|
|
|
|---|---|
|
Liten undran bara.. Min 320i från 2006 funkar i stort mycket bra, men det är några småsaker som jag undrar om ni vet vad det kan vara? När man kallstartar och kör iväg är den aningen ryckig den första minuten. Om man "gasar till" brukar det bli bättre. Något att bry sig om eller bara att leva med? Sen har jag en annan pryl. Om jag ligger i 80+ km/h på motorväg och ska köra om någon eller öka farten för en kommande backe eller liknande känns det ibland, inte alltid, men någon gång per mil, som om bilen för en kort sekund hämtar andan och sedan kör på som vanligt. Känns lite småobehagligt med det där rycket. Någon som upplevt samam "fenomen" på sin 320? Något att bry sig om eller leva med? Tack! | |
|
Det låter som om motorn går något för magert ibland. Om bilen gått långt sen senaste byte av lambdasonder så kan det vara en lambdasond som är något sliten och därför visar något felaktiga värden. Lambdasonderna kontrolleras normalt vid storservice och håller runt 15.000 mil. |
|
| Tack för svar! Bilen har gått runt 13500-14000 mil just nu så det kanske är dags att kolla över lambdasonderna snart då. | |
|
När byttes stiften senast? Hur ser de ut? Är det RÄTT stift? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har samma fenomen på min BMW E46 -04 med 13300 mil, ska byta tändstiften snart tror jag och hoppas det försvinner efter det. My Black Pearl - BMW über alles |
|
| Johan B: Jag köpte bilen i Nov 2013 och då ska den ha servats på en mekonomen. Fram till den servicen var varje service utförd på BMW verkstad. Vid vilka mil brukar tändstiften normalt bytas ut? | |
| Tror det är ca 10000mil på tändstiften men kan ha fel.. | |
|
När gjordes servicen på Mekonomen? Det KAN vara så att ägaren har sagt till specifikt om att inte byta stiften för att spara in en slant om denne tänkt sälja bilen relativt snart... När icke märkesverkstäder skall byta stift, händer det dessutom att de skruvar i fel stift - jag rekommenderar ENDAST de stift som BMW själva rekommenderar/säljer (dock skulle jag köpa dem via nätet för i Tyskland/Frankrike/England/USA etc. kostar stift bara en fjärdedel mot vad de kostar här hemma), då BMW:s motorer är mycket kinkiga för exakt rätt stift! Jag skulle skruvat ur ett stift och kikat på skick och fabrikat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Kollade serviceboken. Stiften byttes på Bilcentralen i Sthlm vid ca 8500 mil under 2011. Då borde de ju inte behöva bytas redan kan man tycka. Kanske är lambdan som behöver ses över då? |
|
|
Jag skulle kika på hur stiften ser ut - det är ju det viktiga... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har man platinabelagda tändstift så är bytesintervallet runt 9000 mil medan vanliga tändstift håller ca 5000 mil (blandad körning). Pendelbilar som mest kör landsväg går runt 20.000 mil på en uppsättning platinastift. Normalt kollas tändstiften vid varannan (större) service och byts när de ser slitna ut. Man får räkna med att det går åt ungefär 2 uppsättningar tändstift per uppsättning lambdasonder. idag byts lambdasonderna oftast när förvärmartråden går sönder, men dess livslängd är mest beroende på antalet kallstarter och inte mil. Bosch rekommendationer är att lambdasonder testas var 3000e mil (dvs varannan eller varje service beroende på serviceintervall). Rekommenderade bytesintervaller är: 5000-8000 mil för äldre ouppvärmda sonder, 10.000 mil för första generationens uppvärmda sonder och 16.000 mil för andra generationens. För närmare information om bytesintervaller etc så kan man kolla på bosch hemsida där det finns en onlinekatalog som är sökbar för varje bil och där man kan få fram alla slitdelar mm. Där står också bytesintervall (som dock är i oformatterat stil med: 2.5000000000000000E+05 km) Nu är det ju inte säkert att problemet beror på vare sig tändstift eller lambdasonder, men man får kolla varje felkälla helt enkelt genom att testa och mäta. |
