AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.174

540 E39 vad är detta för ljud som uppstår vid belastning ( kardan / diff ) Film

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.
Jag har ett problem med min fina BMW 540i som är manuell 6 växlad.

Problemet är att när jag släpper kopplingen eller har en växel i och gasar så uppstår ett konstigt knakande ljud.

Jag har lagt upp en fin liten filmsnutt där man hör fenomenet.

Det låter som att avgasröret är löst och skramlar men jag har kollat.
Avgasrören sitter alla stenhårt, inga skruvar är lösa.
Jag har kollat alla infästningar till diffen och allt ser helt ut. Alla skruvar hela.
Silentblocken "ser" fräscha ut. det ända som är rostigt är diffen annars ser allt fräscht ut.

Jag tycker det låter som att ljudet kommer från typ under baksätet eller bak/mitten på bilen. Men är lite svårt att höra när man kör kanske.
Jag har hängt ut ur bilen och lyssnat.

Min plan är att byta diffen och drivaxlarna bak.

På bilprovningen så sa dom att mina drivaxlar bak glappade, och drar man i dom så är det ett spel på kanske 1-2 cm som man kan dra dom fram och tillbaka.
Ska de va så? någon som vet.

Mycket frågor men här finns ju mycket smarta duktiga människor.

/ Richard :-)

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
"Homo-knuten" har många haft problem med. Sök på det. Den går att pressa in nytt fett i. Renderar oftast i dovt oljud och vibrationer men det kan vara värt en koll.

Min bil:

Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nä nu hörde jag på filmen, det låter mer som typ lösa grejer till handbromsbackarna som lossnat och skramlar i skivan bak eller eventuellt en bromsköld som går emot skivan lite.

Min bil:

Länk

br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
ola jag har samma fek jag tycket åxo att det va handbromsen det va inte det har inte hitta felen än men det kan vara Homo-knuten
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Jag hade på min 325:a liknande ljud, det var ett fäste ovanför avgasröret som rostat sönder. Delen som var ovanför slog mot avgasröret när man gasade på.
Nu vet jag inte om det finns på din 540

//m

Freude ist BMW
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det bara låter vid belastning/motorbroms kan man glömma allt vad bromsar heter. Då skulle det låta konstant. Det är vanligt med galvanisk korrosion där värmesköldar i alu sitter fast i karrossen. Känn på alla sådana så att de sitter fast riktigt.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Jag har bytt alla bromsskivor/klossar / hansbromsbackar så allt det fungerar fint.
Böt även alla hjullager förra året.
Men det här ljudet har hängt med.

Om jag åker långsamt utan att gasa och har ettan i och sen nuddar gasen så typ klonkar det först sen inget ljud och om jag sen släpper gasen så klonkar det igen.
Som att nått är löst.
Jag har hissat upp bilen och allt sitter fast vad jag kan se och känna.
Alla bultar är hela och drar man i avgassystemet så sitter allt fast.

Men för att smörja knutkorset så måste man ha ner avgassystemet och skölden där på mitten?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Stödlagret till kardanen då, sitter det och själva lagerhållaren som de ska?
Du har ju ett ljud som verkar uppstå när du börjar gasa eller börjar motorbromsa så det måste ju vara något i drivlinan tycker man.

___

Min bil: Länk
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Du skrev åker långsamt utan att gasa och har ettan i och sen nuddar gasen så typ klonkar det först sen inget ljud och om jag sen släpper gasen så klonkar det igen.På min var det homo-knuten som hadde gammalt torrt fett,100% samme symtom som du.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Richard jag lossade bultarna lite på-homo knuten och kunde peta bort gammalt torrt fett för att sedan trycka in nytt. Då behöver man inte plocka ner något annat.

Min bil:

Länk

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
ok mycket intressant.
men knutkorset sitter det bra till? det ser man väl inte?
jag har inte just mekat nått med drivlinan innan men om man tittar på RealOem så ser det ju ut som att knutkorset sitter på mitten av kardanstången.
Å då sitter det väll under (eller över) en plåt och liksom över (bakom) avgassystemet?

olaO: Hur gjorde du mer exakt när du pressa in nytt fett?? vad behövde du göra för att komma åt. plus, blev de bra? e de nått som håller i längden eller bara en temporär lösning?

alla svar här är så sjukt uppskattade. :-)
La
101
Lasse540
540iA -01
Har aldrig hört benämningen "homo-knuten" men kanske det kan vara den du ser i mitten här mellan "ljuddämpar-klumparna"?

Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, du som brukar hänga här, har du missat det ;-)

Kolla länk: Länk

Min bil:

Länk

La
101
Lasse540
540iA -01
Ok OlaO, får gömma mig bakom "skäms-kudden". Slarvigt att inte använda sökfunktionen. Skall skärpa mig. ;-)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Richard det är alltså den del som sitter närmast klumpen. Jag fick hjälp av en verkstad på detta jobb då jag ville använda en riktig lyft. Vi lossade på bultarna så det blev en glipa, rensade gammalt torrt fett och sen bara försökte trycka in fett så gott det gick med en klassisk fettspruta. Min var nästan helt stel och det dunkade rejält i bakvagnen. Blev helt bra efter operationen. Jag har kört 3000 mil sedan dess utan problem.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.