AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.827

Motor och drivlina byte BMW X5 2001

Halloj alla glada.

Har precis skaffat mig en annan bruksbil så nu ska X5an in i garaget för ombyggnad.
BMW X5 4.4i 2001 är bilen i fråga.

Då jag har planer på att "trimma" den samt få den godkänd som ombyggt fordon krävs motor byte och drivline byte.
Detta kommer troligtvis bli ett långtids projekt och börjar i planeringstadiet.

Kravet från SFRO är att drivlina och motor skall ändras vesäntligt. Min tanke är då en V8/V12 samt X-drive. Detta trodde han jag snackade med på SFRO skulle räcka.
Då även slänga på andra skivor och bromsar.

Effekt kan jag komma upp till nästan 500HP med 15kw/100kg kriteriet.
Vilket öppnar för en hel värld av "roliga" motorer.

Första frågan jag har då,
Kan man köra på E85 med BMW OEM styrning, eller krävs det ett externt sprut? (E85 är ett krav för omreg)

Åter till motorvalet, finns 2 alternativ jag fastnat lite för:
2. N73B60
3. N62M** + Kompressor

Nackdelen med V8:orna är att SFRO inte trodde det skulle räcka för att klassas som ombyggd. (Hoppas det blir ändring på detta snart då det mesta sker på insidan av motorn, och Transportstyrelsen stirrar sig blind på att man skall förändra motorns fysiska struktur).

N73 ser av den anledning mest lovande ut. Där behöver jag då endast konvertera till E85.

Ang drivlinan så blir det till att använda ZF GA6HP26. Samma infästning mellan block och låda, både på N62 och N73.

Här dyker också en fråga upp när vi närmare oss drivlinan och X-drive, hur ser samverkan mellan Motor-->Låda--> X-drive ut?
N73an som satt monterad i 760 har samma låda som X5 med N62, till skillnad från X-drive modulen.

Hur skulle en låda från N62 m X-drive fungera med en N73 från en 760?

X-drive, har det externt styrsystem eller är det integrerat i ECU'n / Anti-spinn?

Flika gärna in om jag missat något grovt :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har tyvärr ingen relevant input till dig, men detta låter som ett roligt projekt. Ta gärna bilder och håll oss uppdaterade!

Hittade en V12 konverterad X5a;
Länk

Dock osäker om denna är 4WD eller 2WD.

Det slog mig just att främre drivaxeln går genom tråget på X5orna, men det borde gå att lösa med lite svetsning till 12an.

I övrigt är det samma Diffar bak och fram från Pre X-drive till X-drive, dock olika innehål.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Går att mappa om originalsprutet för E85. Och tur är ju det då N motorerna är direktinsprutade så det finns inte många eftermarknadssprut som ffixar det. V8 och V12 har dessutom 4 steglösa VANOS.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Det låter bra, var en av mina oros moment just E85 konverteringen.

Har grävt lite mer och inser att det är nog lättast att skippa X-driven. Och köra på bakhjulsdrift.
Dels för reg.bes. Samt utrymmesskäl i runt,motorn.

Har även fått tummen upp hos SFRO.

Så nu letar jag en e65/66 till rätt kurs i Tyskland som ska bli donator bil!

Har ni tips på någon som är kan Mappa för E85?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.