AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
22.990

M6:a dunkar/smäller vid växling...

Sida 1 av 4
Hej.

För ett tag sedan gjorde jag nåt jag vanligtvis brukar hålla mig i från. Jag lånade ut min bil och så klart så blev de första gången den fick smaka trottoarkant efter ett förmodat bakhjulssläpp.

Visuella skador var inte speciella och båda fälgarna på höger byttes samt M6-emblemet som lossnat beställdes nytt. Bilen kollades upp med 4-hjuls inställning och inget verkade i övrigt ha hänt.

Dock så hade de i samma stund börjat låta konstigt vid växling. Ett dunkande ljud likt det som en snabb växling i dom högsta varvregistren annars kan åstakomma. Ljudet kom av allt att döma från bakvagnen. Försäkringsbolaget gick med på att skicka bilen till BMW-örebro då den verkstaden den var på inte kunde bedöma felet. BMW sa efter snabb felsökning att det var bakaxeldiffen som är problemet. Samt att man inte djupare går in i vad som är fel utan helt enkelt byter diffen.

Nu börjar FB snacka om att de inte har med skadan att göra och skickar ut en besiktningsman som efter ett tag kommer fram till samma sak. Dom säger att utan att ta isär bakaxeln och därigenom kunna konstatera vad de hela beror på kommer dom inte ersätta nåt. Dessutom så tycker dom att jag först skall bekosta detta och sen om det bevisas ha med kollisionen att göra skall dom ersätta.

Kollar runt lite och märker att detta inte är helt gratis och BMW skall ha ca 38.000kr för att byta diffen.
Skrotarna i Sverige får jag träff på en beggad och den kostar 15000kr.
Hittar sen en stor bilskrot i England som har en från en frontad 07:a som gått 5000 mil.
Fraktat och klart blev de 7000kr för denna. Byttes på verkstad för 3000kr med olja osv.

De trista nu är att ljudet har inte försvunnit???

Återkommer till Försäkringsbolaget och talar om att jag nu bytt den del som BMW sa var problemet och det kvarstår. Jag begär då att FB skall bekosta en ny felsökning vilket dom inte vill göra. Nu har dom alltså gått från att eftersom de var bakaxeln så kan de inte ha med kollisionen att göra till att det helt enkelt inte kan ha med kollisionen överhuvud taget att göra.

Så här är jag nu... Tankar och förslag på vad som kan orsaka ljudet vid växling emottages med glädje.

Mvh Boris

Ba
328
Basilika
E39 530im
Tråkig historia, samt dyrt! :/ Förstår inte hur BMW har utvecklat SMG III, växlarna "dunkar/slår i" riktigt hårt, när man varvar. Lär ju slita som tusan :( Sen vid lugn stadskörning, så beteer sig systemet riktigt skumt.. Kanske har de utveckat SMG III lite för snabbt??
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det hjälper inte dig, men jag är nyfiken hur lånaren presenterar för dig att den smällt in i en trottoar med din M6:a? Ärliga misstag händer ju, men med en M6:a anar man ju att de brukat bilen på ett sätt som du som ägare inte direkt uppskattar. Lånades bilen för att transportera sig från A till B eller skulle personen få provköra en värstingbil? Hur stor kostnad är lånaren beredd att ta? Detta orsakar ju inte direkt små problem för dig...

Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Boris,

jag vet inte vad oljudet kan bero på eller hur du ska hantera ditt FB. Men jag vill ge dig ett tips och det är M6:ans forumsdel på M5board.com som har ett par rejält duktiga medlemmar som kanske kan "felsöka" din bil vidare.

Jag tolkar det som att du i dagsläget inte vet vad felet är men att den "nya" bakaxeln inte löste problemet. Frågan är om det är samma problem med den begagnade bakaxeln, monteringen, eller om felet är av en helt annan orsak. Kan det vara relaterat till kopplingen eller svänghjulet då? Hur högt är detta ljud och hur beter sig bilen för övrigt?

SMGIII blev ju bättre i samband med faceliftet 2008 då man uppdaterade mjukvaran och vissa delar i lådan vad jag förstått. Mestadels var dock mjukvarumässigt och det ska vara bättre i senare bilar, tyvärr för din del då din är en 2006:a. Detta verkar ju dock vara direkt förknippat till den olycka som skett när du lånade ut bilen. Frågan är hur den tog sidosmällen etc?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Tack för svar angående firman i Örebro.. Skall ta å ringa en sväng till dom så får vi se.

