AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.069

Åsikter om denna 325d?

Hej!

Går i köptankar och har hittat denhär fina 325'an, vad säger ni kunniga om den?

Länk: Länk

Hälsning
Joel
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Trevlig och ovanlig bil. Mycket pengar för en E90 men bra exemplar kostar alltid pengar.

-------
//Lövet
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Den ser fin ut, men jag tycker att priset är något i överkant med tanke på den ojämna utrustningsnivån. Undrar vad den har använts till? Rätt lågt miltal för att vara en bruksbil men kombon liten diesel, stor ljudanläggning och automat känns onekligen så. De där fälgarna är jättefina, se till att komplettera med låsbultar...

Wilhelm Svenselius
Ja det känns ju som att det är ett lite högt pris, men om miltalen stämmer så är det väl ganska vettigt?
Någon som vet om det är paddlar på ratten i denna modell?
Rent spontat känns den fräsch, bra utrustad och lågt miltal.
Kanske får åka och kika på den..
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det syns inga rattpaddlar på bilderna iaf. Jag tror inte att den där automatlådan har dem ("gamla" spaken).

Wilhelm Svenselius
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag tycker definitivt du ska åka och titta på den. När jag kollade på 320D (i och för sig årsmodell 2011) som gått bra mycket mer än den kostade de 200k+ så den där tycker jag inte alls är så dyr med tanke på hurdan den är. Det är ju värt att kolla på den och sen har du kanske någon att byta in och kan förhandla om priset en del.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
W2k, tycker ditt resonemang är konstigt. Det finns ju flera personer som inte kör mer än ca 1000-1500 mil per år, men kan väl vilja ha en trevlig bil för det. Av dem som trycker 3000 mil+ om året kör ju en hel del i tjänsten vilken denna person kanske inte gjort.

Den är hyfsat välutrustad måste man säga. Navigation hade ju såklart varit extra trevligt men annars har den ju det mesta av den mer "normala" extrautrustningen. Så vad är det som gör det till en ojämn utrustningsnivå?

Sen liten diesel... det finns vad jag vet ingen diesel med större cylindervolym i 3-serien (dvs 3 liter), men det finns starkare, så särskilt liten diesel är det ju inte. =)

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
W2k, tycker ditt resonemang är konstigt. Det finns ju flera personer som inte kör mer än ca 1000-1500 mil per år, men kan väl vilja ha en trevlig bil för det. Av dem som trycker 3000 mil+ om året kör ju en hel del i tjänsten vilken denna person kanske inte gjort.

Den är hyfsat välutrustad måste man säga. Navigation hade ju såklart varit extra trevligt men annars har den ju det mesta av den mer "normala" extrautrustningen. Så vad är det som gör det till en ojämn utrustningsnivå?

Sen liten diesel... det finns vad jag vet ingen diesel med större cylindervolym i 3-serien (dvs 3 liter), men det finns starkare, så särskilt liten diesel är det ju inte. =)

W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Grelle, visst ska man ha en trevlig bil fastän man kör lite, jag menade inte så. Det låga miltalet är enbart en fördel. När jag skrev ojämn utrustningsnivå var det just den totala avsaknaden av iDrive (nav osv) jag syftade på. I övrigt har den ju en del.

Med "liten" syftade jag på effekten och att motorn är klen relativt andra av liknande volym. Den här bilen har gamla M57-motorn som introducerades 2006. Svagare och törstigare än vad som kom kort därefter. 197 hk är väl tillräckligt för en bruksbil. Men nu kanske du förstår varför jag tycker att man kan ifrågasätta priset.

Här är hela utdraget förresten om trådskaparen är intresserad: Länk

Wilhelm Svenselius
Tack för infon W2k !
Angående motorn , vad jag har läst mig till så bör man sikta på en motor efter 2009 då den tidigare var en 2,5l men senare en 3,0l ?

Finns det alltså ännu en nyare motor i e90 modellen? vilken årsmodell är det då man bör kolla efter eller hör det ihop med aut eller manuell låda?

Väldigt bra lista du fick fram där, är det något en vanlig svensson kan hitta eller jobbar du med bmw?
Det står inget om AUX-ingång, eller det kanske är "standard" nu för tiden?
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Den är tillverkad 2010-02 och har M57. From 2010-05 har den N57 och är mer som 330n, även automatlådan. Effkten steg till 204hk/430Nm (vs 197hk/400Nm). Säkert inget fel på den i annonsen, ser riktigt fin ut och bra mil och allt men är man beredd på att betala premiumpris för E90/E91 bör man kunna få den senaste uppdateringen och mer utrustning.
Tack Kris, där är datum att ha i huvudet!
blev lite lurad på den i annonsen då det står att den är satt i trafik 2011 så tänkte att den hade "senaste" motorn, men det är klar, satt i trafik och tillverkad är ju inte samma sak. !
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
niceandclean,

precis som kris skriver ovan, N57 ersatte M57 och är en bättre motor. Därmed inte sagt att M57 är en dålig motor, men det är 2006 års teknik med allt vad det innebär. Dock är cylindervolymen 3,0 lit på alla E90 325d. Man/aut spelar ingen roll för motorgenerationen.

AUX-ingång står inte i utrustningslistan, men den här bilen har det med all säkerhet. När/om du tittar på den kan du ju kolla efter, den sitter i armstödet fram.

Jag jobbar inte på BMW, ett sådant utdrag av utrustning etc som jag postade kan vem som helst ta fram genom att gå in på Länk och skriva in de sista 7 siffrorna i chassinumret. Chassinumret får du fram genom att gå in på Transportstyrelsens hemsida och söka på bilens reg.

Wilhelm Svenselius
Återigen tack W2k,

Verkar som att det är ganska liten marknad för 325ór i dagsläget men det kanske kommer in fler när högsäsongen närmar sig och såna som mig sitter och letar bil dagarna ut!
Finns bilen kvar så kanske jag kikar på den i helgen men det är en bit att åka (35mil) så det är lite därför jag ville kolla med er experter innan :)

Siktar såklart på en med N57 motorn (hade blandat ihop det med 2,5l och 3,0 ) men som sagt, det ser lite tomt ut på marknaden..
Listan är ju super att ha för att kolla utrustningen, det är ju sällan firmorna specar rätt eller allt.. Tack
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker M57 325d är en kanonmotor. Min farsa hade 325D LCI mellan 2008-2012 och den drog ca 0,55l/milen, men det var klart övervägande landsvägskörning. Den drog väldigt fint från botten och gick förvånansvärt bra för sina 197hk. Tror inte du märker någon direkt skillnad på 204hk varianten gentemot 197hk.

Däremot märker du skillnad om du går upp på 330d N57.

Är du redan användare? Logga in i menyn.