AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
35.026

Vart ska jag sälja X5 någonstans?

Sida 1 av 5
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Vi ska sälja vår X5 -11 till våren sommaren. Har funderat på att sälja via KVD eller liknande. Blocket eller annat ställe där man säljer direkt till köparen är absolut inte aktuellt (jag betalar gärna provis till ngn annan för att göra jobbet).
Har ni några tips på vart man får ut mest pengar? Enligt bilpriser.se så står bilen i 442´hos handlare och 388-408´vid privatköp. Vad är rimligt att få via t ex KVD tror ni?
Bilen är företagsägd.
Jag tycker att du skall sälja själv men skickar dig ett PM.

/Anders
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Tack för PM!

Ja det betalar sig säkert bäst att sälja själv men det är inte intressant för mig att lägga ned tid på massa kompisar, bästa priset, däckssparkare, besserwissers etc. Kanske har förutfattade meningar om att sälja denna typ av bil privat, men jag känner att jag orkar bara inte. Jag betalar gärna priset för att låta någon annan sköta försäljningen faktiskt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kolla garantibil.se också, alternativt lägg ut den som försäljningsuppdrag hos någon firma. Borde kosta någonstans mellan 25 och 45 000 i komission.
Gitarrjohan: Vad är det för spec och mil på bilen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
KVD tar max 9800kr, Garantibil 1500kr. Att betala 10% på en så dyr bil till firma känns dyrt.
Dock kommer du inte få bilen såld via garantibil då de inte har några köpare. De har lyckats förmedla 4st bilar sedan lanseringen.

-------
//Lövet
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Fick även tips om garantibil av en bekant som tydligen i sin tur var bekant med ägarna typ. Ska kolla dem, men säljer de inga bilar så är det ju inte intressant.
Fick ett bud på 350´av Porsche via deras samarbetspartners. Känns ju inte så aktuellt kanske.

Den är rätt välutrustad
4100 mil
3.0D -2011 alltså den faceliftade modellen.
Sportpaket med 19" både om SoV
Sportstolar med elminne
Helskinn beige
Individual pianolackade paneler
Panorama
Xenon
Svart metallic
Navi Pro med bluetooth, USB etc
HiFi
Tredje sätesrad
Elbaklucka
El infällbar drag
Belysningspaket
4 zon klima
Isofix
Aut avbl innerspegel
Aut helljus
Inbyggda solskyddsgardiner i dörrarna bak
+ säkert något som jag glömt
Jag tror absolut inte att KVD är rätt försäljningsställe för att få ut ett bra pris för detta objekt.

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag kanske köper den om det är rätt pris. Hur mycket vill du ha för den?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men vad är du ute efter? Så länge du inte säljer den själv så får du räkna med att få ett sämre pris. Ska du gå med KVD så får du räkna med ett acceptpris som kommer vara lägre än 350 000 kr. Det är inte säkert att bilen går för det priset, men du bestämmer inte själv priset på bilen (och inte heller acceptpriset). Så var det åtminstone för ett par månader sedan.

Ingen sysslar med välgörenhet, så vill du inte sälja bilen själv får du räkna med att någon annan vill tjäna pengar på din bil för att göra jobbet (bilfirma, KVD osv).
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Marin: det ligger väl någonstans inom bilpriser.se spannet. Grejjen är dock att det är först om några månader det blir aktuellt att sälja

Acey: självklart är det ingen välgörenhet men jag skänker heller inte bort bilen. Och jag har tid att vänta på rätt köpare. Det kommer absolut inte att vara någon panik att sälja. Sedan vet jag inte exakt hur man kan vädera bilpriser.se information. Jag är absolut beredd att betala provision men om bilpriser räknar ett handlarpris på 440´och en handlare är beredd att betala 350´så är det knappast ett ok pris anser jag iaf. Som Med Känsla skriver så kanske KVD inte är rätt försäljningskanal för denna bil
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag hade i normala fall rekommenderat Thomas Sund Bil AB på Valhallavägen, han är gammal försäljningschef på BMW solna som öppnade eget för många år sen samt är välrenommerad. Han har dock en X5 E70 3.0d till försäljning redan Länk och begär 369kkr, dock har den gått ett par tusen mil längre men det kanske kan ge ett hum om vad din bil är värd? Förvisso är vinterhjul värda en del men mer än 400kkr är nog svårt att få ut tror jag spontant.

Mvh
Asken
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Den här bilen ligger i den prisklassen och då tycker jag den är mer prisväd än din för 390'

Länk

Runt 350' är inget skambud tycker jag.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som sagt, 350 000 är ett helt okej bud. Med M-sportpaket och komfortstolar hade man kommit upp en bit till. Det kommer komma ut en hel del E70s nu iom övergången till F15.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Alltid svårt med värde. Den bilen för 399´som det länkades till verkar dock inte ha den tredje sätesraden som jag har. Vet inte vad denna värderas till (är ju även skjutbart och vinklingsbart baksäte samt luftjädring bak då). Kanske gäller att köparen verkligen vill ha detta tillval antagligen.
Bilen för 369´var ju bra utrustad men var dock inte facelift samt gått nästan 3000 mil mer, vilket borde påverka lite det med.

Eftersom jag kommer att ha tid på mig att sälja så kommer jag vilja ha någonstans i bilpriser spann -provisar till att börja med så får vi se sen. 10-15% provis på en så pass dyr bil som någon nämnde känns ju inte ok. Då får man kanske försöka sälja själv i värsta fall ändå.
Bilen hos Häggenäs är ju en importare också. Behöver inte vara något fel i det men man får räkna med ett sämre andrahandsvärde jmf med TS bil som verkar vara svensksåld.

Jag skulle ändå ge Blocket en chans - gör du en bra annons med fina bilder och sätter ett vettigt pris så har du den såld till en seriös köpare inom några dagar. Det ringer inga "bästa-priset-kompisar" eller oseriös däcksparkare med en gammal BMW Petronas tröja på en bil i 350-400kkr klassen :-)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Om du inte visar telefonnumret på blocket och ber om första kontakt via mail så brukar många inte orka jiddra, bättre då de seriösa mailar och man ser oftast om det är vettiga personer.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
nu är det på allvar dags att sälja. är det någon som har erfarenhet av Länk? 7h bil verkar ju klart intressant men det är ju inte nästgårds direkt. Hur mycket kan man räkna med att få betala i kommision hos handlare? kollade blocket nyss och det finns i dagsläget inte spec många x5 -11 till salu faktiskt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jaha, okej. Var någonstans ser du att den där firman tar på sig försäljningsuppdrag?
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
utgick från att de gör det men de kanske bara kör egen import. andra tips på bra firmor mottages gärna
Det står klart och tydligt under "OM" att dom tar på sig och sälja åt dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.