AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
33.428

Framtiden är elbil?

Sida 3 av 3
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Elbilens akilleshäl är och tycks förbli batteriet. Ska elbilen ha en chans i dagens konkurrens så måste batteriet rymma samma "prestanda" som en vanlig bränsletank och inte heller gärna väga mer. Laddning bör ske ned mot minuten.

Elbilskonceptet är tämligen chanslöst så länge det inte sker något teknikgenombrott i nobelprisklass, vilket kan vända elbilens så uppenbara nackdelar.

Fisker Karma gick denna väg....
Länk

Och frågan är väl hur länge elbilstillverkaren Tesla överlever...med elmotor. Försäljningen verkar gå knackigt och förlusterna staplas nu på varandra, bara googla
Länk

Länk

Verdi
Jag vet inte. Jag är inte fysiker. Men det finns säkert lösningar på det. Annars skulle det inte vara ett gäng vätgasbilar på väg ut på marknaden.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Birka, varifrån får du det att försäljningen för Tesla verkar gå knackigt. I denna länk (som du själv länkade till)

Länk

står det bland annat:

Revenues (on a reported basis) from Automotive sales, jumped to $849 million in the quarter from $430.2 million a year ago.

Intäkterna från försäljningen av bilar dubblades alltså på ett år. Det är knappast knackigt.

Men den vikta frågan är, varför måste batteriet rymma lika mycket prestanda som en bensintank och varför måste laddtiden ner mot en minut?

No
5.161
Nockenwelle
I sista meningen ska det stå "Men den viktiga frågan…"
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Jag har ingen möjlighet till laddning hemma utan får förlita mig på snabbladdning på macken och 5A på jobbet. Det är lite meckigt men funkar och ibland använder jag REX:en. Bränslekostnaden blir i mitt fall, inte optimala, 0kr/mil och förmånsvärdet brutto på 3 200 kr/månad. Bilen har all bekvämlighet och utrustning och dessutom väldigt rolig att köra. (Om man inte behöver snåla på elen :))

Den långsiktiga planen är solceller, kanske ett mindre vindkraftverk och att använda bilens batteri som lagring. Elkonsumtionen i hemmet är uppkopplat mot bilen och tar ström därifrån vid behov. Problemet är att bilen inte kommer stå hemma så mycket på dagen då det är soligt =) Finns lite att slipa på.

Elbilar blir ständigt bättre och billigare.

Verdi
Nockenwelle,
Måste och måste. Men folk är i regel ovilliga att acceptera försämringar. Vi är så vana att allt blir bättre och mer bekvämt att elbilar får det svårt att slå riktigt stort så som de är idag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
mephisto, om hushållets elförukning/produktion använder bilen som lagring, då kan du ju inte räkna med att bilenär laddad när du behöver den. Vad är egentligen syftet med att vara egenproducent? Du kommer ju troligtvis vilja ha en backup mot nätet och då kommer du inte helt undan kostnad för natanslutning, samtidigt så är det inte alls säkert att solcellerna eller vindkraftverket är direkt billiga och håller inte heller för evigt. Elpriserna är ju historiskt låga nu och det finns inga tydliga tendenser att de ska gå upp.

Det jag tror blir ett bidrag till det stora genombrottet är när induktionsladdning fungerar bra och det "enda" man behöver göra är att ställa bilen på en sådan plats och vänta. Kan installeras hemma, på jobbet, vid stormarknaden osv. (Däremot kommer det nog inte vara gratis i längden vid publika laddplatser).
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Nochenwelle.
Är väl ingen tvekan bolaget går dåligt och att sifforna är besvärande för elbilsdrömmare, sedan kan man försöka prata bort detta faktum hur mycket som helst. Fakta sparkar. Nej Tesla inte ett bolag jag skulle rekommendera någon att köpa aktier i. Frågan är som sagt hur länge Mr Framfab, f’låt menar Musk orkar hålla munvädret igång...innan han emigrerar till sitt nya projekt på typ Mars.

"Men den vikta frågan är, varför måste batteriet rymma lika mycket prestanda som en bensintank och varför måste laddtiden ner mot en minut?"

som någon redan svarat, det är tyvärr konkurrensen elbilskonceptet har att möta idag.

