AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
900

Bygga låda med 8"?

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag har 2st coustic 8" basar liggandes, som jag tänkte göra nåt av och montera in i min M5.

Går det att göra nåt vettigt av dom högtalarna el är det ingen mening?

Vet inte om jag ska ha bandpass el öppen låda? Sen måste man väl ha rätt mått på lådan oxå? Går det att räkna ut på nåt smart sätt?
Vad heter basarna? ska se om jag har parametrarna.

Sen är det inte svårt att beräkna en låda, och bestämma vilken typ av lådkonstruktion dom passar till.

Ett annat tipps är att bygga en "cornerloaded" enligt backesljudbygg. Detta har diskuterats tidigare på forumet och om du söker så hittar du säkert länkar till byggbeskrivningen.

/danne
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tack för svaret! Jag ska kolla vad dom heter när jag kommer hem från jobbet.

Vill väl helst ha en så liten låda som är möjligt i bilen iaf. Men jag ska som sagt kolla upp högtalarna först så får vi se vad det är..
beamer:
Jag har en sk "cornerloaded" och den funkar helt kanon.
Asken tyckte att dett mullrade gått i ryggen.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag är inte så hemma på bilstereo..men vad är det för skillnad på en sån och en bandpass låda?

Går det bra med 2st åttor i sån låda?
Att sätta två basar i denna typen av låda går inte då den är avsedd för en.
Jag vet inte heller skillnaden mella olika typer av lådor men ljudet blev förvånansvärt bra i denna lilla.
Ritning hittar du här.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tack för länken Micke!
Basarna är iaf Coustic Power Logic V-series och så står det Component, HT-608v, 4ohm.

Vet inte vad detta innebär?? Dock känns det lite klent att ha bara en 8" som ska dunka i skuffen eller gör det inget??
I min touring är det helt ok, men jag kan tänka mig att det blir lite i minsta laget i en sedan.

Mvh.
Micke Olsson
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ingen som kan ge lite tips om vilken typ av låda jag bör bygga?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.