AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.439

Vit/blå rök ur avgasrör.

Go
5
GoodSatan
735i e65
Hej.
Har fått problem med min 735i e65.
Vid varm motor kommer vit/blå rök ur avgasen när jag står i 1-2 min på samma plats,vid körning rök försvinner.
Byt nys filter i turboaggregat men vet att luftmassemätare funkar ej och rök kommer fortfarande.
Kan det bero på fel i turboaggregat eller nåt annat fel med motor?
Tack på förhand.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Var hittade du turbon?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

E65 735i har inte någon turbo så jag vet, vart du fått info ifrån att den har turbo eller att det går att byta filtret i turboaggregatet? Någon måste ha lurat dig där...

Fungerande luftmassemätare är ett måste för att en så komplicerad bil som E65.

Prova att kontakta Dr Per på Länk , 087110687 och be dom felsöka på vad som inte är helt 100 på din bil. De hittar garanterat felet.

Om jag vore som du skulle jag inte köra en meter till med bilen för det kan bli dyra följdfel om det skulle vara topplockspackning eller liknande som strular.

Lycka till!

Asken
Go
5
GoodSatan
735i e65
Vad menas med det??
det är ingen som bytt den!!

Nick
Go
5
GoodSatan
735i e65
Tack Asken!!!

Nick
Go
5
GoodSatan
735i e65
Fel markering.
Det är e65 730d 2002.
Kanske nån hade liknande fel med bilen.den står på service nu,men byte av agriggat kostar för mycket.
Kan det vara andra fel?

Nick
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vart har du bilen på service, är de kompetenta på BMW:s med specialfel?

Min kristallkula är på semester så det går inte att uttala sig om möjligt fel om inte en bra verkstad klarar av att berätta det tyvärr.

Du kan ju alltid ta den på bärgare över till Dr Per, den får garanterat bästa service där även om han inte är billigast i stan typ.

Mvh
Asken
Go
5
GoodSatan
735i e65
Vet ej om de är kompetenta i spec fel,men de repar alla våra företags bilar,so vart det inga problem. Men de sa att det är bara byte av själva turbon som gäller nu!!!

Nick
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om dom säger det så är det väl turbobyte som gäller eller? Dom är säkert kompetenta att avgöra detta.

Det går att hitta turboaggregat på Länk för 4-5 kkr, alternativt är utbytesaggregat ifrån någon svensk leverantör typ Länk

Sen blir säkert arbetet mångdubbelt dyrare än vad själva aggregatet kostar.

Mvh
asken

Visa användare
1
Yocke
745I -02
735iA -89
Gammal tråd nu men det där problemet är väl en välkänd klassiker på bl.a. e65. Ventiltätningarna hårdnar med tiden för att de inte tål den lite högre temperaturen som en del bmwmotorer håller. Man lägger rökridå bakom sig när man stått stilla någon minut med varm motor men i övrigt ingen rök och ganska normal oljeförbrukning. Hälla i en burk omega 917 i motoroljan kan mjuka upp ventiltätningarna annars är det dyrt byte som gäller. Sök på youtube: e65 valve stem seals.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.