|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har läst att e36 är svåra att lufta och har nu luftat och åter luftat i ett par dagar utan resultat. Det hela började med att den kokade för ett par veckor sedan vid lugn körning(har aldrig varit problem annars) så jag bytte termostaten då jag läst att dessa kan va problemet men nu får jag inte ur luften istället. Jag har luftat på flera olika sätt T.ex. backe, klämt på slangarna, varvat den mm men har i stort sätt inte blivit någon skillnad. toppen värkar vara hel då det inte är något spår av olja i expansionskärlet eller vatten i oljan. Det bör inte vara någon läcka då det är tryck i systemet då heller antar jag. Jag har ingen varmluft(därför måste det väl vara kvar luft i systemet?) på tomgång är tempen bra men kör jag ca 2 km så stiger tempen och när den stiger så går den från normaltemp till att koka på ett par sekunder, borde den inte stiga gradvis? Tänkte om man skulle kolla på vattenpumpen med, men borde den inte bli sämre gradvis? och borde inte axeln gå av först när man pressar bilen? det är cirkulation i systemet men kan det vara för lite cirkulation? Skulle vara väldigt tacksam för hjälp! Mvh Robin | |
|
Kontrollera vattenpumpen först. Den är i plast och går den sönder så kan den fungera delvis men ge väldigt svagt tryck. Kolla sen också att termostaten är rätt monterad. Jag tror inte din bil har någon oljekylare och då kan överhettning gå väldigt fort (bilar med oljekylare brukar ha en slinga i den vanliga vattenkylaren och en stor del av kylningen går då den vägen. Så länge man har vatten i kylaren och fläkten går så har man kylning via oljan) Dåligt luftat kylsystem brukar mest innebära dålig värme inne i bilen, men inte direkt att bilen kokar såvida kylvätskemängden inte är för liten. |
|
|
Då blir det till att plocka bort vattenpumpen och se så att den funkar idag, ska även kolla upp termostaten. min bror säger att jag borde testa att fylla kylsystemet bakifrån, kan detta vara lättare sen när man behöver lufta? tack för hjälpen! |
|
| Råttproblem, de lät inge vidare. Se upp för dom där uppåt 40cm | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.