Nej tror tyvärr det är "kört" för Tesla som elbil, men bilen är snygg så låt oss hoppas att den kan överleva i ny skepnad, likt VM Destino (fd Fisker Karma) .
No
5.161
Nockenwelle
Verdi, frågan är ju hur stor försämring det i praktiken innebär. Det är en ganska stor förbättring att slippa åka till bensinstationer också.
Men onekligen är köpare konservativa. Väldigt många åker omkring med en onödigt stor och dyr bil, fast de bara behöver utrymmena någon enstaka gång per år.
Å andra sidan behöver inte elbilarna vara ett perfekt alternativ för varenda bilist i landet redan idag. Likt många andra förbättringar får man ta det steg för steg. Även om alla nya bilar som efter 2014 säljs vore elbilar skulle det ta 10-20 år innan mer än 80 % av all körning skedde med eldrift.
No
5.161
Nockenwelle
Fakta sparkar inte bara åt det håll du vill Birka. Tesla bär just nu stora kostnader för investeringar i tillverkningskapacitet som inte kommer att generera pengar förrän anläggningarna är klara. När det gäller att bedöma bilköparnas vilja att skaffa elbilar är därför försäljningsökningen mer relevant.

Frågan har inte besvarats redan. Varför behöver man en minuts laddtid? Jag har inga problem med att se det som ett stort problem med en lång laddtid kombinerat med kort räckvidd. Det vill jag själv inte ha, men kan man ladda 20 mil på lika många minuter så är det en helt annan sak.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Den största övertalningskraften på konsumenter är ofta plånboken. Se bara hur bra Mitshubishi PHEV SUV säljer, en bil som utan lågt förmånsvärde hade sålt en bråkdel av vad de gör idag. Poängen är att folk väljer att ingå kompromisser och välja andra andra akternativ när det gynnar dem själva och jag tror vi kan vara rätt säkra på att elbilskonverteringen av konsumenter kommer att fortsätta stimuleras antingen direkt eller indirekt genom att straffa fordon som enbart drivs av fossila bränslen. När konsumenten väl haft sin första elbil med kortare räckvid och längre "tanktid" så kommer det att vara det nya normala och alla framtida elbilar kommer att upplevas som väldigt bra trots ev kortare räckvidd och längre "tanktid" än dagen fossilbränsledrivna bilar. Man vänjer sig fort
Experter: Omfattande strömavbrott inom 15 år
●EKONOMI Sverige hotas av omfattande strömavbrott i framtiden då det saknas en plan för hur de åldrande kärnkraftverken ska ersättas. Det bedömer energiexperter enligt Svenska Dagbladet. År 2020 slocknar den första reaktorn och samtliga tio har passerat sin ”tekniska livslängd” år 2045.
Dilemmat berör effekten i energiproduktionen, vilket blir ett problem eftersom vi ännu är dåliga på att lagra energi. Det vill säga: Varifrån ska energi komma om vattentillgången i vattenkraftverken är låg samtidigt som det blåser dåligt?
Mellan dagens situation och en möjlig lösning står en infekterad debatt, både vad gäller vind- och kärnkraft, enligt Energimyndighetens generaldirektör.
– Och det är förödande för den konstruktiva dialog som krävs om hur vi ska ersätta den gamla kärnkraften, säger Erik Brandsma.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
alex84. Det är ett problem om inget görs. Men det byggs hela tiden ny produktion, fast det för närvarande knappt är lönsamt. Men nuvarande regering som skrotade utredningen (iaf indirekt, exakt vad som sades till Vattenfall vet väldigt få) om ny kärnkraft har ju lite att tänka på där. För den utredningen låg väl i tiden med tanke på detta.

Men så är det i alla branscher. Om inga nya bilar byggs kommer är det också kris om 15 år. Om inga nya bostäder byggs så är det bostadskris om 15 år. På samma sätt i elbranschen, men tidningarna får inga rubriker av det så de skapar domedagsvinklingar. Just nu kan vi stänga ett kärnkraftverk (Oskarshamn) utan större problem. Men att elen blir dyrare är ju givet när utbudet minskar.

