|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är så att jag har en BMW E46 320i 01:a Sedan, just nu har jag 15 tums vinter fälgar på och det är så att jag har tänkt att köpa nya sommar fälgar. Jag har hittat ett par fälgar som passar min bil, måtten är: 19"/9,5 ET35-19"/8,5-ET35 Alltså: 235 fram och 265 bak. Jag har hört att det är inga problem med så länge fälgarna passar så är det att köra på! Men jag har hört massa annat om att 19 tummare för en E46:a inte är så bra för kopplingen osv. Även att bilen drar mer. Nu är min fråga, om fälgarna passar och ser dösnyggt ut!!, är det ändå en dålig ide? Och borde jag köpa något mindre? there is no sound, as the sound of a bmw engine | |
| Jag tror att det inte spelar så stor roll om det är 17" eller 19". Det är väl om man har lågprofilsdäck som spelar roll helt enkelt, samt bredd förstås. 265 bak på en E46 låter väldigt brett, men det kanske fungerar. Ja den kommer rulla mycket trögare och styrningen blir också väldigt trög. Jag tror själv att det sliter mer på servot vid fickparkering osv, så stå aldrig stilla och vrid på ratten utan ha alltid rull på bilen när du lägger om. | |
| Fälgdiametern kan knappast påverka detta. Däremot ger bredare däck med bättre grepp större påfrestningar, förutsatt att man kör så att greppet utnyttjas. Det finns inget som säger att 19" måste vara bredare än någon annan fälgdiameter, men köparna vill ju oftast ha det så. | |
|
9,5 bredd med ET 35 kommer ej att fungera bak då de kommer för långt ut i hjulhuset, du behöver minst ET40 och med 265:or bör du nog ha lite mer,sök runt lite här på forumet för fler erfarenheter. 8,5 med ET35 funkar däremot utan problem både bak och fram. 19" eller 18" spelar ingen betydande teknisk roll för bilens hållbarhet, däremot viss betydelse för komfort m.m. Hade själv 19x8,5 ET35 med 235/35-19 runtom på min E46 325ci och var mycket nöjd med det. (Se mina bilar på min profil) /J Surf Or Die!!! |
|
|
Tack så mycket för alla svar och råd! Uppskattas jättemycket! there is no sound, as the sound of a bmw engine |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.