AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.990

Köpa USA-import mercedes?

Hej, jag undrar om någon vet vad som skiljer en Europeisk mercedes mot en från USA?
Vet att folk här är lite skeptisk mot BMWs som kommer från staterna av olika anledningar. Säger ni samma sak om en mercedes?
Bilen är en c55 amg -06 som finns på blocket just nu.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

har du en länk till annonsen på bilen ifråga så blir det lite enklare?

Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har den varit i Baltikum och vänt, är den garanterat ett sminkat lik - spring så fort du kan!

Carfax och noggrant annat detektivarbete om bilens historik och skick "under skalet" är nog en nödvändighet om du inte skall bli lurad oavsett om den är importerad direkt från USA eller inte.

Det är ju också intressant att veta om nuvarande ägare har ägt bilen någon längre tid efter den registrerades in i Sverige.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...misstänker att det är den här:
Länk

Länk

Då det finns tio bilder på den som är tillgängliga är den säkert smälld i USA...

Mvh
Johan B

Han som har den nu verkar ha ägt den i ca 2 år.
Här är länken: Länk

Har inte gjort någon carfax sökning än, ville kolla här först innan man slösar 170kr eller vad det nu kostar.
Ja se på fan! Tack Johan B. Det verkar ju vara som du säger. Man ser ju på den lilla bilden på andra länken du skickade att den är lite krockad.

Då är det inget att ha.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Carfax är bara bortslängda pengar som vanligt... Amerikanskt ofog typ...

Rekommendationen blir väl att ta på dig sjumilaklivs-stövlarna-och-ta-dig-så-långt-bort-du-kan ifrån denna bilen:)

Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det var samma som jag trodde.... vin-nr fick jag fram via reg.nr på transportstyrelsens sida.

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Carfax funkar hur bra som helst på USA bilar Asken. Det är på EU bilar det inte funkar.

Från Carfax:
2008-02-03 Fordonet exporteras från New York, NY (USA) till Sverige.
2008-01-03 Salvage titel är utfärdad i USA.
Inte faktiska körsträcka titel utfärdad
2007-12-31 3 692 mile
5 942 km Vägmätarställning rapporterades.
2006-01-01 Fordonet registrerades första gången utanför Sverige.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
andreas_lofgren: Varför få människor att betala för något som finns att tillgå via BMW ÅF/ transportstyrelsen kostnadsfritt? Sen om man är nyfiken på en USA-importerad Audi/ BMW/ MB / Övriga märken så får man väl stå sitt eget kast även om det är bra att vi kan hjälpa varandra här på AP. Billigt är aldrig = bra. Majoriteten av de USA-importer som kommit till Sverige är ju ändå bara litautenlagade krocklik som ingen vettig människa köper. Förstå mig rätt, det är bra med korrekt information och allmänheten bör konsumentupplysas då sådant inte bedrivs längre i detta land. Huvudsaken är dock att vi hjälpt TS att undvika slänga bort sina surt förvärvade sekiner på en bil som ingen vill köpa typ.

Mvh
Asken
Man ser att c55an lämnade Nordamerika med hel främre stötfångare = ett bra tecken. Nu har bilen salvagetitel som är mycket vanligt på usaimport. Vad som hänt får man undersöka. Häcksmälld, badat, brunnit? Man kan ha i åtanke att det såldes få C55 i Europa, extremt få i Sverige. Så vill man ha en sv-såld önskar jag lycka, det kommer man behöva.

Gällande skillnader mellan Nordamerika och Europa är den samma oavsett märde. Andra bälten, radio som kan ha för kort fm- band, fel navigationenssystem, avsaknad av lampspolning vid xenonljus, ej höjdjustering som också krävs med xenon (Corvette C6 har undantag från den regeln i EU-utförande, det undantaget gäller inte nordamerikamodell). Skillnader är alltså värre ju yngre en bil och om den är beställd i ett enkelt utförande. Allt går att lösa men kan vara besvärligt. En arbetskamrat som hade en Lexus IS350 fick byta till navigationssystem för att det skulle fungera i Europa.

Asken: Det är märkligt att läsa dina kommentarer om import med tanke på hur många bilar du imoimporterat, visst det är från Tyskland så sådana kanske är ok?

En fördel med tyskimport från auktoriserad handlare är att slippa upptäcka att din sv-sålda e61-09 rostar i taket på grund av takbyte. Ägaren har skrivit om fallet på BOS facebooksida. Upptäckte för övrigt att min mors Sv-sålda Passat-10 varit lagad bak, okänt vad som hänt det stod inte i pappren. Vilken skillnad mot fars förra Tyskimporterad E39 där fick vi reda på redan vid första titten att den varit skadad och vad det kostade, 2500eur eller något sådant. Kan säga att jag kommer köpa min nästa dyrare bil i Tyskland.

Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad pratar du om Asken? Transportstyrelsen har ingen info om olyckor i USA. Inte BMW Sverige heller. Definitivt inte på en Mercedes C55 AMG.

-------
//Lövet
Tack för allas kommentarer och åsikter. Har fått svar på det jag funderade över och kommit fram till att det inte blir någon USA-import.
Får vänta tills det kommer nån tysk eller svensk istället om det nu gör det...
Skulle vara kul att veta hur många som gjordes av den modellen. Googlade igår men hittade bara siffror för bilar som tillverkades för Amerika.
Nån här som kanske är insatt i ämnet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.