AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.410

Balanserade däck ändå vibrationer

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har plågat två stycken däckhandlare, den ena levererade vinterdäcken, Nokias dubbfria värstingar.

Däcken är enligt dem klotrunda, men jag upplever ändå vibrationer i 80+ farter. jag misstänkte att de inte ville ta en reklamation på nåt av däcken som inte var bra, därav invändningarna...

Så jag väntade med att ta detta vidare tills jag testat mina sprillans Michelin PS 3 tror jag de heter, 17".

MEN samma sak här, tokbalanserade men fortfarande vibrationer i 85+

Bilen köptes i december och har rullat ca 1 500 mil. Bromsskivorna känns spikraka, jag har fått byta stötdämpare och nåt mer bytt PGA klonkljud.

Vad tusan kan det vara, är jag för kräsen? Liten bil med styvare kaross...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

i dina trakter finns det bara en man som ska serva ens BMW och köpa däck hos, det är Erik på Länk som ser till att allting funkar perfekt:) Mitt råd är att kontakta honom.

Några frågor för att begripa det hela lite bättre:

1. Sitter vinterdäcken på BMW Originalfälgar?
2. Sitter sommardäcken på BMW Orginalfälgar?

Det finns lite problem med F20 och klapprande bakvagnar sedan tidigare vet jag men hittar inte trådarna om det nu. Sen vet jag en bekant som hade någon slags eftermarknadsfälgar på en 120D som också upplevde det omöjligt att få till perfekt balans. Problemet isolerades till fälgarna som inte var helt runda men så går det om man köper kinesiska lågprisfälgar typ.

Mvh
Asken
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Erik har jag pratat med, han rekommenderade att kolla däcken hos nån som kunde känna om det var andra konstigheter i nåt däck, Tydligen kan de vara perfekt balanserade men ändå skaka.

Vinterdäcken på original (BMW bygger väl inte fälgar)
Sommardäcken på SVF 17" Monza, köpt på gummihuset.

Klappret i bakvagnen är löst

Gummihuset ska leta reda på en däckverkstad som har en sån där superbalanseringsmaskin, Pelles har en, men jag vill inte göra affärer med dem längre, så det blir nån annan stad...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däck kan vara helt rund men ha förhårdnader i t ex. stommen som gör att det blir vibrationer även om däcken är 100% perfekt balanserade.

Man bör även tänka på att de flesta däckverkstäder har 5-grams visning som inställning (de flesta maskiner går att slå över till 1 grams-visning) för att det skall gå snabbare att balansera hjulen. Vissa däckhandlare nöjer sig dessutom med 5 grams "felbalans" - vilket kan innebära upp till 7,5 gram fel i verkligheten!
Vill det sig då illa kan detta var för stor felmarginal för BMW:s känsliga hjulupphängningar.

Jag har varit med om flera gånger att däckgubben sagt att däcken är "perfekt balanserade" och ändå fått vibrationer - när jag gett honom bakläxa och en nitisk kille i verkstaden gjort om balanseringen i exakt samma maskin har vibrationerna varit som bortblåsta...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har ju svårt att tro att stommen är fel på 2 set av premiumdäck. De är balanserade av "de bästa" i Linköping.

Jag åker ner till Autopartner med bilen idag, sen får de kolla om de skruvat ihop bakvagnen ordentligt efter stötdämparbytet.

Får känslan av de inte har ställt hjulvinklar efter bytet. Vibrationerna kommer från bakvagnen och ändrar sig, från obefintliga till ganska rejäla.

h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Köp Michelin däck, balansera mot 0.
Jag hade vibrationer från bakvagn. Köpte michelin däck och bad "expert" att balansera. Undvik så mycket vikter på fälgen utan hitta ideal läget. Det var hans motto.
Inga vibrationer alls nu!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Michelin är oftast rundare/lättare att balansera än de flesta andra däckfabrikat, inklusive de andra "premiumtillverkarna". Jag har alltid upplevt Michelindäck som att de går "lugnare" när man kör - troligen pga frånvaro av småvibrationer.

Nokian vinterdäck med bra vinteregenskaper, men min erfarenhet är tyvärr att både deras sommar- och vinterdäck ofta behöver rätt mycket balansvikter och jag har råkat ut för småvibrationer i tre uppsättningar nokiandäck (två sommar- och en vinterdäcksuppsättning) trots "0-balans".

Är det samma firma som gjort balanseringen är det väl inte osannolikt att det är lite (för mycket) obalans i däcken...

