|
|
|
|---|---|
|
Hej, vill bara ventilera min åsikt om X1 efter provkörning men först ska vi backa banden. För många år sedan i gymnasiets bibliotek läste jag om BMWs planer att släppa 1 och X1serierna i tidningen bilsport, det fulaste jag sett på länge och gissa vad jag kör nu:-D Sedan ett år tillbaka kör jag nya 116i och jag älskar allt med bilen, körkänslan, motorn, komforten, utrustningen. Ratade faktiskt en 118d vid tidigare tillfälle och det var nya bensinmotorerna med turbo som lockade tillbaka mig till bilhallarna, för en 116 kan man väl inte köra.. Pinsamt? Det var ovillkorlig kärlek innan jag hunnit ut från parkeringen, men nu över till X1'an, Det var 2014 2.0xda eller hur den nu betecknas. Har verkligen börjat gilla modellen för sitt lite udda utseende, men kombinerat med snygga fälgar och kontrastfärgade detaljer ser den cool ut och jag ville gärna testa modellen och åttastegade automaten. Där slutade det roliga och cool. Jälkar vad motorn vibrerade och levde om, trodde det satt en gammal scania i fronten, och växellådans ingripande från stillastående och upp genom dom första växlarna var ju brutal.. Ljudnivån i kupé, den struttiga fjädringen och klart mediokra kvalitetskänsla... vad man hände? Håller ni med mig? | |
|
Har inte provkört X1, men att 20d motorn skulle vara så råbarkad att man misstar den för en Scania håller jag inte med om. Har kört både Scania (dock bara nya) och (X)20d i olika kombinationer. Att det är en dieselmotor och har en annan gångkultur än en bensinmotor är en annan sak, men inte direkt någon nyhet. Hur menar du att växellådans ingripande var brutalt? __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har tidigare kört en 320da årsmodell -10/11 och den var mycket tystare i kupén och motorn måste varit bättre ljudisolerad än X1an, som var otroligt stötig över vägbanan, måhända att chassit är avståndet för motorvägsfart. Angående växellåda menar jag att den upplevdes precis lika struttig och stötig som fjädringen. Stadskörning kändes som att växellåda bara hade av-på-läge, den var inte smooth som automatlådor brukar vara. visst är det en gammal modell som snart kommer bytas ut men jämfört med tidigare BMWs jag kört var det inte alls någonting som imponerade. |
|
|
X1 är ingen höjdare. Titta på Q3 istället eller nya GLA. |
|
Buspelle |
Har en X1a och är supernöjd med bilen. Går som på räls i det allra värsta vinterföret och kanonskön i stan. Och trots att jag egentligen gillar bensinsexa och kör detta mestadels till vardags så måste erkännas att BMWs 2-litersdiesel är suverän med sitt vrid i kombination med den åttaväxlade automaten. Dessutom är den snygg och framförallt tuff med sitt lite egna stuk. Inte alls så slätstruken som X3 och X5. |
| Jag gillar också designen av X1 och det var mycket därför jag ville testa den. Upplever inte du att ingreppet vid stillastående och stadskörning är lite småryckig? | |
|
Förstår inte riktigt kritiken mot växellådan, den växlar hur mjukt och fint som helst, nu har jag en X3a men lådan är väl densamma...?? Innan jag köpte X2an så provkörde jag även X1an och en växlad lika fint men den föll bort på den plastiga och "billiga" inredningen. Gillar också designen på X1 men måste säg att X3an ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild |
|
| ooops....mycket fel blev det....har inte köpt någon X2a, och när jag provkörde X1an så växlade den lika fint.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.