AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.261

Skum E91 till salu

Sida 1 av 2
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Länk!

Den här är ju inte lite skum. Det började med att jag fattade misstanke om m-paket när det var en felaktig ratt. När jag kollar upp den på bmw-vin så visar det sig att det är en brittisk högerstyrd bil som mycket riktigt levererades utan m-paket, men även utan navigator!

Eller tittar jag så fel?
Det var inte många rätt där, saknar skinn, navi, m-sport, panorama m.m. från början... 6 ägare på 2 år är ju med ganska bra jobbat.
Men den har även nån individualutrustning som inte går att se, kan det förklara något?

"Individualausstattung
Kein Zugriff - Geschuetzte Fahrzeugdaten"
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Eftermonterat panoramatak? Här luktar det chassinummerfiffel...
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Panoramataket tänkte jag inte ens på :) Vad ska man göra? Polisanmäla?
garfunkah: Gör det! Bilen behöver tas in av larmtjänst och undersöka vilken bil det är, för det är inte A219013 åtminstone. Utmärkt att du hittat en stulen bil hos en bilfirma.

Transportstyrelsen/regbesiktaren har gjort ett uselt jobb. En spontan applåd till nöterna!

Mvh Stephan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
A219013
DGJ202
Länk
Vilket fynd :)
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Tragiskt men sant, "man slutar aldrig att förvånas"!

The sound from a big M :)
My
19
Myblackpearl
E46 320i -04
Jäklar, bra jobbat, kunde inte fatta att det görs fiffel med sånna prisklasser också, trodde det också var mer förr!

My Black Pearl - BMW über alles
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vad skulle hända om någon köpte bilen och det upptäcktes?
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Det är väl först i denna prisklassen och uppåt det är värt besväret. Jag har själv stött på ett par E70 med bytta identiteter.
Jag förstår dock inte riktigt varför man inte håller sig undan exempelvis bilar med panoramatak, det blir ju så uppenbart att det är mygel. Navi, skinn osv finns det ju i alla fall en viss rimlighet i att eftermontera/ändra.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det myglas i samtliga prisklasser när det gäller bilar, både med svensksålda och importbilar.
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
@Lus - visst är det så.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Jag har kontaktat Larmtjänst åtminstone, så får vi se.
Det måste ju inte vara frågan om en stulen bil utan två krockade som man helt kapat och monterat ihop. Högerstyrda krockade bilar är hur billiga som helst så den kan vara huvudsaklig donator.

Min undring är vem som utreder detta? Skulle t.ex. larmtjänst göra det? Då bilen står på en bilfirma så behöver den väl inte ens tas in utan det räcker väl med att nån inspektör från larmtjänst åker och granska bilen lite mer ingående för att se om det finns tecken på annan identitet, svetsningar etc?

Tydligen har många kollat in carfax-rapporterna för de var "slut". I den framgår det i varje fall vissa saker:

- Importerad från Litauen 2011-10-27 (här ringer de första varningsklockorna)
- 6 ägare på fyra månader (inte normalt, även om några är handlare)
- Stulen 2013-12-26 och upphittad 2014-01-07 (såpass nya bilar brukar inte bli stulna och upphittade så snabbt då de brukar stjälas med nyckel (inbrott i bostad)). Kanske är ett svepskäl för att byta lås/immobilizer på bilen som påpassligt blivit "uppgraderad" samtidigt?
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Skrev inte Aftonbladet för ett tag sen att man skulle akta sig för bilar av det finare slaget importerade från baltikum? Något med att de kan ha blivit skrotade i USA efter den där stormen Sandy och sedan förda till exempelvis Lettland där de sen säljs vidare i västeuropa.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Fått svar från Larmtjänst att den varit känd sen innan när den varit inne på service och att man från Larmtjänsts sida kontaktat försäkringsbolaget. Verkar dock som man var intresserad av att gräva lite djupare denna gången.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Någon som kan svara på vad som händer ifall någon köper den och historiken uppdagas?
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Den rätta ägaren har rätt att få tillbaka bilen om det visar sig att en bil är stulen. Man kan åka dit för häleri. Det där med god tro existerar inte längre. Sen får man förmodligen lida igenom en massa tjafs med bilhandlaren om att få tillbaka sina pengar.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för svaret Beemer4life. Knepig sits för eventuell köpare. Undrar om firman är medveten om läget eller ett offer de med? På Bytbil marknadsförs den med "Carfax - trusted dealer".
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Nu sitter jag med min iphone och kan inte se vilken bilhandlare det rör sig om. Många av de stora bilhandlarna fifflar också. Det är dock deras ansvar att kolla upp bilar. Samtidigt är det också vårt ansvar att kolla upp bilar. När en bil har haft många ägare på kort tid brukar det ju vara konstigt och då räknar jag inte handlare som byter bilar sinsemellan.

Fan min bil jag köpte förra veckan har 5 ägare nu på 4 år. Men det är endast två "riktiga" människor, mig inkluderad.

Nej import ska man hålla sig borta ifrån rent generellt om man inte har tid och ork att lägga ner tid på att kolla upp allt. Ordet "navi" skrämmer bort mig direkt :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.