|
|
|
|---|---|
|
Håller på att byta motor i min kompis E46 330 coupé -02. Jag har skruvat loss det mesta men har några funderingar. Kan jag lyfta ur motor och låda samtidigt? Det känns väldigt trångt mellan framvagnsbalken och oljetråget samt växellådan och karossen. Jag hittar bara en lyftögla på motorn längst fram. Finns det någon mer lyftögla gömd längre bak på motorn? Hur sitter spakstället fast? Jag har tagit loss växelspaks knoppen, damasken och isolering. Sen har jag tryckt ner gummi damasken ner i hålet. Under bilen ser det ut som om att spakstället sitter med en pinne som är instucken i ett fäste i karossen. Är de det enda? Tack på förhand! | |
|
Det ska gå att lyfta ur hela paketet. Har sett bilder på det. Bytte ganska nyligen motor i min bil fast en 325ti. Jag delade dock motor och låda först. Finns ett öra i blocket mellan torpedväggen och insuget. Enklast är nog att låta spaken sitta kvar i bilen och släppa på länkaget på lådan. |
|
| Får även släppa ner framvagnsbalken för att kunna få motorn framåt. Sitter med fyra stora skruv underifrån. Styrstången kan behövas lossas från styrväxeln med! | |
| Skulle rekommendera och dela på motor och låda då det blir j*vligt trångt om du tar ut hela paketet. samt så som Wheelie82 säger, lättast är om du släpper på länkaget. Det kan gå utan att behöva lossa på styrstången, man får vara lite försiktig bara. | |
| Jag tog ur motorn igår. Jag släppte på framvagnsbalken lite och lossade styrstången. Jag fick ur motor och låda tillsammans utan problem. Jag lät spaken sitta kvar på lådan, det gick fint, tog bara av knoppen och damasken. | |
|
Härligt! Tog du bort hela fronten eller trixade du upp den mellan torpedvägg och kondensorn? |
|
| Jag tog av lampor, fronten och hela kylpaketet. | |
| Aah då förstår jag att du inte ville trilskas med att dela på motor och låda! | |
|
Är man envis så går det, jag fick ur motor och låda utan att ta bort front, lampor eller ngt i subframe. Det var ett jävla helvete men det gick :) |
|
|
Den motorn som satt i gick inte på tvåans cylinder för att det var bara hälften så mycket kompression i den cylindern jämfört med dom andra. Men när man körde så kunde man slå av tändningen och starta motorn igen så gick den på alla cylindrar en liten stund. Jag lyfte toppen idag och såg att iaf en av avgasventilerna på tvåans cylinder satt lite konstigt och höll inte riktigt tätt (motorn har blivit övervarvad vid bankörning och jag antar att kolven tagit i ventilen) Min fråga är hur kunde bilen gå på alla cylindrar en liten stund efter man startat om motorn? Är det så att den inte ville tända ordentligt på cylinder två, och det känner styrsystemet av och stänger av bränsletillförseln till den cylindern efter en liten stund? Och när man startar om motorn så nollas allt tills det händer igen? Kommer inte på någon annan förklaring =) |
|
| Ja det är nog så. Den cylindern avviker så pass mycket att ecun fimpar soppa och gnista. Vid omstart gör den nytt försök en stund. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.