AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
35.028

Vart ska jag sälja X5 någonstans?

Sida 2 av 5
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har inte själv gjort affärer av Premium cars, men jag har varit där flera gånger och fått ett mycket seriöst och trevligt intryck, så det kan vara värt att kolla upp närmare

BMW CS #5139
Jag kan varmt rekommendera 7H bil. De har sålt två bilar åt mig det senaste året. Ring Jacob Langer (FC) och diskutera hur ett upplägg för dig kan se ut och vad han tror att du kan få för pris.

/Anders
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
kolla med janne på mellingerbil i Västerås de betalar riktigt bra 021-300 300.
Eller Landrins bil i Västerås.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Det blev Tomas Sund som fick sälja bilen. La ut den för 399' och den blev såld på en vecka utan prut. Mycket smidigt!
och vad blir det nu istället?

/Anders
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Det blir en Porsche Macan S bensin som levereras vilken dag som helst
aha spännande, ja nu minns jag, det var väl du som hade en Macontråd här på forumet. Lååång leveranstid kan man ju säga, det har varit några ute på blocket har jag sett.

/Anders
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ja. jag lade ut en tråd när jag fortfarande valde lite mellan Macan och 335 GT. Nu är man både sett och kört Macan S så känns det verkligen som rätt val faktiskt. Även om jag sviker BMW efter 12 år som märkestrogen...

Jag tror det varit mest diesel ute på blocket. S bensin verkar det i dagsläget vara sämst tillgång och längst lev tider på tydligen för att man sålt en större andel bensinbilar än förväntat. Jag hade kunnat få tidigare lev av både diesel och turbo om jag velat.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Du kanske ska annullera ordern och beställa en BMW istället? ;)
Länk

Hoppas att Porsche kommer tillrätta med "problemet".

Mvh/ Niclas
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Helt ärligt, jag har plöjt igenom de flesta tester
Som gjorts av Macan både svenska och utländska.
Teknikens värld känns som den tidning varit klart mest avigt och negativt
Inställd till Macan av alla jag läst. Oklart varför?
Det kanske visst finns fog för deras påståenden. Men jag väljer nog att lita på
Den stora majoriteten som trots allt höjer Macan till skyarna i de flesta fall.
Att TV inte ser någon alls anledning att välja en macan före Q5 som de skrev i deras test säger allt för mig.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Macan är ena de bättre (om inte den bästa) SUV/SAV som finns att köra för tillfället. Jag hade gärna slagit till på en sådan om inte leveranstiden här i England är ca. 18 månader!

Jag kan förstå vad TV menar angående Q5:an vs. Macan om man bara ser till inköpspris kontra utrymmen. Men Q5:an har inte en chans att mäta sig med Macans körkänsla och väghållning.

Mvh/ Niclas
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Har man November på sig att sälja en X5 tror ni innan marknaden dör för året? December-Februari brukar ju vara ganska dött att sälja bil vet jag.

Ska sälja min X5 och funderar på hur jag ska sälja den.
Går utmärkt att sälja bil under höst/vintern, särskilt SUV. Sen gäller ju en gammal regel att allt går att sälja så länge priset är rätt...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Får vi bara snö i November så blir folk som tokiga i SUV/ X-Drive och gud vet vad, nästan som de hellre byter bil än till vinterdäck:)

Dock ska man betänka att det finns en del i tänket att efter hjulen så kan det vara dött. De som belånat högt och kanske t o m till julklappar har helt enkelt inget cashflow. Bilhandlarna själva säger att deras dödate månader är Januari-Februari och tiden mellan midsommar och när skolorna startar rent generellt.

Begagnade sommardäck köper man billigast när vintersäsongen börjat och omvänt med vinterdäck. Cab säljer bäst om våren och SUV om hösten.

Priset kan göra vad som helst säljbart när som helst för det är det som talar idag.

Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det skiljer mycket mindre mellan månaderna vad gäller ägarbyten än vad ryktena säger på Autopower. Har man tillgång till riktig statistik (Vroom och liknande system) blir det nästan humor att det här alltid är "fel" månad här att sälja...

Sätt rätt pris. Formulera en vettig annons. Var trevlig när du handskas med spekulanterna.

Då säljer du bilen oavsett månad.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
andreas_lofgren: Intressant och positiva fakta. Finns det något i statistiken som man kan härleda prisnivå på biltyp och säsong i någon form mest för min egen nyfikenhets skull?

Låter själv alltid bilhandlare sälja bilar vid ett värde över 100kkr för det verkar som det finns någon nivå där där folk föredrar att titta på bil i en bilhall, få finansiering med mera men har inte försökt sälja mer än 3 bilar över det beloppet själv för ett antal år sedan innan jag tröttnade.

Mvh
Asken
Visst är det som Lövet säger.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Asken: Då försäljningspriser inte är offentliga finns ingen sammanställd statistik på det sättet. Bilålder finns tillgänglig som parameter men det blir ju lite trubbigt att gå på. En gammal bil behöver ju inte vara billig ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Skiljer det inget på _antal_ sålda bilar mellan månaderna heller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu har jag botaniserat vidare och detta kanske ni vill lägga på minnet. Exakt så här ser det ut:

Andel av årets ägarbyten av begagnade BMW mellan privatpersoner per månad

Jan 6%
Feb 6%
Mars 7%
April 9%
Maj 9%
Juni 9%
Juli 9%
Aug 10%
Sep 10%
Okt 10%
Nov 8%
Dec 7%

Som ni ser är påståenden som "det är ingen som köper bil efter jul", "det är ingen som köper bil på sommaren" struntprat. Visst skiljer det mellan månader, inget snack om det, men skillnaderna ligger inom enstaka procentenheter.

Av upphovsrättsliga skäl kan jag inte avslöja vilket system datat är hämtat från (men grunddatat är Transportstyrelsen) eller exakt vilket år det är. (Det är något av 2010-2014. Men det skiljer inget mellan åren)

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.