AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.150

Köpråd Alfa 159 2.2 SW

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Lite sugen på en Alfa till rätt pris. Någon som har någon erfarenhet av 159:an? Hittat en på blocket som prismässigt verkar ligga bra till, eller är det för mkt? Länk Tips och råd mottages tacksamt!

Mvh. Patric, BMWCS #4598
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problem finns med kamkedjesträckare på 2.2 Kolla att de är ok eller bytta.

-------
//Lövet
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kamkedjan är relativt ny bytt då motorvarningslampan blinkade till och från. Tydligen som du skriver en barnsjukdom.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Bara att handla då, priset känns ganska ok tycker jag. En trevlig kvalitetsbil med relativt få svagheter.

Finns massa läsning på alfaforumen, t.ex alfaowner Länk , alfapower Länk & svenska klubbsidan Länk

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Underbar bil att köra.
Motorn är en GM maskin, är som sagt kedjan bytt så är det bara å åka.
Montera bara en sats med stänkskydd så sparar du både på kaross och svordomar :)
Bra pris på den länkade.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack för alla tipsen! Alfan är nu i min ägo. Känns lite konstigt med ett nytt märke på uppfarten, som enbart varit vigt för BMW under 15år. Men det ska säkert gå bra :)
stooges, har du koll på vilken GM-bil som delar motor med 2.2:an?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Blocket är GM,s men toppen är Alfas om jag fattat rätt.
Ska väl vara samma block som i ex 2,2 Vectran.
Läst att en del Engelsmän köpt delar hos GM till sina Alfor för att komma ner i pris.

Länk
Länk

Grattis till bilen.
Grattis till bilen! =)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack, Tack! Riktigt fin bil samt väghållning men tyvärr en allt för hög förbrukning på 2.2 motorn i förhållandet till prestandan.

Är inte så hemma på Alfas utrustningspaket men bilen har bla. USB uttag i handskfacket märkt med Windows loggan. Går det att ansluta USB minne, telefon eller HDD till detta? Försökte ladda/ansluta min Iphone via uttaget men inget hände. Om det är kopplat så borde väl telefonen åtminstone ladda, för 5V är väl standard i USB?
Det går inte heller att hitta ngn. AUX-meny i stereon. Bilen har "Blue & Me" samt röststyrning men ingen navi display i mittkonsolen.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
USB:n är väl endast till för musik, tryck på cd knappen på stereon så kommer du dit. Sedan kan du i knapparna på ratten ändra spellista, mappar mm.
soppaförbrukningen låg på 0,84 sist jag kollade(blandad normalkörning)
Jag tycker det är ganska ok, nu körde jag V70 2,5T med aut senast så då är det mesta bättre ;)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Stämmer, fick precis i gång det med ett USB-minne med mp3-filer. Riktigt bra gränssnitt med låtarna synligt i huvudinstrumentets lcd panel. Nu återstår det att se om det går att streama musik från telefonen via blue tooth. Har din Alfa 159 SW 2.2 motorn?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Japp, min är en -08:a med 2,2L och TI paketet.
Lite "karossplast" fastare chassi mm

Länk

Hoppas länken funkar till min bil.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Din länk fungerade alldeles utmärkt, fin!

Min 159 har navigator utan skärm (Blue&Me Nav), dvs. pilar i kombi instrumentet mellan hast/varvmätare. Men vilka kartor ska man använda? Antager att det är någon USB baserad karta som ska in i media porten? Köper man kartan på DVD och laddar över till valfritt USB, eller hur fungerar det?

Har även en Iphone 5 som jag utan framgång försökt att ansluta till media porten. Tydligen ska det finnas en Blue&Me adapter för Iphone, någon erfarenhet?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mycket vacker bil!

PJ - måste du inte först uppdatera Blue& Me så att den vet att iP5 finns?

----
BMW CS/SC #6212
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag har lyft Blue&Me till V5.6 som är den sista utgåvan enligt deras sida, och den ska då fungera mot Iphone med adaptern i media ingången. Om jag förstått det hela rätt så måste jag ha denna Länk för att min Iphone 5 ska gå att koppla mot USB-media ingången. Men har tyvärr inte koll på om den går att streama lokalt lagrad musik mot via bluetooth eller Spotify.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.