AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.141

BMW e46 320 sedan köpa nya strålkastarglas/blinkers sverige eller tyskland?

My
19
Myblackpearl
E46 320i -04
Hej!
Mina strålkastarglas (som är gjorda av plast) är dåliga, lite spruckna och jag vet att man man slipa det själv och göra men det finns sprickor i både plastet och i blinkersen, tänkte höra med er, är det stor skillnad på original och pirat? Vad tror ni original kostar?
Strålkastarglas (Lins): Länk
Eller tycker ni jag ska beställa hem från tyskland, Ebay för nån slant billigare?

Och vad säger ni om LED reg belysning bak, är det svårt att montera själv??

H Filip

My Black Pearl - BMW über alles
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Har själv köpt två par ifrån schmiedmannoch vart väldigt nöjd.

Har kört 3k mil sedan dess monterades och upplever dom fotvandrande som väldigt bra och prisvärda.

Bilen såg lätt 5år yngre ut med nya "lampor"
Mr
23
Mr M-Sport
520dA Touring -11
X1 xDrive 18d -10
Jag gjorde det för något år sedan på min bil av samma modell och årsmodell. Jag fick ett pris på ca 5000 kr med material och jobb (endast strålkastarna). Jag valde att göra det själv istället. Jag har sålt bilen och har därför inga kvitton att kolla på, men jag vill minnas att jag betalade 1250 kr per sida för strålkastarglas (minns inte om packningen ingick i det priset). Blinkersen byter man hela insatsen på. De tror jag kostade runt 350 kr per sida.

Jag kan också tillägga att jag inte hade gjort om det på egen hand. Skulle jag göra detta igen skulle jag lämna in bilen. Det krävs en enorm kraft för att få dit glasen med den nya packningen. Det är en fördel om man är två stycken som hjälps åt.

Om du har spolarmunstycken till strålkastarna så är det inte heller helt orimligt att infästningen till täckbrickorna till dessa är rätt skör vid det här laget, och att infästningen kan gå sönder.

Den första guiden jag följde visade sig felaktig. Det såg betydligt enklare ut på den än vad det visade sig vara, och den hävdade att vissa moment inte var nödvändiga. Det är inte kul att upptäcka att de visst är nödvändiga när man är halvvägs genom processen. :)

Learning by DIYing
My
19
Myblackpearl
E46 320i -04
Mr M-Sport, menar du att du fick byte av bara linsen där fram för 5k med materialet? inte hela strålkastaren? kan man inte använda den gamla pakningen till det nya glaset, annars vet du vart man kan hitta dessa packningar och vad de kostar? Jag har kollat på Youtube hur man byter och det ser inte så svårt ut, och vet du om dessa jag linkade fungerar till Facelift modellen, du hade också facelift? m tanke på samma ålder och modell på din bil.

My
19
Myblackpearl
E46 320i -04
Werpa, var monteringen svår? hade du facelift? använde du dem gamla packningarna till nya strålkastarplastet?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det är inte alls svårt att byta strålkastarglaset även om man gör det själv.
Däremot var försiktig med spolningen som sitter under strålkastaren, där kan man paja något om man är för våldsam.

Finns massor med youtube video som visar hur man byter strålkastarglaset.
Mr
23
Mr M-Sport
520dA Touring -11
X1 xDrive 18d -10
5k var priset för att låta BMW fixa strålkastarna. Då ingick linsen, packningen, och arbetet. Det kan ha varit med blinkers, men det minns jag inte. Blinkers är dock jättelätt att byta själv.

Packningen ska bytas. Annars riskerar du att det inte blir tätt och att fukt tränger in. Packningen var inte så dyr. Någon hundring vill jag minnas.

Jag kollade aldrig med någon annan än BMW för delarna. Reservdelskillen är riktigt bra hos min lokala BMW-återförsäljare (Skellefteå). :)

Ja, jag hade också en E46 320i -04.

Visa gärna vilken youtube-video du har tittat på, så kan jag avslöja hur väl den stämmer överens med mina erfarenheter. :)

Learning by DIYing
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
PS. Finns två sätt att att byta strålkastarglas.

1. Ta ut hela strålkastare utan att behöva göra något med spolningen under. Nackdel är att man ka få felinställning på lampor.

2. Plocka bort underspolningen utan att behöva plocka ut hela strålkastare. Dvs strålkastare sitter kvar och du ta bort endast strålkastarglaset. Nackdel är att något kan gå sönder (spolningsmonsticke, plastlist under strålkastare)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Sorry! Fel av mig...man måste visst få bort underspolningen oavsett om man ska ta bort hela strålkastare eller endast glaset.

Länk

My
19
Myblackpearl
E46 320i -04
Tomas_e36 tack så mycket, verkar inte så himla komplicerat ändå! Hur är det med Angel Eyes, är det Svårt att montera? är det värt det? mycket krångel? någon erfaranhet någon?? och vet du om man kan få den där packningen hos Schmiedmann eller bara hos BMW? är det värt att byta den i samma svep också

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Angående angeleyes så kan du gå in på mekartips, där jag har ett eget inlägg för hur man gör.
Mr
23
Mr M-Sport
520dA Touring -11
X1 xDrive 18d -10
Kommentarer kring videon från Tomas_e36:

i videon visas Bosch-varianten från tidiga årsmodeller. Det ser ut vara samma insats som för senare ZKW, så det är samma förfarande. De två moment som kan göra det svårare än vad videon antyder är eventuella spolare samt om du väljer att byta packning.

Spolaren är inte så jobbig. Använd ett verktyg till att dra ut täckbrickan och koppla loss den. Var beredd på att du kan bli nerspolad när du släpper tillbaka spolararmen. :)

Med en ny packning blir det avsevärt mycket svårare att få dit lyktglaset än vad det är i videon.

Learning by DIYing
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
gamla packningen återanvändes montering var väldigt lätt.
ingen facelift. av med spolaren,, bara att dra i "röret". bort med glaset. montera omvänd ordning.

har man pillat tidigare är detta ingen problem att lösa på en kväll.

kommer inte ihåg vad jag betalade men det var absolut inga 5k. snarare 1000kr för båda sidor eller liknande...
Här är hela lamp insatser, så kan du själv bläddra genom.
Länk

Ska du enbart ha linserna, så finns det också för c:a 300:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.