AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.362

Kort daglig körsträcka diesel eller bensin 330

Hej

Undrar hur dieselpartikelfiltret klarar av väldigt kort körsträcka? Jag kör endast landsväg en cirka 6km till jobbet ToR varje dag. Har hört att dieselpartikelfiltren inte klarar av korta kösträckor och haverar i förtid. Stämmer det? Hur mycket förkortas driftstiden på filtret då?

Funderar på att köpa en ny 330XD eller 330XI

Jonas
De
15
Decson
525i -01
Våran v70 D5 klarar inte av konstanta kortturer vintertid, glödstift, automatisk dieselvärmare(hjälpvärme) osv gör att batteriet dras ur i tid och otid.
Min rekommendation till kortpendlare är bensin, dessutom går bensinarna skapligt billigt,
är det "ny"(för dig) typ e46 du menar eller ny-ny?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag bilpendlade ungefär 7 km i tre års tid med en MINI Clubman D, alltså 1,6-litersdieseln. Vinter och sommar. Inga problem eller adversa effekter på partikelfiltret eller batteriet under den tiden åtminstone, eller året därefter. Sen sålde jag den.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
330i finns inte att köpa idag.

Du väljer alltså mellan 330xd som diesel och 328i eller 335i? Kör du så kort kanske det inte skulle vara helt fel att ta en 335i. En kanonmotor.

Hur länge har du tänkt äga bilen? Tror nog en 330d klarar av ett antal år med korta körsträckor. Det blir inte ägare 1 eller ägare 2:s problem.

Anders-72
525i Touring -01
Ang. strömförsörjningsbiten så kan man ju ha en liten fast monterad C-tek. Ev. i kombination med en elektrisk motorvärmare. Då kan man ju plugga in bilen en gång varje eller varannan dag då man kör kort. Om man vill ha en diesel av någon annan orsak vill säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.