|
|
|
|---|---|
|
Arals Supertronic-olja 0w40 lyfts ofta fram i detta forum och jag har själv köpt den till min N54-motor (inte hällt i än dock). Önskar att höra av de oljekunniga på forumet hur Arals olja står sig mot Castrol EDGE Professional C3 0W-30. Klassningarna är i stort sett identiska men där Arals olja har en SM-klassning mot Castrols nyare SN-klassning. Priset är en bit lägre för Aral gentemot Castrol. Tänkta motorer är N54 och N55. Aral: Länk Castrol: Länk | |
|
Dyrt 20 liter för 99 Euro Länk 4 Liter för 23 Euro Länk Beställde 20 Liter, blev ca 1000:- inkl leverans hem till dörren. Jag citerar Johan B **************************************************** Själv har jag köpt Super Tronic 0W40, som är tillverkad på samma raffinaderi och produktlina som Castrols motsvarande olja (med största sannolikhet är det exakt samma olja som Castrol för det är så det fungerar i oljebranschen). Aral-oljan har väldigt bra specifikationer och dess extremt låga flytbarhetstemperatur runt -60grader C, visar tydligt på att det är en äkta syntetisk basolja. Castrol och Aral ingår båda i BP-koncernen och Aral är ett mycket stort märke i Tyskland - skulle misstänka att de säljer mer motorolja under namnet Aral i Tyskland än vad som säljs totalt alla märken inräknat i Sverige, per år. Mvh Johan B *************************************************** Om du har en BMW så går 0W40 bra. Den är lite tunnare som kall och lite mindre lättflytande vid driftvarm. Super Tronic 0W40 har väldigt bra klassningar och är även BMW LL-04-klassad. Nu ligger Super Tronic 0W40 iofs inte så långt från övre gränsen för klassningen SAE XW30, men lite tjockare oljefilm ger den och därmed lite bättre mekaniskt skydd vid hård belastning. Att den är mer lättflytande vid kyla är bara positivt - faktum är att just den oljan är en av de mest köldtåliga oljorna jag sett data på, den har en lägsta flytbarhetstemperatur kring -60grader C! Jämför man det med många 5W30-oljor som har lägsta flytbarhetstemperatur kring drygt -30grader C blir det ganska tydligt att Super Tronic 0W40 har riktigt bra och äkta syntetiska basoljor. Mvh Johan B ******************************************************* 0W40-olja är per definition tjockare än en XW30-olja när de är driftsvarma. Däremot har en 0WX-olja bättre kallegenskaper och blir inte lika tjockflytande när den kyls ner, än en 5WX-olja. Lite förenklat uttryckt är en 0W40-olja "bredare" än en 5W30-olja rent viskositetsmässigt. Dvs. den har bättre egenskaper när den är riktigt kall men blir samtidigt inte riktigt lika tunnflytande när den är varm. En tjockare oljefilm innebär att den har bättre slitageskydd. Ovanstående under förutsättning att man väljer en olja med rätt klassning och som även har en varmviskositet som faller inom motortillverkarens rekommendationer (utifrån motorns konstruktion och driftsförhållande). Mvh Johan B ******************************************************** |
|
|
Tack! Ja, Johans oljeinlägg är alltid läsvärda. Det jag dock inte hittar är hur pass mycket bättre (om något) just denna Castrol SN-olja är. Finns ju en del i ämnet att läsa om på nätet men det är inte alldeles lätt att avgöra hur pass stora skillnaderna är mellan SM och SN är i praktiken. Läser man från, Länk , så sägs det att: SM Category SM oils are designed to provide improved oxidation resistance, improved deposit protection, better wear protection, and better low-temperature performance over the life of the oil. Some SM oils may also meet the latest ILSAC specification and/or qualify as Energy Conserving. They may be used where API Service Category SJ and SL earlier categories are recommended. SN Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. API SN with Resource Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85. |
|
|
När jag köpte Aral-oljan från Levoil.de, visade det sig att den var uppgraderad och numer är den SN-klassad... Så är det bara det du funderar på, är det inget att lägga någon större tankemöda kring! ;o) Men generellt kan man säga att en senare API-klassning automatiskt är lite bättre än tidigare på en eller flera punkter. Det är större skillnader mellan vissa "uppklassningar" än andra, då man ibland har haft ganska små förbättringar mellan olika steg i klassningarna och andra gånger har haft mer genomgående ändringar/skärpningar inom flera olika kategorier inom klassningarna. Då API-systemet är bakåtkompatibelt är det dock rätt enkelt att ha som tumregel att man försöker använda en olja med de senaste klassningarna, så länge den uppfyller biltillverkarspecifika krav och har rätt viskositet i förhållande till användningsförutsättningar (t ex. hur hårt man kör, antal kallstarter och hur kallt det är ute). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar Johan! Kan inte direkt påstå att det håller mig vaken om nätterna, nej. Tycker bara om att veta. Underlättar framtida beslut. :) |
