|
|
|
|---|---|
|
Har nyss köpt en X3 -14 ny med mycket utrustning men en sak har missats av BMW. Jag har beställt Navpaket + komfortpaket och då ska bluetooth professional ingå men det har inte min bil, BMW säger att det inte går att lösa men in mitt huvud tycker jag det är en programmeringssak, det jag är ute efter är att streama musik över bluetooth och slippa koppla in usb kabeln varje gång och riskera att glömma telefonen i bilen. Tacksam för svar om någon som vet bättre hur det ligger till. | |
|
Jag har tyvärr inget svar på om det "bara är att programmera" men Bluetooth kräver ju en för ändamålet avsedd Bluetooth-radio och finns inte den så är det inget man kan lösa enbart med mjukvara. Dock, om du köpte din bil av BMW ny så finns det ju en utrustningslista och där framgår det ju tydligt vad som ingår eller inte. Har då BMW levererat en bil som inte matchar vad som stod i din beställning från början så är det ju de som ska ombesörja så att du får det. Jag *tror* att det är kod 633/644 som är de relevanta. Om du helt enkelt glömde att speca Bluetooth men har USB/Audio interface (6FL) så kan jag föreslå att lägga MP3/WMA-filer på en USB-pinne istället och spela därifrån. Du slipper dra ur mobilens batteri genom att ha BT igång och ljudkvaliteten är bättre. Wilhelm Svenselius |
|
|
Ja är det radion som skiljer med så är det ju inte att bara programmera det fungerar att streama från usbuttaget direkt i Iphonen men jag vill slippa att koppla in den på korta sträckor därför vill jag ha full bluetooth, telefonuppringning via tel. fungerar ju klanderfritt. Usb sticka är uteslutet då jag bara använder Wimp nu och laddar ner musik i Iphone som jag vill lyssna på för tillfället. Jag har inte glömat att speca bluetooth prof. utan det är något som hänt med BMWs paket från jag specade bilen till den beställdes, finns tydligen två navpaket där det inte ingår bluetooth prof. i det ena. Frågan är om jag kan hävda fel från BMW när jag godkänt ett köpekontrakt, det är ju inte lätt att lusläsa bland alla koder och vad dom innehåller. |
|
|
Hm, så du kan göra telefonsamtal via Bluetooth men inte streama musik? Det är konstigt, för rent tekniskt är det i princip samma sak förutom att man inte använder mikrofonen när man lyssnar på musik. Vill inte verka nedlåtande - men har du kollat så att både bil och telefon är korrekt inställda? Jag googlade lite snabbt och på andra BMW-forum verkar det finnas många fall där folk helt enkelt inte ställt in sina telefoner korrekt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Vad du behöver är enhanced BT. Ska gå att lägga till. Googla lite NBT och enhanced bluetooth. Tror det är VO 6NS som ska läggas till i FA. Detta är inget BMW kan eller känns vid, så din ÅF kan du glömma i detta fallet :) |
|
|
Lus: Intressant! Är detta specifikt för nyare BMW? Jag har inte kod 6NS på min E93 2012 och jag kan strömma musik via BT. Däremot har jag 6VC och har fått uppfattningen att det är denna som möjliggör det. Wilhelm Svenselius |
|
|
Tack för dina svar, Jag har letat i varenda meny både i bilen och telefon men där finns inget mer jag kan hitta. Vill minnas att i demobilen jag hade i höstas var det en meny i bilen för bluetooth audiostreaming eller något liknande att kryssa i. men den har jag inte på min bil. Just nu känns det frusterande att ha köpt en dyr bil som jag tänkt ha i många år och sen saknas detta jag trodde var med. |
|
| Wille: du har en E-serie, kan inte dem speciellt bra, men gissar att du har en CIC och inte NBT. I ditt fall är isf 6VC combox media vilken alltid ger BT-strömning. | |
|
Det ska gå att koda så att du kan strömma musik, men nog inget som de flesta BMW-verkstäder gör. Antingen skaffar du enet kabel och esys och kodar det själv, eller hittar någon i närheten som kan. Om du har vägarna förbi Uppsala kan jag försöka hjälpa dig. |
|
|
Lus: Tack för info. Ser ut som om NBT går att eftermontera/uppgradera i E9x med CIC så det blir ett roligt projekt någon gång i framtiden när den börjar kännas gammal! ;) Wilhelm Svenselius |
|
| Tack för erbjudandet damaen men lite för långt bort. Kommer nog försöka själv att koda läste lite på andra sidor om e-sys och det verkar inte så svårt, eller om det finns någon i södra delen av Sverige som kan det. | |
| Om du är modig kan jag ha din bil som testbänk :) | |
|
Är det någon vänlig själ som bor i Stockholmsområdet som är duktig på att koda och kan tänka sig att koda om min F31 till Enhanced Bluetooth (6NS) mot en skälig ersättning? /Micke |
|
| Micke, vad har du för options i bilen? Posta gärna ditt vin. | |
| Lus: Jag har inte mitt VIN tillgängligt här på jobbet men jag vet att jag har 6NH. Är det något mer jag bör kolla efter? | |
| Mitt VIN-nummer är: F156351 | |
| Tyvärr räcker det inte med 6NH, man måste ha en combox eller NBT (med inbyggd combox). Enligt din optionslista går det inte att koda 6NK. | |
| Lus: Tack för svaret. Bara så vi inte missförstår varandra, det är 6NS jag vill koda. Dvs kunna streama musik. | |
| 6NS är FA-koden för EBT på modeller tillverkade efter 2013-7 tror jag. Innan des sär det 6NK. | |
| Ok, vad synd | |
| jag har en ny 320D - F31 -14 och har också gjort en felbeställning gällande blåtand, har idag 6NH men skulle vilja uppgradera till 6NS. Jag har en combox och blåtands handsfree som funkar klanderfritt men vill kunna streama också. Finns det någon i mellansverige som skulle kunna hjälpa mig med detta??? åker gärna några mil för att få detta fixat:). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.