|
|
|
|---|---|
|
Jag har just gjort hjulinställning på min e91 lci. Han som utförde det sa att det va trist att man inte kunde ställa cambervinkeln på framvagnen. Har pratat med en annan däckfirma som även den instämmer på detta. Varför har bmw valt att göra på det viset? Tycker det verkar vansinnigt?! Min ena camber hamnade fel. Någon som vet varför det är så? Eller kanske någon som ändå kunnat ställa in cambern fram på sin e90? | |
|
Kanske beror på något att du har fel camber t.ex krokiga/felaktiga armar, utslitna leder. FAF |
|
|
Det skulle jag inte tro, men man kan ju inte va helt säker. Tycker ändå det verkar knepigt att man valt bort den möjligheten att justera? Bilen blev väldigt spårkänslig efter hjulinställningen, dock behöver det ju inte vara camberns fel. Gjorde inställning pga kraftigt slitage på insida bakdäck. Ena bakhjulet stod lite fel. Men bilen har annars legat kanonfint på vägen innan. Men nu ormar den över hela vägen... Kanske kan va de nya bakdäcken som spökar... |
|
|
Ehh? lossa på muttrarna i fjädertornet och knacka på hela benet så flyttar det sig lite? Är ju inte mycket man kan ändra... men finns väll inte en enda bmw (förutom m3gts) som har ställbara topplagringar? Angående spårkänslighet så ska man upp i ganska jätte mycket camber för att den ska påverka så mycket.. är toe'n som påverkar spårkänsligheten mest. Vad ställde ni för toe vinklar? |
|
|
Toe Bak Höger +0,09 Vänster +0,10 Fram Höger +0,07 Vänster +0,06 Camber fram Höger +0,08 Vänster - 0,33 |
|
|
Däckdimensionerna påverkar ju mycket - och att man också har lufttryck som matchar - för spårkänslighet. Kör man på dimensioner som inte står i dörrkarmen får man prova sig fram lite. En däckfirma påstod också när jag körde 225 på mina 16" fälgar att det inte var optimalt - då vinkeln från yttre däckrand till fälgens yttre rand inte blir som när däcket designades - och det blir andra köregenskaper. Haft flera dispyter med däckfirmorna som bara hävdar att man skall ha 2.7-3.0 kg för det drar mindre bensin och jag vet inte vad. Bilen gick helt koko och högt vägljud och jag åkte direkt till mack och ändrade lufttrycket efter besöket. Mycket myter figurerar - som möjligen stämmer på en bil med viss dimension och däcktyp. Hursomhelst, jag gick tillbaks till vanliga 205:or och har inte upplevt spårning mer. |
|
| Det är väl ovanligt att man kan ställa camber fram utan modifieringar av bilen. Jag skaffade topplattor till fjäderbenen från millway och kunde få upp till 2,8 grader negativ camber. | |
|
Låter som om du behöver lite mer toe-in fram för att lugna ner bilen lite? Surf Or Die!!! |
|
|
Mina däckdimensioner är bmw original på bmw fälgar till e90. 225.35.19 fram och 255.30.19 bak. Lufttryck för den storleken finns med i tabellen i dörrkarmen. 2,4 fram och 2,9 bak om man åker upp till 4personer. Jag har kört med 2,7 från och 3,1 bak, det har funkat felfritt tills jag bytte bakdäck och ställde om hjulinställningen. En idé från en kompis var att vänta tills det blir lite varmare ute och se om däckens egenskaper ändras. Min känsla är att hjulinställningen inte passar ihop med de nya bakdäcken, men det går ju inte klaga på något som inte är felaktigt inställt. |
|
|
Det går utmärkt att ställa camber fram på e90. Lämna in bilen på närmaste bmw verkstad så hjälper dom dig. |
|
|
Hej! Köpte du likadana bakdäck som du hade tidigare? Jag bytte bakdäck på min förra e46 från Michelin till Goodyear, samtidigt hade jag kvar Michelin fram. Det resulterade i ett väldigt otrevligt väguppträdande. Efter att jag bytt även framdäcken till Goodyear så blev bilen sitt vanliga jag igen... Anders |
|
|
Man ställer den precis som ESvensson skriver. Dock finns det en liten låsskruv också som måste tas bort för att den skall gå att röra någonstans. Sen är justermånen ganska liten ändå, vill man ha mera så är det Millways lösning som gäller (riktigt bra). /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.