De sk lånet var av lite annan art än man i vanliga fall kan tycka ett lån går ut på. De hela började med att jag och 2 polare skulle ner till Göteborg och spela poker. När de började närma sig småtimmarna så kände jag inte alls för att åka hem även om så var den tidigare uppgörelsen. jag tog in på hotell och dom tog bilen hem. Så de var att ta sig från A till B. Och dessutom att jag själv tog beslutet att dom skulle ta den hem.

Detta gör ju att jag inte direkt har utrymme att ifråga sätta att dom fått sladd i en rondell då underlaget varit blött.

Fler får gärna skriva om nån varit med (eller hört) om liknande problem.

Tack för svar Stilren.

Jag skall ge mig in på M5board.com och även försöka där.

Mycket möjligt att de kan ha nåt att göra med lådan, dock är ljudet ganska frequent oavsett växlar och hastighet. De som gör skillnad är beroende på hur den blir belastad vid växlingen.

Faktum är att den låter bäst med nåt form av mellanläge när man växlar och själv har jag hittat nån teknik som gör att de på 2-3 och uppåt med lite mellangas precis när den byter växel är i stort sett tyst...

Men skulle man sätta en främmande människa i bilen så slår den med ett ganska dovt ljud var gång man växlar.

Vet inte varför jag skrev "lådan" när du hänvisa till koppling & svänghjul??

Hur pass omständigt är de för en bra meck att kolla dom grejerna?

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Borde inte bmw som till en början dömde ut diffen stå för vidare felsökning som goodwill då det ju inte var den som var kass....tänk om du lagt 38000 kr på en ny i onödan?.
peddan/

De kan man absolut tycka att dom borde göra. det har ju inte kostat mig 38K , men likväl 10K.

Hade jag givit BMW i uppdrag att utföra det arbetet så hade jag naturligtvis stått på mig att jag betalde 38K för att avhjälpa problemet och dom hade fått döda mig innan jag betalat för ett byte som inte avhjälpt mitt problem. Nån form av yrkesstolthet bör ju BMW-Sverige ha.
Nu är det inte lika lätt och BMW-Örebro är av vad jag fått lära mig inte kunniga. Lite trist men många jag talar med anser att deras kompetens sträcker sig till att serva bilar och inget mer.

Har nu läst lite på M5board och har 2 nybörjarfrågor som ni kanske kan svara på:

1. Hur uppträder en SMGIII-koppling när den tagit slut? Är de som med en gammal hederlig som slirar eller har den annat för sig?

2. Launch control..... Exakt hur utförs en sådan med en bil som min? Är det nån knapp som aktiverar eller räknas det som en LC när man helt enkelt trycker gasen i botten från stillastående och motorn varvar upp innan de bär i väg?

Tack på förhand

Mvh Boris

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har ingen erfarenhet av SMG lådor är väl bäst att inflika.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag är inte helt säker men jag tror att en sliten koppling visar sig genom att den inte slår i växlarna utan det blir en liten slirning vid växling med full gas. Alternativt släppa och stampa fullt på gaspedalen vid ca 6000 v/min. Då får det inte slira. Börjar den slira så går det mycket fort tills att bilen själv går in i nödläge och sedsn går det inte att starta bilen förren man bytt koppling.

Dålig koll på launchk...

Har någon kollat dina bussningar till diff, bakaxelbrygga (dvs upphängningen av diffen) och växellådsbussningar?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Kan nog också vara dåligt svänghjul.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tror på att du börjar få glapp i svänghjulet, inte alls ovanligt
St
1.200
Stilren

Boris,

ang Launch Control, LC, så är det en speciell inställning eller speciellt läge av växellådan (s k S6) och bilen som man gör genom att trycka på ett par knappar samt hålla växelspaken framåt medan man trycker gasen i botten.

Nyare version av SMG-mjukvaran tillåter bilen att varva upp till 4000 rpm medan den äldre versionen varvar upp till 1500 rpm typ. Euro-modellerna varvar till 4000 rpm medan USA-bilarna aldrig gjort det.