Men strömavbrott är inte det första steget som kommer ske, det är generellt högre priser. När Finland fasar in sina nya kärnkraftverk så finns det energi så att strömavbrott inte är någon större risk, men produktionen kommer inte vara inom landet och Sverige går från att som de senaste åren vara en nettoexportör till nettoimportör.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Alex84: Vad är det för domedagsprofetior du kommer med? Idag är det ju en överproduktion på el i hela Europa. Ett tydligt exempel är Nuon-affären - varför tror du att den har kommit att bli så kritiserad? Alla energibolag i Europa kämpar för sin överlevnad pga överskottet. I Sverige är det inga som helst problem att köpa el, det finns hur mycket som helst. Utmaningen ligger många många år fram i tiden. Sedan så verkar du inte ha koll på sambandet mellan olika kraftkällor.

Precis som flera andra har varit inne på, angående elbilar, så är det batterierna som är gränssättande. Där har vi en nobelprisutmaning som heter duga! Jämför bara med LED. Tänk om man skulle komma på något liknande med batterier, det vore nått!
Men lägg av nu....
8 år har alliansen haft på sej att förbättra el produktionen och nuvarande regering har suttit i 3 månader knappt där inget beslut fattats pga lekstuga från andra partier.
Jag kommer inte med domedagen profetiorna utan experterna som kan mer än vissa allvetare på AP forumet.
Men oavsett fakta kommer vissa här att leka gud (vilket dom tror själva verkar det som) i all oändlighet.
Elbilen är inget annat än kraftigt subventionerat bidrag så länge skattemedel skjutits till från staten,lika som vindkraften.
Etanolen har floppat redan och miljödieseln kommer att floppa den med.
Fusion tekniken är inte klar och världen krigar fortfarande om olje tillgångarna.
Kalla mej gärna bakåtsträvare men tills ny effektivt sätt att driva bilarna framåt så har jag rätt ....
me
364
mephisto
M240i/6 -17
@Alex84: Det är därför du inte har någon bil, för du väntar på att den ska drivas på luft och vatten.

Jag har glädjen att köra elbil och det gör jag av två själ.
1. Snabb och rolig bil för så lite pengar som möjligt.
2. Intresserad av ny teknik, jobbar själv med att utveckla hybridbilar.

Min fullutrustade BMW i3 är billigare att äga än vad min 5 år gamla Scirocco var. Supermiljöbilspremien är en bonus men det är det låga förmånsvärdet tillsammans med drivmedelskostnaden som man sparar de stora pengarna. Har man möjlighet att välja en i3 som tjänstebil ska man direkt provköra, resonera om den funkar praktiskt och inse att det finns fulare bilar =)

Trevligt ...Vi tar en tur tillsammans låt säga till fjällen tur och retur du och jag till kommande helg i var sin bil ..
Jag med min Volvo S60 2.5T och du med din dynamo så får vi se vem som kommer hem ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men eftersom mephistos bil har räckviddsförlängre så kommer han ca 25 mil innan han behöver tanka. Som motorcyklist van att tanka var 25 mil så kan jag berätta att det inte är något större problem.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Inga problem =)
Funkar utmärkt att köra längre sträckor på bensin. Som mest har jag kört 30 mil i sträck på tomt batteri.

Det är guld att REX:en har samma låga förmånsvärde som i3:an med bara elmotor. Läste i skatteverkets tabeller för 2015 att förmånsvärdet på bilar blir billigare pga det låga ränteläget, i mitt fall 265 kr mindre per månad.
Räckviddsförlängare med en bensin/diesel motor....vilket skämt när vi talar om elbilar.
Hybridbilar är knappast miljövänligare alternativ till konventionella bränsle motorer.
Jag snackar om rena elbilar som enbart har framdrivning med hjälp av elmotor.
Påhängsmotorer göre sej icke besvär då dagens diesel bilar med lätthet kommer under 0,5 milen.
Hybrider som hyllade Prius exvis drar långt mycket mer och är inget annat än ett skämt ur miljöhänsyn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.