AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.618

18tumsfälgar fast 16tum i regbevis?

ja frågan är helt kort:
får man ha 18tumsdäck/fäglar om det står 16tum i regbevis?
kan polisen ge böter?

en bekant sa man fick bara ha högst en tum mer eller mindre än vad som står i regbeviset,
men jag kan inte hitta det nånstans
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hmm det är väll rullomkretsen som inte ska diffa mer än 5-10%
Är det mer så blir visar hastighetsmätaren för mycket fel.
Man borde kunna säga att desto större fälgar desto lägre profil på däcket.
Rätta mig gärna om jag har fel :)

//m

Freude ist BMW
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
I regbeviset står mig veterligt bara angivet standardfälgen. Mina bilar har dock alltid haft större fälgar än standard som nybilar.
En tum mer eller mindre har inte jag hört om.
Rullomkretsen får inte avvika mer än 5% från standardhjulet.
Vissa begränsningar finns. Kolla med BMW återförsäljare.
Större fälgdiameter ger oftast också bredare fälg och däckprofilen måstedå minskas radikalt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det som står i regbeviset är inte den enda godkända dimensionen utan den som bilen eller oftast bilmodellen är reggad med. Är detta en sv-såld så kommer denna info från tillverkaren med en standarddimension även om bilen är såld ny med större fälgar. När man importerar en bil så reggar de den dimension som sitter på den aktuella bilen.

I dörrposten och/eller instruktionsboken så har du godkända dimensioner på fälgar och däck. Sen är det ju som det skriv ovan att det i första hand är rullomkretsen som ska vara så lik standard som möjligt så högre fälgar betyder lägre dimension på däck.

___
//Ulf
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mig veterligen får det bara diffa 3% på rullomkretsen, men i övrigt får du ha vilka fälgar som helst, bara de inte sticker ut utanför hjulhuset. (Mig veterligen där också).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ganska säker på att det är 5% det får diffa men det kan också vara att 5% nämnts av så många och så ofta att det blivit en sanning av det som en gång kanske var en gissning.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

10 sekunder på Google visade att det sannolikt är 5%

Från Länk

Försäkringsbolagen accepterar normalt avvikelser utan inskränkningar vid eventuell olycka då bil framförts med icke typgodkända däck, förutsatt att de uppfyller trafiksäkerhetskraven såsom bilprovningen bedömmer dvs att:

- Däcken har lagligt mönsterdjup
- Har rätt rullomkrets, eller inom accepterade avvikelser +/- 5%
- Däcken inte sticker ut utanför skärmkanterna
- Däcken inte tar i
- Däcken har rätt hastighets och belastningindex

___
//Ulf
Det är skillnad om bilen är helbilsgodkänd eller inte. Första helbilsgodkända bil var Audi Cabrio 2,8, den kom 1993. Så sannolikt är din bil helbilsgodkänd.

Du kan läsa lite om villkor här Länk

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.