|
|
Jag snackade med BMW-verkstaden här i byn (en extremt kompetent herre,, Rinaldo i jkpg) och han misstänker det kan vara något vajsing med kamkedjan. Han har haft ett par med den motorn jag har där det fått bytas kamkedja. Har i alla fall bokat tid nu för en ordentlig koll. Köpte den med blockets begagnatförsäkring. OM det är något med kamkedja, någon som har erfarenhet om en sådan pryl skulle gå på blocketförsäkringen eller räknas det som "slitage" ? |
|
|
Hankenstein Jag hade det där "andnings pausen" fenomenet på min 325i 06:a det slutade med att inställnings enheterna till kamaxelgivare gick sönder.. Kalaset kostade 20 lax på Holmgrens med skatt och arbete inräknat. Så ja det är dom två delarna som driver kamkedjan som spökar om det är samma fel som min hade och det låter onekligen så. P.S ingen annan än Holmgrens kan fixa det då som andra saknar verktyg. Skrattretande men sant.. :) Ingen kunde heller säga vad som ledde till felet eller hur det uppkom. Ta tag i detta omgående innan det blir för dyrt. |
|
|
Hankenstein Jag hade det där "andnings pausen" fenomenet på min 325i 06:a det slutade med att inställnings enheterna till kamaxelgivare gick sönder.. Kalaset kostade 20 lax på Holmgrens med skatt och arbete inräknat. Så ja det är dom två delarna som driver kamkedjan som spökar om det är samma fel som min hade och det låter onekligen så. P.S ingen annan än Holmgrens kan fixa det då dom andra saknar verktyg. Skrattretande men sant.. :) Ingen kunde heller säga vad som ledde till felet eller hur det uppkom. Ta tag i detta omgående innan det blir för dyrt. |
|
| Xqz: Hur lång tid/mil körde du från det du först märkte av problemen? Är garanterat något med kedjan för det känns lite som när du cyklar på en gammal cykel och slutar trampa, kedjan slakar och då du trampar igen är det som om kedjan behöver sträckas till innan den sätter fart på maskineriet igen. Typ så. Byte av kedja osv var inte så farligt dyrt hos Rinaldo. 7000 ca. Enda kruxet var det ej fanns tid på en månad. Blir att köra rätt lugnt framöver och hoppas det håller ihop tills dess | |
|
Rinaldo har själv sagt att han endast har verktyg för 4 cylindriga bilar. Kanske 320 är 4 cylindrig? Går kedjan av slår den väl sönder annat också, och det är inte kedjan du ska byta den kan vara i toppskick... Den behöver ev spännas, om inte det är fallet så är det dom två kugghjul (som på en cykel) som ska bytas och dom ska sedan ställas in med millimeter precision enligt Holmgrens. (Inställningsenhet till kam axel givare) Vagga inte in dig i falsk trygghet. Svar på din fråga: vet ej men körde säkert i månader med felet oavsiktligt. Uppdatera med hur det gick. Mvh |
|
| XQZ: Är i 320i från 2006 en 4-cylindring spis. Ska bli skönt att han kollar upp den ordentligt. Jag litar på honom till 110 %. Uppdaterar när jag varit hos honom i mitten maj | |
|
Ja det verkar tillsynes som att du har en 4-cylindrig motor och därför har dom verktyg för den, du hade tur på så sätt. Absolut är Rinaldo en bra bmw-mekaniker. "320i 2005-07 "2006" N46: 4-cyl radmotor DOHC 1995 cm³ 150hk Bränsleinsprutning" Källa: Länk ...nä tacka vetja den raka sexan, o jä e inte bitter ;) Jepp skriv en update sen, intressant att veta vad som kunde tänkas vara orsaken till felet. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.