Som sagt: Balansering av däck bör göras extra noga när de skall monteras på en BMW pga känsliga chassin - minsta fel märks direkt!

Och en seriös däckmontör demonterar som sagt även däcket och vrider det på fälgen om det behövs "för mycket" balansvikter vid första försöket till balansering. Om det sedan fortfarande behövs för mycket vikter vrider han däcket igen...men detta tar förstås tid och de flesta skiter i detta moment och smäcker bara dit några extra vikter för att hamna inom 5 grams obalans (upp till 7,5 gram i verkligheten pga maskinens inställda visningsalternativ i 99% av fallen) och är sedan nöjda med sitt jobb.

Mvh
Johan B

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Får sälla mig till skocken som rekommenderar Michelin, framförallt som sommaralternativ och mina upplevelser är som Johans m fl.

Köpte nya Nokian Hakka R i höstas och fått balansera om de 2 gånger under säsongen för att hålla perfekt nollbalans. Mycket fint väggrepp på däcket men de verkar ha andra tillverkningsprecisioner än vad Michelin använder, vad vet jag?

Kolla med någon om det finns en alternativ hjulsats du kan testa med?

Mvh
asken

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har Michelin på sommardäcken 225 40 17, PS3

Ultrabalanserade, lite vikter och testade i en annan supermaskin som ska hitta fel på däcken. flyttat framdäcken bak utan nån skillnad.

Jag är rätt säker på att det inte är fel på däck och fälg.

Bilen lämnas in på Autopartner på torsdag. Återkommer med resultat...
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Intressant att få veta vad det kan vara som vibrerar för dig, hade samma fel själv på en e90 som jag sålde och inte hittade felet på.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då får vi hoppas att besöket hos Autopartner ger något bra. Inte lätt att ställa fjärrdiagnos över ett fordon men vi i tråden har iaf försökt:)

Lycka till!

Asken
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag var hos BMW, de vägrade göra nåt eftersom det inte satt originalfälgar på. Det kan jag förstå, men hade inte tänkt på.

Ny tid bokad där de ska ta fram perekt balanserade 16 tummare att testa med.

MEN... igår satt jag i bilen på E4:an och hoppade i takt med obalansen (eller var det nu är) ringde till en däckverkstad utmed vägen och frågade han kunde flytta fram bakdäcken och tvärtom. Gjort tidigare utan skillnad, men jag måste testa nåt, jag står inte ut...

Han fixade detta, konstaterade att ett av bakhjulen var avsevärt hårdare draget än de, borde väl inte ha betydelse.

Hursomhelst så vibrerar bilen nästan inget längre, den går nästan helt vibrationsfritt.

Hade han magiska fingrar eller finns det en begriplig förklaring?

Jag kommer att avboka verkstadsbesöket.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nu har jag en vibrationsfri bil!

4 Michelin kommer att kasseras, 4 Vredestein pålagda.

Har aldrig varit med om att all 4 är dåliga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om så är fallet borde det vara ett solklart reklamationsfall!

Mvh
Johan B

Detta måste vara rekord. 4 Michelindäck åt pipan. Är detta resultatet av Michelins prisdumpning på senare år? ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag brukar alltid prisa Michelin och har även perfekta primacy 3or på min 318.
Men min 130 ska in på en tredje balansering av min PS3or... nu ska dom få balansera nogrannare (om dom kan) och ska även snurra däcken på fälgen om det behövs, enligt egen utsago...

/Jonas
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jonas: Be att de mäter "krafter" i däcken, det var vad Pelles i Linköping gjorde och de gav upp och sa att dessa inte går att få ordning på.

Om det är fler som har problem med PS3or så är de väl dåliga...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
njae... PS3 är ändå kanske världens just nu mest sålda "sportdäck" i den dyrare kategorin, så jag tvivlar på att dom är kategoriskt dåliga... hade en liknande uppsättnign innan som var perfekta.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har för övrigt bara problem med bakdäcken nu... får svaga skakningar i stolen, särskilt i farter över 130.

/onas
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
OK, då är det ju jag som har haft en fruktansvärd otur då, Jag har reklamerat 3 däck tidigare i mitt liv
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
rapport:
Va in idag och båda bakdäcken kollades, ändrades 5 resp 10 gram...
Men jag bad dom kolla framdäcken också... och där satt problemet,
45 g fel vänster fram!
Nu har jag testat och bilen är klipp stabil upp till 180+! mkt nöjd :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.