AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.280

Nytt 100Ah-batteri i E46 330i - 2003, men startmotorn klickar bara ändå

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej,

Märkte igår att startmotorn drog runt lite långsammare än vanligt och nu imorse orkade den inte runt alls (E46 330i, automat).

Slängde i splitter nytt 100aH batteri (gamla var på 78) men klickade bara?

Nya batteriet mättes vid startögonblicket upp till 12,6V och 980 Ah...

Är det någon kondensator/startspärr som behöver lite tid på sig efter byte?

Kan det vara någon jordfläta/koppling som igår gjorde att startmotorn gick segt för att idag totalvägra? Konstigt men kanske möjligt?

Tacksam för tips!

Ska prova ikväll med startkablar men annars är det väl inget att välja på förutom bärgning....

Hälsningar,

Christian

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla alla anslutningar som minuskabelns jordning från batteriet, fläta mellan block och kaross och pluskabeln på startmotorn. Menar du att du mätte 980 A då startmotorn gick (inte Ah alltså)? Det låter extremt högt och jag undrar om så många batterier eller ens kablarna klarar så hög ström.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Inte jag som mätte men tror det var 980 Ah innan jag försökte dra runt startmotorn.

Nu tycker jag mig höra ett skrapande ljud nånstans framifrån på högersidan det lilla som startmotorn rör sig.

Kan det vara startmotorn?

Lager eller annat?

Konstiga är att startmotorn span på hur fint som helst fram till att den nu inte ens går runt, kan den lägga av så plötsligt?

Ingen dipp i ström avseende instrumentering eller annat när jag försöker starta, bara startmotorn som inte vill.

/Christian

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan ju vara ett lager eller ett slitet kol som ställt sig på tvären. Det sitter väl den "nya" typen av lite mindre högvarvig startmotor nedväxlad med en liten planetväxel på M54,
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Tjonga till den med en hammare samtidigt som ngn annan sitter i och vrider på nyckeln. Använd en förlängare från hylsnyckelsatsen eller ngt liknande stumt för att nå ner till startmotorn. Obs, du behöver inte slå för kung och fosterland, en lättare tjong kan räcka för att den ska lossna om den hamnat i mellanläge och är sliten.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Mellanläge verkar det inte vara eftersom den gick trögare och trögare tills den inte orkade men gör ett försök med att tjonga till den ikväll...

/Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ger upp, ser inte ens var jag ska banka ;)

/Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Uppdatering:

Startmotor slut, konstaterat av Mechanum.

Låter de byta till ny, tur de har kampanj på arbetskostnaden just nu ;-)

Tack för alla tips!

Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Feedback: Fick tillbaks bilen igår från Mechanum Mölndal (Göteborg).

Med ny startmotor (OEM) och nytt 100aH batteri (Moll) så är det en fantastisk känsla när bilen bara "smäller igång" på morgonen.

Lät dessutom Mechanum utföra vad de kallar "Liten Bilvård", fantastiskt prisvärt för 349:-, blev riktigt fräsch bade ute och inne.

Lite fattigare såklart men mycket nöjd :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.