|
|
|
|---|---|
|
Hej! Svärmor har en e36 316 som började koka på vägen till jobbet. Hon märkte att tempmätaren var röd och stannade bilen. När jag kommer dit ser jag att det är väldigt lite vatten i kylaren. Fyller på och provstartar, varpå jag ser att det läcker kraftigt vid #2 på bilden Länk Min första tanke var att O-ringen var paj och det därför har läckt undan för undan tills kylvattnet tagit slut, och därför kokade den. Åkte hem och bytte O-ringen. Allt verkar tätt och bra och jag tar den på en provtur, efter att ha fyllt på vatten. Håller ett öga på mätaren som stannar i mitten där den ska vara, trots att jag håller lite högre varv än vanligt. När jag är tillbaka hemma tänker jag att det är bäst den får lufta ur ordentligt, så jag öppnar kylarlocket och låter bilen stå på tomgång i lite uppförsbacke, medans jag sitter i o håller koll på mätaren som fortfarande står stilla. Plötsligt står en vattenstråle rakt upp i luften ur kylaren. Jag stänger av bilen och kollar mätaren som fortfarande står kvar i mitten. Vad är fel? Kokade bilen? Jag lyckades inte lufta på termostathuset, för skruven satt fast, men tyckte ändå att jag fick i en hel del vatten när jag fyllde på. Tacksam för svar. MVH Patrik | |
|
Jo den där skruven brukar sitta som berg, på min gamla 318 fick jag byta hela det där röret pga skruven inte gick att skruva på. Tyvärr men den måste öppnas, annars skulle det inte finnas någon anledning att den är där. |
|
|
En uppdatering. Prövade att köra med motorn till den var varm, lossade den övre slangen från motorn och prövade att fylla vatten i kylaren tills det rann över igenom motorn. Då måste det väl vara luftat och klart? När motorn var kall gick inte detta (pga att termostaten var stängd antar jag?) Men när jag sen varmkörde motorn igen med luftskruven öppen så började den trycka ur vatten när jag gav lite varv. Är detta pga det är för mycket vatten i systemet eller är nåt galet? Värmen i kupén verkar funka som den ska. Behöver jag vara orolig, eller vågar man köra med bilen? Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.