|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Fick låna en OBD 2 plugg som kopplas till telefonen för att läsa data. Då E34 inte har OBD2 uttag utan den runda kopplingen med 20 (?) poler köpte jag en adapter. När jag skulle in och läsa felkoder fungerade inte detta, (min bil är från 1993) men på min kollegas bil (00 eller nåt) fungerade det utmärkt. Vad kan detta bero på? /Valdemar Tror är sådant man gör innan man har provat! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Njae, räcker ju inte att något fysiskt passar. Elektroniken i bilen måste ju kunna "prata" OBD-språk med pluggen också. Det är ett speciellt protokoll där man tex kan skicka olika standardiserade kommandon (som tex "läs felkoder", "radera felkoder" och så vidare). Och detta supportar ingen E34 mig veterligen (eftersom OBD-II standarden inte var definerad förräns runt 1994 och var först 1996 som det var krav på detta i bilar som såldes i Kaliforninen). Till E34 kör jag min gamla pålitliga Peake Research felkodsläsare Länk |
|
Hur kommer man åt skiten? Än så länge är jag väldigt missnöjd med all denna jävla el.. Vart köper man en sådal pryttel då? :) / J Tror är sådant man gör innan man har provat! |
|
Med "skiten", syftar du då på felkoderna? "Jävla el" - i en E34?!? Om du jämför med "moderna" bilar så är en E34 i princip en ångmaskin helt befriad från elektronik! Ta dig en titt på en nyare -11 eller liknande och du kommer att må mycket dåligt... Det är en ren fröjd att arbeta med en E34 då det i princip bara finns ett par enkla kablar och allt är otroligt mycket enklare att felsöka. Felsök gärna intermittenta problem på CAN-bussar med en vanlig multimeter - lycka till :-) Angående frågan om hur man läser av felkoderna så har jag redan gett ett exempel på hur man gör, dvs via felkodsläsaren från Peake Research. Det var mycket längesen jag köpte denna, då köpte jag den direkt från Peake Research i USA. Idag när e-handel är lite vanligare så bör det finnas begagnade/nya på annonser här i Autopower/Blocket och främst eBay. Vet inte om det finns någon återförsäljare här i Sverige. Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara att använda sig av något av de program som cirkulerar och som är baserade på BMW's egna program. Har inte provat själv på en E34 och har ingen kunskap överhuvudtaget hur man gör för att få detta att fungera på en E34 (men kommer kanske framöver att prova). Nu är det ju en E34 och det finns inte särskilt många felkoder definerade för dessa modeller - eftersom det i princip inte finns någon avancerad elektronik överhuvudtaget i dessa. Så hoppas inte på att få ut någon detaljerad analys från en eventuell felkodsutläsning. Vad är det för typ av problem du felsöker? |
Jo, Peake Research säljs faktiskt av Schmiedmann Länk BTW : Detta dök upp på andra träffen när jag googlade "peake reserach felkoder" - so not that hard to find :-) Men kör du förbi Malmö någon dag så provar jag gärna min felkodsläsare och ser om jag kan få ut några felkoder från din bil! |
@Valdemar Rolandsdotter : Hur gick det här då? Fick du ut felkoderna till slut? OBD-2 kom ju på bred front först runt -96 så att det inte skulle fungera i en -93 var ju ganska förutsägbart och ingenting som borde ge någon överraskning. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.