AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
721

Fälgar och Offset för en IX

La
67
Lalle
E34 525IX -92
Lite funderingar som har snurrat förrut, men tänkte höra lite hur ni andra ix-ägare gör...

Har kört med BBS fälgar ett litet tag, med ett offset på 33, vilket skiljer sig lite från orginalets 47. Summan av detta blir att den äter lite insida på däcken, runt om på alla fyra hjul. Äta insida däck är lite BMW syndrom, men jag har den teorin att i och med att jag har ett offset som breddar mer utåt så gör det att det sliter mer på mina däck, eller?!?

Vilket offset kör ni mer?!? Skulle man kunna kompensera däckslitaget genom att justera camber vinkeln lite för mer "uttåt lut"?!?

Lite funderingar, känner mig lite rådvill just nu!

/ Lalle
Varför skulle det slita annorlunda för att du har en annan offset? Offseten flyttar ju bara hjulet i sidled, den ändrar ju inte vinkeln mot marken. Eller har jag fattat totalt fel?

mvh
Berg

Den är inte lång men den är smal......
JO
123
JOP
535i E34
HejSvejs.
Jag har också en 325iX -87, med bara en uppsättning plåtfälgar/sommardäck. Jag letar desperat efter någon lättmetallfälg som jag kan flytta däcken till, alt köpa nya däck om jag skulle hitta ngt annat än de 14" som är original. Plåtfälgarna skall sedan helgas till vinterdäcksbruk.
Jag har hört ryktas om att fälgar till en vanlig 325:a inte bara har fel offset utan att det också skulle omöjliggöras pga på bromsokens placering...
Finns det ngn som kan bekräfta/dementera detta?
Om så är fallet, skulle man inte kunna lösa det genom att ha 15-16"-fälg?
Bultcirkeln är ju ganska vanlig, eller hur? Det måste ju finnas ngn bil som har samma offset som iX. Ngn som vet?
/JOP

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Vanliga 325 14" funkar.. har det på vinterhjulen.
Golffälgar (ET 38) passar bra... samma centrumhål också... kika på min i länken nedan.
17 tummarna är till golf men passar finfint... 100+ Touring heter dom.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
w1.923.telia.com/~u92305739/
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
fr
79
froven
2002 tii -74
325ix -88
Jag har BBS krysseker 15" med ET 24, vilket jag tror är
orginal på 325i. Min bil har orginalhöjd bak, och lite
sänkt fram och den tuggar duktigt med däck på insidan bak.
//Peter
La
67
Lalle
E34 525IX -92
Jaja, låter som man får räkna med lite däckslitage på insidan, inte skoj för pengabörsen, men va fan, de e ju bara pengar...

Angående andra fälgar så är det bara att prova, de flesta fälgar har ett mindre inpressningsdjup än IXens 47, vilket gör att de flesta går att trycka på, eventuellt med en liten spacerplatta. Mig veteligen är den kritiska punkten fjäderbenen fram, men som man säger på utlandet, trial and error!

Min teori om hur offsetet påverkar slitaget underbygger jag på följande sätt. Visst, camber är vinkeln och offset/inpressningsdjup är förskjutning i sidled. Detta gör att om man har ett mindre offset, dvs breddar mer utåt, får man ett högre tryck på insidan av däcket. Givetvis blir vinkeln densamma, men anläggningsytan mellan däcket och marken bör förändras. Är det någon mer som skriver under på denna teori?!? Måste finnas någon däckskunnig här...

/ Lalle
Sp
53
Spyder
525ix -92
Lalle du har inte helt fel i dina funderingar...

Du har fälgar som sitter längre ut på bilen på grund av olika ET (inpressningsdjup). Framvagnen i sig är inställd att ha en liten "tå in" dvs däcken petar en aning mot varandra i framkant (bilens riktning). Dessutom finns en viss camber med "innåt lut".

Om vi skall spetsa problemet en aning och säger att däcken sitter flera meter ut från bilen på grund av ett mycket stort negativt ET. Detta kommer betyda att du har ett hjulpar som sitter likt ett V på bilen, snett framåt och långt åt sidan. Har man dessutom "innåt lut" camber står bilen på tråget och däcken i luften likt några spröt.

Hmm, kan vara en snudd av det syndromet du råkar ut för då du kör omkring i 4wd med fel ET. Sedan är det som du säger att det blir ett annat tryck på däcken, vilket tillsammans med camber och "tå in" gör att däck slits onödigt mycket, lager tar stryk, mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.