|
|
Ja då kapar jag denna tråd lite, och bollar frågan till oljegurun Johan B.. Jag har bytt til Aral 0w40 från oljan som BMW tidigare servade bilen med, tror det var castrol 5w30. Det jag lagt märke till är att bilen nu tagit lite olja, vilket den inte gjort förut. Kan det bero på viskositeten eller oljan som sådan? Det är visserligen inga stora mängder vi talar om, bara 20% av mätområdet på stickan efter 700 mil, men ändå. |
|
|
Blå525: Hur vet du att den inte hade tagit olja denna gången även om du hade hällt i Castrol? /Martin |
|
|
-martin85 Det vet jag inte alls. Den kunde mycket väl ha tagit lite olja ändå, men om det finns en möjlighet att det kan bero på den förändrade oljeviskositeten är det ju "bättre". ;) |
|
|
2 dl olja på 700 mil....inget att ens fundera kring - det är helt normal förbrukning i en frisk motor! Skulle inte tro att det beror på att du gått över till en "tjockare" olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Känns som alla på Autopower kör med Aral numera :) | |
|
Lånar tråden lite. När jag bytte olja sist så valde jag på rekommendation av Johan B Aral Supertronic 10W40. Funkat kanon då min bil är trimmad o endast rullar på sommaren. I år tänkte jag köpa Aral Supertronic 0W40 då 10w40 ej fanns i den volym jag önskar. Den olja passar väl minst lika bra till min 335i? Eller ska jag köpa 5w30 Aral Supertronic.. det är ju den viskositet som boken rekommendera Länk The Sound From A Big M :) |
|
|
SuperTronic 10W40? SuperTronic finns väl inte i den viskositeten!? Jag skulle köpa SuperTronic 0W40. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Måste snurrat till det ordentligt. Men det förklarar varför jag inte hittade den. Kanon! 👍 The Sound From A Big M :) |
|
|
Fyller på med följande fundering: Har det betydelse om man använder LL-01 eller LL-04 i en N55 i min M135i? Jag byter olja en gång om året och kör ca 1000 mil. Instruktionsboken skriver att båda fungerar om man ska toppa upp oljan, men inte vad som gäller vid byte (om min översättning från tyska stämmer). |
|
|
Båda alternativen fungerar till en bensinmotor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lånar tråden lite - Har tänkt göra mellan service själv på bilen. Dvs första oljebyttet vid 1500 mil. Bilen jag äger är en 320d xDrive 2016 (190hk) 1) Hur är BMW:s nuvarande motorolja? Samt vart kan man köpa den till bättre pris? 2) Vilken är den bästa oljan för motorn som jag kan köpa? Vart köper man den? Tack på förhand |
|
|
Länk Bara att välja vilken du behagar. BMW har väl Shell som originalolja Länk (<-- sida 4 första länken) nu om jag inte missminner mig. Själv köpte jag castrol edge 0w-30 sist från den sidan men fick bra pris på mobil 1 5w-30 ESP på AD bildelar så den blir det nästa byte. // Jonas |
|
| Tack för ert svar! Men vilken av dessa är den bästa motoroljan för bilen ? | |
|
Då måste du definiera "bästa"! Olika oljor kan ha lite olika egenskaper, vilka i sig kan vara lite bättre eller sämre utifrån exakt vilka driftsbetingelser de skall användas till och beroende exakt vilka parametrar man anser vara "viktigast" - det blir en oerhört komplex fråga om man skall börja "snuttifiera" den och börja prata om enskilda parametrar. Men sammantaget har BMW och andra biltillverkare (samt oljetillverkare) gjort det någorlunda enkelt för oss: de jobbar med klassningar av oljorna, där varje klassning innehåller ett antal fastställda strikt standardiserade tester inom olika områden (som biltillverkarna anser vara viktiga för just sina motorer), som måste klaras med godkända resultat för att oljan skall få en viss klassning. Så alla oljor som uppfyller BMW:s klassningskrav, kommer att fungera ypperligt i din bil. Om det sedan står Aral, Castrol, BP, Mobil, Shell, Motul, Liqui Moly, Valvoline etc. på flaskorna, är mindre viktigt - det viktiga är oljans klassning! BMW hade för ett antal år sedan Mobil som oljeleverantör, sedan bytte de till Castrol och nu har de bytt till Shell - bytena är främst föranledda av ekonomi, där man helt enkelt får bättre priser av de nya leverantörerna. Sedan är det ett komplext samarbete som går åt båda hållen t ex. med sponsring av t ex. motorsport (t ex. F1) där det handlar om väldigt stora summor totalt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack förr ert fina svar. Med andra ord så spelar det ingen roll vilken olja jag kör på så länge den är godkänd för min bil. Är ingen rally chaufför samt ingen taxi chaufför utan en helt vanlig Svensson som dock har långt till jobbet. Kör ca 2000-3000 mil per år, mest motorväg. Jag kommer köra på BMW olja 0w-30 eller Castrol Edge 0w-30. Tack alla samt önskar er en trevlig helg | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.