|
|
|
|---|---|
| Har inte en susning hur man räknar ut moment, var bara nyfiken eftersom jag har en moment nyckel som går till 100nm och de ska ju räcka när man drar åt hjulen på bilen! Men jag brukar hänga på mitt 40cm långa 1/2 dragskaft med min vikt, så vad blir de i newtonmeter? Tänkte för min batteridrivna mutterknackare hade de ganska svettigt att få lös bultarna och den ska klara 230nm! | |
| Det blir maximalt 295 Nm, men det förutsätter att vinkeln mellan skaftet och kraftriktningen är 90°. Blir vinkeln mindre sjunker vridmomentet. | |
| Litet tillägg: om du hoppar eller gungar så kan du kortvarigt skapa högre moment än om du helt stilla belastar skaftet med din tyngd. | |
| Så med andra ord så är de förståeligt att min mutterknackare hade de svettigt om den ska klara 230nm:) | |
| Ja, det är det. Sedan blir det ju än värre när korrosion gör att bultarna sitter hårdare. | |
| Hur räknar du ut momentet föresten?, kan vara bra att veta! | |
|
Rekommenderat åtdragningsmoment ligger i storleksordningen 120nm så du kan ta det lite lugnare framöver vid däckbytet ;-) ------- //Lövet |
|
|
Hur man räknar ut momentet? Om kraftens riktning och skaftet är vinkelräta är det enkelt. I detta fall är det tyngdkraften som du utnyttjar. Den är lika med din massa (i kg) gånger värdet på tyngdaccelerationen (g) som är 9,82 där jag bor i alla fall och det skiljer inte mycket i övriga Sverige. Därefter multiplicerar du med avståndet (i meter) från bulten till den punkt på skaftet som du applicerar kraften. Då får du vridmomentet. Är inte vinkeln mellan skaftet 90° blir det lite mer komplicerat, men så länge vinkeln ligger i intervallet 65-115° blir avvikelsen mindre än 10%. |
|
|
75kg X 9.8 = 735N, 735N X 0.4m = ungefär 295nm |
|
|
Hävarmen mätt i meter (m) * kraften mätt i Newton (N). Newtonvärdet kan ungefärligt sättas lika med "vikten" i kg multiplicerad med 10 (egentligen ca 9,81). Dvs när du sätter din kroppsvikt (75 kg?) = kraften ca 750 N på en hävarm, 0,4 m, hamnar du på ett moment 300 Nm (eller lite noggrannare, 295 Nm). F ö skulle jag vara lite försiktig med billiga mutterdragare. Har ett färskt exempel på hur de tänkta Nm (vid åtdragning) inte ens kom i närheten av det inställda värdet. Fälgkors och lite känsla rekommenderas! :) /Lennart |
|
| Har en milwaukee m18 mutterkcnackare så de är inget billigt skräp,snarare tvärtom:) Men hur som helst så testar jag alltid med med momentnyckeln att de är över 100nm iaf! De jag reagera efter jag dragit åt bultarna var att momentnyckeln klickade på en gång och trodde de var nåt fel, men antagligen så sitter bultarna nu med ganska mycke mer än 100nm iaf! Dessa maskiner används ute i den tunga industrin att misshandlas med i tunga gruvmaskiner med väldigt gott resultat här så nog duger dom åt mig som hemmapulare! | |
| Tack för svaren föresten, mycket lärorikt! | |
|
Bra att du sitter nöjd. Fast när du blir överraskad av att bultarna sitter hårt, verkar t o m din supermaskin vara lite oberäknelig, eller...? :-) /Lennart |
|
| Ja men nu satt ju bultarna med ca 300nm som jag dragit åt med ett 40cm långt dragskaft med hela mitt fläsk förra året...och då är ju inte rost och smuts i gängorna inräknat så 300 är lågt räknat! Så om dom sitter med detta moment och maskinen lyckas få av dom så är jag nöjd iaf! Åt dragningsmomenten ska ju vara 120nm vilket denna maskin klarar på halvfart uppenbarligen! Och ne de är ingen supermaskin, men samtidigt inget billigt skit iaf, kostar ju bara 5600 utan moms! | |
| Jag ljög 4600 ska de stå | |
| OT : Jag körde över en Milwaukee M18 med en 15 tons lastmaskin, blev lite skrapmärken men dragaren funkade lika bra ändå. =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.