|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, Har bytt motor från m52 till en m50b25 med turbo i min e36. Men nu vill det inte starta , har härva och box från m50in samt orginal spridare. Den får gnista och bensin.. Fattar ingenting, Får den gnista vid fel tillfälle elr vad är det som spökar. Har haft nere motorn och bytat kolvar osv , Tänka på om kammarna har kommit fel. Men va jävligt nogrann. | |
|
Med en tändinställningslampa bör du väl kunna se om tändläget är rätt. Troligtvis är det bara ett sådant simpelt fel som att tändkablarna sitter fel, dvs fel tändordning.. |
|
| Nae är nästan hundra på att dom sitter rätt | |
| Motorn har en spole/cylinder så Olssons teori är knappast trolig...Minns jag rätt så skiljer det mellan M52 och M50 härva, där bör felet ligga! | |
|
Är det orignal kabelhärva till motorn så kan ju inte tändföljden hamna fel eftersom tändkablarna till spolen är längdanpassade. Vad man kan testa med är att använda startgas. Om motorn tänder till då så är det nog bara fel luftmängd (med startgas tänder motorn betydligt lättare oavsett vad det är för bränsle/luftblandning). Om motorn tänder och går att hålla igång med startgas och sen efter någon minut går normalt på tomgång så är det troligtvis kallstartsgivaren som inte är inkopplad eller fungerar. Står man i garage och det är runt 15 grader varmt så brukar motorn komma igång efter ca 1-2 minuters startförsök då den blir lite varmare. Men det brukar tära ordenligt på batteriet så man måste ha en starthjälp typ booster för att inte batteriet skall ge upp. |
|
| Okok , har ju istort sett inga givare kopplade ba trigger typ , eftersom mitt sprut kommer snart . Vill bara se så att den går som den ska innan . Så lmm och lamnfa är ej kopplat men ska väl starta ändå ? | |
|
Det beror väl på om databoxen tycker att motorn är tillräckligt hel. Troligen saknas flera givare som motorn vill ha inkopplade för att gilla läget. Givarna behöver kanske inte visa korrekta värden, men de måste finnas för att självtesterna skall lyckas. Är det för många givare som inte är inkopplade så vill kanske inte databoxen fortsätta. Troligen räcker det med att koppla in kallstartsgivaren/tempsensor för att databoxen skall gå vidare. |
|
| Aah jag vet inte har hört att man bara behöver triggern men kanske inte funkar med orginalsprutet | |
|
Har man inte lmm mm inkopplat så går databoxen in i "limp mode" men jag misstänker att den vill ha rimliga värden från tempgivare. Detta för att skydda motorn från skador och överhettning. Du får nog koppla in fler givare och se om det går lättare. Kallstart och tempgivare brukar inte vara svåra att koppla in även om bilen i övrigt inte är färdigbyggd. |
|
| Japp får prova det . Men tycker det är konstigt när den får soppa och gnista , var sitter kallstartgivaren ? | |
|
Det står i denna tråd: Länk Det verkar också som e36 bara använder en temperaturgivare och inte två som äldre modeller. Så kallstartsventilen använder nog signalen från den vanliga temperaturgivaren. |
|
| Fick höra av en polare att kabelhärvan skiljer mellan b20 och b25.. Jag tog en härva från min m50b20 eftersom härvan till turbomotorn va kass.. Är det där problemet ligger ?? | |
| upp | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.