på GWE. Han är helt otroligt duktig och har en extremt fin kundhantering som är utöver det vanliga.

Länk - är hemsidan med telefonnummer och adress isåfall.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Felet är N53:an. Farsans 523i hade liknande problem och som Santrik skriver så är det oftast en kombination av flera spridare och Nox sensor som gör att de misständer. Verkstäderna byter delar på måfå och när felet kvarstår så går de bara vidare.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Värt att påpeka att det i detta sammanhang också var Förenade Bil i Malmö som var ansvariga för reparationen. En del grejer gick på aktion men då hade hans 08 gått mindre än 8000 mil.
Jag bor i Skåne och lämnar bilen hos en känd bmw mekaniker som driver eget.

Tändstiften och tändspolarna är bytta i veckan. Enligt Mek så var Tändspolarna som satt i redan bytta sedan tidigare.
Jag har bara ägt bilen 1år. Nu är den som sagt inne för byte av NOX sensorn också. Om pump och spridare är bytta sedan tidigare vet jag faktiskt inte och förenade bil som sålde bilen ny ville inte lämna ut någon historik när jag köpte den.

När problem uppstått har jag direkt lämnat bilen till mekaniker så den har inte körts. Jag har helt enkelt inte vågat.

Min rubrik för tråden är tokig. Det är NOx katalysatorn han programmerade om. dvs ändrade värdet och kodade in att ny katt monterats fast den inte har det vilket han gjort på 50 andra bilar.

Jag antar att felet är mitt egna. jag kör väl som en kärring och vad jag förstått det som måste dessa motorer köras som om man stulit dom. Fantastisk konstruktion
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
De har gjort dem bensinsnåla men om man kör bensinsnålt så sotas de igen och då blir de totala kostnaderna större än med en normalsnål motor. Förenade bil säljer någon bensintillsats vilket ska rensa spridarna från sot vilket kan vara bra att hälla i då och då.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
En av spridarna som tidigare byttes ut på aktion hade börjat strula igen i farsans fall.
Får kolla med min lokala bmw verkstad om de har den tillsatsen. Tack för tipset bmwe392001.

Hur betedde sig din fars bil när spridarna gav upp och hur kom de fram till att de var spridarna?
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hans bil började misstända och tände då den gula motorlampan. Ibland gick den bra för att sedan börja misstända och gå dåligt. En felkodavläsning visade misständning på två cylindrar, tror att det var 5 och 6. De bytte först plats på tändspolarna men då samma fel upprepades så bytte dem NOX sensorn då det var en felkod på den också. Sedan bytte de tändstift och uppgraderade mjukvaran och då gick den lite bättre men fortfarande hade han felkod för misständning på cylinder 6. Då byttes spridaren och nu går den bra. Hela reparationen kändes som rena gissningar men förmodligen var problemet en kombination av ett antal småfel.
h0
184
h03admpa
Har en kompis som har en BMW 530 2008 N53, exakt som din.
Bilen har gått nu 11.000 mil.

Han har bytt följande vid 9000 mil
6 st tändspole
Högtryckspump
Tändstift
Spridare
Nox, 2-3 gånger
Vid 10.000 mil bytte han katalysator, som tack och lov försäkringen tog.
Ägaren innan hade bytt en del han med.

Men bilen är långt ifrån felfri. Nu vid 11.000 mil får han exakt samma problem igen, missfire på 4 cylinder.
Han var inne med bilen och fick pröjsa 2200 kr för byte av tändspole, dom som han bytte vid 9000 mil.

Helt sjukt. Kan säga att han har ägt 530 - e39 i 8 år som han i princip har bara kört och bytt olja. Enligt honom har han inte haft dyrare bil med så mycket fel och verkstadsbesök.
Han är själv besiktningstekniker.
Det är nästan så att jag överväger att göra mig av med skiten och köpa en Kia med 7års garanti. Lyx komfort hästar körglädje etc är ju något man får offra, men hellre det än o behöva reparera bilen för 20tusen en gång om året och ha en klump i magen varje gång man tar ut den ur garaget
h0
184
h03admpa
nä då, Kia har "IT"!
h0
184
h03admpa
"inte" menar jag så klart
Tändspolarna tändstiften och nox sensorn bytt.
Problemet fortsätter komma upp på cyl 6 efter några km körning. nästa steg blir spridarna. måste man byta alla eller räcker det med cyl6? har dom ändrat konstruktionen på dessa spridarna?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.