Se Youtube 1500 rpm
Länk

Se Youtube 4000 rpm
Länk

Jag skulle dock inte utsätta bilen för detta nu när du inte vet vad som är fel på den så att säga. Detta sägs slita ut koppling, växellåda, motor etc men det sägs ju så om allt när man läser på forumen.

Man ska nog dock försöka hålla nere antalet LC-starter för en mer välmående bil :-)

Kolla det som Richo också tog upp. Felet kan ligga där om du har "tur". Lycka till!

Tack för alla svar.

Angående upphängningar och bussningar så beställde jag en total genomgång av alla för ett tag sedan. Inget problem med dom sas de. Så jag får väl lita på de.

Om de skulle vara svänghjulet så säger de mig att man byter koppling samtidigt? vad kan de tänkas kosta med en sån cirkus?

Att jag frågade om Launch Control var för att jag ville veta om jag själv gjort några. Jag läste på m5board att en koppling är 50% slut om man gjort 10 st (typ). Och eftersom jag startat från 0 med full gas ett antal ggr och motorn varvat upp som jag beskrev så blev jag lite orolig att det skulle slita på kopplingen som beskrivet på m5board. Dock kändes de inte som kopplingen tar spec stryk av de jag gjort med dessa starter. Så de var skönt att höra att de var nåt annat som jag inte gjort.

De är så jävla trist de här. De här hände hösten 2012 och då jag haft extremt mkt annat i livet sista tiden så har han bara fått stå. Men nu när solen börjar komma fram så känner jag att nu måste de bli ordning på den. I övrigt är den helt underbart fin i skicket ut och invändigt. Ett enda felmeddelande från motorn på dom 3000 mil jag kört med den. Då var de nån givare som behövde bytas.

Hoppas verkligen jag kan få ordning på de här nu. Drygt att betala 5K i månaden på nåt som bara står. :(

Mvh Boris

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Hur långt har din bil gått? I rent felsökningssyfte så skulle du kunna byta koppling och svänghjul, då vet du att det är perfekt, och har din bil gått 6-12000 mil utan byte så är det nog dax när som helst ändå. Om du ska köpa ny koppling och svänghjul så är ett tips att kolla ebay. Kolla denna länken: Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Och..... när du hittat felet så glöm inte att återkomma om vad det var för fel som var trasigt;)
Tack Richo för dina länkar.

Har nu kollat och kopplingen är inte bytt på min bil. den har gått 13000 mil och av vad jag kan läsa på alla forum så brukar dom vara slut för länge sedan. Så ett byte borde ju inte vara bortkastat oavsett.

Fick pris på BMW som vill ha 32.500kr för hela arbetet och 8600kr om jag själv tar med koppling och svänghjul.
(Rätt dyra grejer??)

Vad har ni för erfarenhet av eftermarknadsdelarna? Kollade lite själv på M5board och många talar om en tillverkare som heter Spec..

Verkar kosta ca 10.000kr plus frakt. Några erfarenheter?

En fråga till:

Är inte koppling och Svänghjul exakt samma till M5 som M6 motsvarande år?

Fick ett felmeddelande på en av länkarna du skickade när jag ställde om till M6 istället för M5

St
1.200
Stilren

Obs att en av Ebay-länkarna (denna Länk inte är för bilar med SMG-låda.

Det är nog kritiskt noga att man väljer en som är avsedd för BMWM6E63 eller E64 med rätt årsmodell för det kan alltid vara skillnader, framförallt mot M5:an och vid olika MY - årsmodeller.. Bara en heads-up!

Tackar Stilren.

Jag tog de säkra före de osäkra här då jag läst lite mardrömsgrejer om eftermarknadsprylar på M5board.

De fick bli originalgrejer.

Kostar lite mer ,men förhoppningsvis en problemfri montering, adaptering osv.

Får då bara hoppas att detta löser problemet också.

Tog en sväng i dag och försökte videofilma så man skulle höra hur de lät.
Tyvärr kunde jag i efterhand på videon inte höra nåt som uppfattades som jag uppfattar de live :(

Hade gärna lagt den på tuben annars så ni fått höra.

Tack för allt för nu så får vi se om de blir nåt mer med denna följetång

Mvh Boris

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.