|
|
|
|---|---|
| Hej ! Har lite undringar ang min bils motortemp, efter vinteravställning så gick jag över alla vätskor/ oljor i bilen innan upstart så allt var som det skulle. Måste varit tankspridd och drog åt locket till kylarexpansion kärlet för löst. Så när jag ställde bilen efter 20 min körning såg jag att den hade skjutit ut en mängd kylarglykol ur expasionkärlet. Tempmätaren hade dock legat stabilt under hela färden. Vid nästa upstart så tickar tempmätaren up till normal temp efter ca 5-7 min. Ligger stabilt under några minuter och skjuter sedan upp på rött på 2 sekunder. Har nu fyllt på 2,5 liter glykol och efter senaste färd så visar nivån i expasionkärlet på fullt. Trots det beter sig temp mätaren lika lustigt. Av och till så hoppar den upp på rött, ibland krypandes, ibland jättesnabbt. Motorn går och låter perfekt, inga missljud alls. Vad beror detta på ? Tempmätaren som fått flipp eller kan det vara luftfickor i kylsystemet? Just nu vågar jag knappt köra bilen. Tacksam för hjälp. Mvh | |
|
BMW kylsystem har en märklig konstruktion. Systemet ger inte rätt information. Expansionskärlet kan vara fullt och indikatorn kan visa rätt nivå, ändå är själva kylaren i princip tom! (Inträffade nyligen på min M54B25-motor. Antar av din beskrivning att det är motsvarande på V8-an) När kylvätskan är kall skall du ta bort expansionskärlets lock och luftpluggarna och sedan fylla på tills kylvätska flödar ut or luftningshålen. Sätt tillbaks pluggar och lock. Nu har du rätt nivå i systemet. Men antagligen har du ett läckage någonstans. Mvh |
|
| Luft. Högst troligt ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.